Roxana Puia, ENVIRON: Campaniile sub titlu de conștientizare și simulare a colectării selective nu au avut niciun rol educativ

Campaniile derulate ani la rând sub titlul de conștientizare și stimulate a colectării selective a deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE) nu au avut, în definitiv, niciun rol educativ, a spus Roxana Puia, Marketing Director ENVIRON, în cadrul conferinței Green Report ”Managementul Deșeurilor. Clearing House si țintele de colectare pentru DEEE”.

„Eu, în numele organizației pe care o reprezint, îmi asum o parte din vină, pentru că am derulat ani de zile campanii sub titlul de conștientizare și stimulate a colectării selective care nu au avut, în definitiv, niciun rol educativ. Campaniile acestea au motivat în permanență financiar, prin tombole, vouchere. Dar în momentul în care se retrage stimulul de natură economică, cetățeanul nu mai răspunde (…) Am instituit practic ideea că deșeul de echipament electric are o valoare, că poate fi fructificat, exploatat, că îl dai cui îți oferă mai mult pe el, că nu renunți la el gratuit, așa cum ar trebui să o faci”, a spus Roxana Puia.

Potrivit reprezentantului ENVIRON, anul trecut organizația a efectuat un experiment și a  întrerupt în campaniile pe care le derula cu primăriile la nivel național sistemul de recompensare prin tichete cadou.

„Am constatat că am fost nevoiți fie să ne întoarcem cu mașinile cu doar 2 deșeuri, fie să anulăm campaniile, fie să ajungem în localități în care au trecut colectorii sau alții înainte, le-au dat mai mult pe ele și nu vor să le mai predea”, a mai spus Roxana Puia.

Roxana Puia, Marketing Directo, ENVIRON

4 din 10  români nu reciclează aparatele electrice vechi 

Asociația Environ a derulat un studiu la nivel naţional pentru a identifica obiceiurile consumatorilor români privind echipamentele electrice și electronice și deșeurile rezultate din acestea la finalul ciclului de viață.

Cei mai mulți dintre respondenți afirmă că sunt influențați în decizia de cumpărare a unui echipament electric nou în primul rând de preț (54%), clasa energetică (32%) și recenziile favorabile (30%). Doar 22% dintre românii chestionați consideră sustenabilitatea brandului sau a produsului ca fiind un criteriu relevant în procesul de achiziție.

Telefoanele mobile, cele mai des înlocuite produse electronice

Potrivit studiului, cei mai mulți dintre respondenți declară că își înlocuiesc telefonul mobil o dată la 2-3 ani (38%), în timp ce produsele de  înfrumusețare și îngrijire corporală sunt înlocuite în medie o dată pe an (23%).

La polul opus se află electrocasnicele mari (frigider, cuptor, mașină de spălat) pe care 66% dintre cei care au participat la studiu au declarat că le înlocuiesc în medie cam la 5-10 ani.

În ceea ce privește motivația înlocuirii echipamentelor, aceasta diferă în funcție de tipul produsului: gadget-urile (telefoane mobile, laptopuri) și televizoarele sunt schimbate atunci când apare o nouă tehnologie (25%) sau o ofertă atractivă (21%), în timp ce electrocasnicele de bucătărie, cele de mici dimensiuni (aspiratoare) sau mari dimensiuni (mașini de spălat) sunt înlocuite atunci când se strică (73%) sau pur și simplu sunt prea vechi (31%).

De asemenea, studiul mai arată că atunci când vine vorba de comportamentul post-consum, 58% dintre români afirmă că predau electrocasnicele vechi la schimb în magazinele care oferă vouchere sau reduceri de preț în cadrul programelor de buy-back.

Jumătate dintre români (52%) declară că predau aparatura veche spre reciclare, iar 24% dintre respondenți obișnuiesc să o dăruiască unor membri ai familiei sau cunoscuți.

Lipsa punctelor de colectare în proximitate, principala barieră în reciclare

Chestionați cu privire la motivele pentru care nu reciclează mai des, românii au declarat că nu au puncte de reciclare în apropiere (44%), nu au informații despre cum pot să recicleze aparatura veche (18%) sau consideră că ar trebui să fie recompensați (14%).

Nici în ceea ce privește gradul de familiaritate cu sistemele de colectare organizate în retail, românii nu stau prea bine: doar 17% dintre respondenți au folosit sau cunosc pe cineva care a folosit sistemul de predare gratuită a deșeurilor electrice de mici dimensiuni fără obligația de a cumpăra un produs nou.

spot_img

Ultimele știri