Comisia Europeană a publicat luni, 27 aprilie, raportul final de audit privind exportul cu animale vii din portul Midia, România. Peste 50% dintre vapoarele de export care operează în UE sunt autorizate de România, deși sistemul de inspecție a vapoarelor de export nu este capabil să reducă riscurile pentru animale din cauza condițiilor precare ale navelor. Raportul avertizează că vapoarele autorizate în România expun animalele la riscuri deosebite pe durata călătoriei spre țări terțe.
”Din raport reise că ANSVSA nu a pus informații, instrucțiuni și personal calificat la dispoziția veterinarilor pentru a inspecția tehnică a vapoarelor la echipamentele de ventilație, adăpare, drenaj și echipamente alternative. Practic, toate vechiturile au venit în România să se autorizeze ca să poată încarca animale din întreaga UE, expunând animalele la riscuri extreme inevitabile”, a spus Gabriel Paun, directorul UE al Animals International.
Raportul de audit al Comisie Europene este disponibil AICI.
Potrivit raportului, ANSVSA nu ține jurnale de călătorie pentru monitorizarea bunăstării animalelor și nu a putut face dovada că animalele sunt verificate înainte de a fi urcate pe vaport daca mai sunt apte pentru a continua călătoria.
Dacă nu au murit în camioane în drumul spre port, atunci animalele sunt bătute și forțate să urce pe vapoare chiar dacă nu sunt apte pentru continuarea transportului. Am văzut asta de multe ori în port, iar în privința animalelor moarte la bordul vapoarelor nu se poate afla adevărul niciodată cu sistemul actual de monitiorizare”, a adăugat Păun, care a fost vara trecută în Golful Persic pentru a observa starea animalelor exportate cu nava Al Suwaikh inspectată superifical de însuși președintele ANSVSA și pe care Comisia Europeană ceruse să nu i se permită încărcarea cu 70.000 de oi din cauza temperaturii și umidității extreme.
Am vazut în Kuwait și Qatar sute de animale din România moarte sau muribunde din cauza călătoriei cu nava Al Shuwaikh, venită prima oară în UE vara trecută în iulie. Este o navă uriașă, ca un titanic pentru animale și care fusese interzisă în Australia, dar pe care ANSVSA a autorizat-o fără a clipi”.
Doar tragediile cu animale exportate din România care s-au petrecut fie în portul Midia, fie în cel de detinație au ajuns la cunoștința publicului și au cutremurat întreaga lume. Tragedia navei Trust 1 plecată de la Midia spre Iordania la bordul căreia au murit de sete peste 14.000 de oi sau a navei Queen Hind care s-a răsurnat la scurt timp după auditul Comisiei Europene, chiar la plecarea din portul Midia omorând alte peste 14.600 de oi, sunt scene pe care nimeni nu mai dorește să le vadă.
Care este soluția
O lege aflată în dezbatere în Parlamentul României ar putea să reducă din aceste riscuri dacă s-ar respecta forma inițiatorului care prevede suspendarea exportului cu animale vii pe timp de vară, iar în restul anului să fie cel puțin un veterinar la bordul fiecărei nave atent inspectată și monitorizarea atentă a animalelor la încărcare, jurnale zilnice de-a lungul călătoriei și unul final la sosire cu indicarea clară a mortalității și morbidității.
Este o lege care asigură un minim de protecție dar chiar și aceasta este tergiversată și slăbită în acest moment de jucători influenți și periculoși din industria exportului cu animale vii. Totuși, legea în forma inițiatorului este singurul instrument în acest moment de a evita un iminent infringement și trebuie promulgată în acea formă”, a încheiat Păun