Asociatia Green Revolution, in parteneriat cu Ministerul Mediului, va demara un proiect ce urmareste monitorizarea si popularizarea eforturilor de protectie a mediului depuse de companiile din Romania. proiectul se va derula anual si va consta in realizarea unui raport al celor mai „verzi” companii. de asemenea, firmele prietenoase cu mediul vor fi premiate in cadrul unei Gale organizate de Ziua Mediului.
Text de Raluca Petrescu
Green Business Index (GBI) reprezinta „topul verde” al businessului romanesc, un clasament al celor mai responsabile companii in ceea ce priveste
initiativele de protectie a mediului. Potrivit organizatorilor, evaluarea firmelor participante va fi realizata de o echipa de experti independenti, iar premiantii vor fi anuntati in cadrul Galei verzi. Prima editie a proiectului se defasoara anul acesta, iar rezultatele vor fi facute publice in cadrul Galei de premiere, programata pe 5 iunie, de Ziua mondiala a Mediului.
„Avem nevoie de un astfel de top din doua motive. In primul rand, exista companii in Romania care fac, de ani buni, eforturi sustinute pentru a fi mai eficiente protejand mediul, iar initiativele lor trebuie recunoscute si premiate public. In al doilea rand, existenta unui top «verde» realizat de experti independenti elimina intr-o mare masura posibilitatea aparitiei fenomenului de greenwashing. Stim cu totii ca mesajele transmise de companii nu reflecta intotdeauna realitatea”, a declarat presedintele asociatiei Green Revolution, Raluca Fiser. Ea a mentionat ca, in special pe timp de criza, derapajul dintre masurile anuntate de companii si implementarea lor tinde sa creasca.
GBI incurajeaza investitiile „verzi”
Primul index verde realizat in Romania va stabili in urma unei analize clasamentul celor mai responsabile companii romanesti. Proiectul urmareste trecerea mai rapida a sectorului de business romanesc din „zona gri” in „zona verde” si promovarea initiativelor de protectie a mediului.
Organizatorii isi doresc sa incurajeze astfel companiile sa adopte un comportament de business responsabil si sa investeasca in activitati sustenabile si in proiecte de mediu.
Anul acesta, evaluarea companiilor participante va fi realizata in baza unui chestionar, structurat pe urmatoarele categorii:
- Dezvoltare sustenabila
- Impactul asupra mediului
- Transport
- Resurse
- Cladiri
- Achizitii verzi
- Managementul deseurilor
Chestionarul va fi distribuit anual companiilor participante si va putea fi utilizat prin intermediul unui soft special creat pentru colectarea datelor.
Raportul final GBI 2009 va contine, printre altele, concluziile generale ale cercetarii, concluzii pentru fiecare criteriu de evaluare in parte, topul GBI, analize si interviuri cu autoritati si manageri de companii.
Evaluare pe termen lung
Gbi va permite monitorizarea initiativelor de afaceri si a celor de CSR cu impact ecologic si va inregistra progresul sau involutia inregistrate de companii de la an la an. Inscrierea unui numar cat mai mare de firme va asigurarea recunoasterea rezultatelor GBI in randul comunitatii oamenilor de afaceri si va oferi o perspectiva cuprinzatoare asupra preocuparilor pentru ecologie. Potrivit initiatorilor, criteriile de analiza vor fi flexibile, modificandu-se de la an la an in functie de realitatile pietei si de evolutia legislativa, pentru ca raportul final sa reflecte cu cat mai multa acuratete rezultatele companiilor.
„2010 va fi anul cel mai dificil, pentru ca, fiind un instrument nou, este dificil de explicat utilitatea lui si punerea in practica. Dar incurajam companiile sa se alature eforturilor noastre si impreuna sa finalizam acest clasament «verde»”, a precizat presedintele Green Revolution.