Transportul deseurilor reprezinta un factor de poluare in zonele urbane, intrucat utilajele folosite sunt mari consumatoare de carburant, implicit generatoare de CO2.
Pentru a alinia factorul poluare atmosferica la principiile de salubritate, operatorii au decis sa realizeze investitii importante in ceea ce priveste parcul de utilaje folosite in transportul deseurilor. In acest context, tot mai multi operatori de salubritate au achizitionat autospeciale cu emisii reduse de CO2, dotate si cu tehnologii menite sa diminueze si alti factori de poluare, cum ar fi zgomotul.
Compania Romprest este primul operator de salubritate care si-a bugetat pentru anul viitor o investitie de peste trei milioane de euro, in vederea achizitionarii de autovehicule specializate, cu propulsie hibrid. In prezent, compania utilizeaza pe teren, in probe, un camion hibrid care foloseste cu 30% mai putin combustibil, iar emisiile de CO2 sunt cu 30% mai reduse. De asemenea, vehiculul produce cu pana la 50% mai putin zgomot comparativ cu un camion conventional.
Salubritatea, un domeniu plin de inovatii
Romprest va folosi acest tip de utilaje atat in activitatea de salubritate, cat si in cea de curatenie stradala – udat, stropit si maturat mecanizat. „Salubritatea este un domeniu plin de provocari, in care, din dorinta de a proteja mediul, se fac numeroase inovatii. Suntem foarte bucurosi ca aducem, in premiera pentru Romania si Europa de Est, un autocamion hibrid dedicat activitatii de salubritate. Utilajul este testat in Bucuresti pentru a vedea beneficiile atat pentru populatie, prin reducerea zgomotului, cat si pentru mediu.
In urma perioadei de testare, vom decide daca vom face investitia planificata in achizitionarea mai multor camioane hibrid, investitie pe care o estimam la aproximativ trei milioane de euro”, a declarat Marin Necula, CEO Romprest.
Motorizari Euro 5 si tehnologii de ultima generatie
La randul sau, Rosal Grup a inlocuit complet parcul de autospeciale de ultima generatie, ce indeplinesc toate normele impuse de legislatie, implicit pe cele privind protectia mediului. Astfel, operatorul foloseste numai utilaje care au in dotare instalatii ce corespund normelor de poluare Euro 5.
Trasee optimizate si monitorizare GPS
Eficientizarea consumului de carburant, implicit a nivelului de CO2, nu consta doar in upgradarea, din punct de vedere tehnic, a utilajelor. Optimizarea traseelor pana la incarcarea optima a autovehiculelor, reprezinta masuri menite sa protejeze mediul.
„Compania noastra foloseste configuratii astfel incat autospecialele sa fie compatibile cu structura urbana a perimetrului pe care il deservesc, precum aleile inguste dintre blocuri, drumuri infundate etc. De asemenea, avem un program de incarcare optima, conform specificatiilor tehnice. Totodata, traseele sunt optimizate, deplasarile fiind monitorizate prin sistem GPS, cu posibilitatea verificarii programului de lucru si a consumului de carburant”, a explicat Radu Gheorghe, director de dezvoltare, Rosal Grup.
Pana la jumatate de milion de lei, costul unei autogunoiere
Investitiile pe care companiile trebuie sa le realizeze pentru retehnologizare sunt extrem de mari, costul unei autogunoiere, de exemplu, ridicandu-se si la o jumatate de milion de lei. Chiar si in aceste conditii, REBU SA si-a innoit parcul de utilaje in proportie de peste 80%, achizitionand utilaje performante de ultima generatie, care respecta normele si legislatia europeana in vigoare.
„La achizitionarea de utilaje noi se are intotdeauna in vedere un consum scazut de carburant si emisii de noxe cat mai reduse. Gama de utilaje este foarte variata, in aceasta activitate sunt folosite utilaje specializate pentru deseuri stradale, menajere, industriale, din constructii, reciclabile, periculoase, dar si utilaje pentru incarcarea acestora”, au precizat reprezentantii operatorului bucurestean de salubritate.
Autospeciale, in functie de tipul deseurilor
In functie de tipurile de deseu, se folosesc autospeciale configurate conform cerintelor specifice. Astfel, pentru deseuri menajere se utilizeaza autogunoiere compactoare cu capacitate cuprinsa intre 6 si 20 metri cubi, iar pentru deseuri inerte se folosesc autospeciale cu container, cu capacitati intre 5 si 24 metri cubi. In ceea ce priveste autobasculantele, se utilizeaza capacitati cuprinse intre 10 si 16 metri cubi.
4.000 de masini de gunoi, in Romania
Parcul de vehicule destinate colectarii deseurilor de la populatie este format din pana la 4.000 de unitati, in conditiile in care volumul vanzarilor de astfel de autospeciale noi se cifreaza, anual, in jurul a 100 de unitati, a declarat brand managerul marcii Faun in Romania, Marius Aldea. „Anul trecut, piata vehiculelor de colectare de deseuri a fost in jurul a 100 de unitati, iar pentru acest an ne asteptam la o stagnare, intrucat vanzarile sunt foarte strans legate de evolutia noilor proiecte de mediu, cum ar fi depozitele de deseuri. In acest context, anul acesta nu se vor deschide mai mult de unul sau doua de astfel de depozite.
In consecinta, vanzarile se vor situa tot in jurul valorii de 100 de unitati”, a explicat reprezentantul Faun Romania. El a subliniat ca piata de profil este dictata de finalizarea noilor proiecte care vizeaza deschiderea de noi centre de depozitare a deseurilor, de sortare sau compostare.
„Cum este finalizat un astfel de proiect, are loc o etapa de atribuire a serviciului de salubritate. Compania castigatoare trebuie sa-si dimensioneze flota de utilaje, astfel incat sa acopere zonele nou atribuite si, in acelasi timp, sa deserveasca si contractele anterioare. De obicei, in urma acestor contracte este influentata si piata autospecialelor”, a precizat Marius Aldea.