Deși numărul bicicletelor electrice nu e foarte mare, nici măcar în țările dezvoltate, experții în siguranță avertizează că acestea deja fac un număr mult mai mare de victime decât bicicletele clasice.
Potrivit unui studiu al Ministerului Transportului din Germania, din cele 77 de milioane de biciclete, câte sunt folosite în această țară, doar 4 milioane sunt electrice, adică 5%. Totuși, procentul bicicliștilor care conduc astfel de vehicule motorizate, uciși în accidente, este de 18.
„Riscul de deces calculat pe cinci ani este de trei ori mai mare pe o bicicletă electrică decât pe una convențională, la toate categoriile de vârstă”, a explicat Joerg Kubitzki, cercetător de siguranță la compania europeană de asigurări Allianz, potrivit dpa.
Cel mai des întâlnite biciclete electrice sunt cele cunoscute ca „pedelec”. Acest tip de sistem îi oferă un ajutor biciclistului, dar acesta tot trebuie să pedaleze. În majoritatea țărilor, puterea motorului este reglementată și limitată la 250 W, iar viteza maximă este de până la 25 km/h. Când se ajunge la această viteză, motorul se oprește automat.
„Cele pedelec sunt mai periculoase decât bicicletele nemotorizate chiar dacă se ia în calcul distanța parcursă, în ambele cazuri. Un kilometru parcurs pe pedelec va fi mult mai periculos decât unul pe o bicicletă normală”, a mai spus Kubitzki.
Statisticile arată că, în medie 11,64 de bicicliști care au condus biciclete electrice mor la fiecare miliard de kilometri conduși, comparativ cu 8,96, în cazul bicicletelor clasice.
De data aceasta, statisticile s-au uitat la toate categoriile de vârstă, pentru că, într-o analiză anterioară, din 2015, au luat în calcul doar persoanele peste 64 de ani.
Potrivit Biroului German de Statistică, în 2014 au murit, în această țară, 39 de persoane în urma accidentelor în care au fost implicate bicicletele electrice. Dintre acestea, 22 aveau 74 de ani, iar 10 până în această vârstă, dar peste 64 de ani.