Astazi debuteaza oficial programul pentru 2008 de inlocuire a masinilor mai vechi de 12 ani, dupa ce Agentia Fondului de Mediu a publicat lista dealerilor autorizati, fixand si numarul de masini care vor fi inlocuite. Lista care include 22 de dealeri de autoturisme, insa pune semnul egal intre numarul de masini Dacia-Renault care pot fi cumparate in aceasta etapa si alte cinci marci, din care patru de import, ii nemultumeste deja pe cei de la Dacia.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, considera ca modul in care Agentia Fondului de Mediu a calculat cota de participare la Programul "Rabla" este incorect, deoarece au intrat in competitie firme fara cota de piata, care au "licitat" pentru tot programul.
Analistii spun insa ca cetatenii sunt finalmente cei care opteaza si este posibil ca unele masini sa nu aiba piata. "E o alocare, nu este obligatorie. Nu este o obligatie pentru romanii care-si schimba masina sa aleaga un autovehicul scump, de altfel este si greu de presupus ca se va intampla asa. Normal ar fi sa se traga linie si sa se redistribuie cotele acolo unde nu a fost cerere", spune Cristian Parvan, oficial al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). "Revolta mea se leaga de algoritmul de alocare. Un concesionar care a vandut tot anul trecut cateva zeci de masini a avut dreptul, fara sa se mire nimeni, sa aplice pentru tot programul. Astfel s-au impartit 40.000 de masini la numarul de vehicule cerute, s-a obtinut un coeficient cu care s-au calculat cotele actuale", spune Stroe.
El spune ca Dacia s-a inscris in program cu 20.000 de masini, ceea ce este rezonabil, si ar fi trebuit sa existe un criteriu clar de evaluare a ofertelor. "Agentia Fondului de Mediu ne-a explicat ca, daca s-ar fi luat in considerare criteriul cotei de piata, s-ar fi incalcat regulile competitiei. Nu contestam asta, dar nici algoritmul ales de ei nu este potrivit", spune Stroe. Solutia momentului, spune Stroe, este sa se alcatuiasca o lista de asteptare pentru solicitarile care depasesc limita primei etape a prgramului, care sa fie onorate in a doua repriza. "Programul „Rabla” e facut pentru ca detinatorii masinilor vechi, poluante, care nu au bani suficienti, sa fie incurajati sa le schimbe, iar in plan secund ar trebui sa sustina productia autohtona", spune Stroe.
Banii se vor intoarce in buzunarul statului, spun analistii, deoarece prima de casare de 3.000 de lei este mai mica decat taxa pe valoarea adaugata (TVA) pe care o colecteaza pentru masinile vandute. Astfel, in cazul celei mai ieftine masini din lista, care este – potrivit datelor APIA – Daewo Matiz, TVA aferenta, de 846 euro, este echivalentul a 3.045 de lei. In cazul optiunii pentru una dintre cele opt masini Audi incluse in program, statul ar incasa, pentru cel mai ieftin model, suma de 11.184 lei doar din TVA.
Beneficiari
In acest an, Programul "Rabla" se va desfasura in doua etape: prima etapa – pana la data de 25 septembrie, iar cea de-a doua – incepand cu 1 octombrie pana pe 12 decembrie 2008. De Programul "Rabla" pot beneficia persoanele care sunt proprietare sau mostenitoare ale unui autovehicul functional, inmatriculat in Romania si a carui vechime depaseste 12 ani de la data fabricatiei. Anul trecut au fost casate prin Programul "Rabla" peste 16.000 de autorisme vechi.
Optiune democratica
Marcile Dacia, Daewoo, Hyundai, Opel, Chevrolet, Renault-Nissan si Suzuki au primit o alocare pentru prima etapa a Programului "Rabla" de cate 3.199 de autoturisme. Pe urmatoarele locuri de plaseaza Skoda, cu 2.879 masini, Peugeot (2.529), Volkswagen (2.159), Ford (2.010 masini). Cei care prefera marca Toyota pot alege in limita a 1.999 masini, pentru Kia limita e de 1.045 vehicule, iar pentru Seat-840. Finantari de 3.000 de lei se vor acorda celor care vor opta pentru Mitsubishi in limita a 432 masini, Citroën (325 automobile), Mazda (199 vehicule), Honda (40 masini), Subaru (17), Audi (8) si Lada (6). Fondul de Mediu a anuntat ca va acorda o prima de casare de 3.000 de lei, pentru 40.000 masini.
Pentru mai multe informatii viziteaza Romania libera