In timp ce Guvernul se chinuie sa gaseasca norme de aplicare a taxei de prima inmatriculare, sute de prahoveni, si romani, in general, au descoperit cum sa o „ocoleasca”. Dupa ce isi cumpara o masina, din orice colt al lumii, noul proprietar, cu cateva sute de euro, o inmatriculeaza in Bulgaria, si, apoi, circula fara sa il doara capul si in Romania. Singura lui problema este obligativitea platii impozitului anual in Bulgaria. Institutiile prahovene, insa, par a nu fi auzit de acesta practica
Nu cred ca este persoana care sa nu fi vazut, de cel putin cinci ori, pe strada o masina cu numere de Bulgaria. Si asta nu pentru ca ne-au invadat bulgarii, sau pentru ca acolo sunt cele mai mari vanzari la masini, ci pentru ca tot mai multe persoane, pentru a scapa de taxa de prima inmatriculare, sau de poluare, cum se numeste acum, prefera sa isi inscrie autoturismele in aceasta tara. Cum fac asta si de ce este atat de convenabil va vom spune in continuare. „Mecanismul” este simplu si, din cate se pare, … legal. Se cumpara o masina din Germania, sau din alta tara, fara sa se tina cont de capacitatea motorului, asa cum se face in Romania. Dupa ce ati luat masina, ca sa ii faceti rodajul, faceti un drum in Silistra Bulgaria si, cu 350 de euro, va inmatriculati masina. Cum? Este simplu! Gasiti un bulgar si faceti doua acte de vanzare cumparare, in paralel, unul ca ii vinzi masina bulgarului si altul ca el iti vinde masina inapoi. Dupa aceia, bulgarul se duce cu actul de vanzare si iti inmatriculeaza masina pe numele lui. In numai doua ore e gata, cu placute de inmatriculare, cu verificare, carte verde, asigurare si alte acte necesare. Imediat va duceti la un notariat si faceti o procura ca sa puteti umbla cu ea. Partea prosta ca iti da un talon provizoriu si nu poti scoate masina din Bulgaria mai devreme de 5 zile pana iese talonul original. Dar nu este nicio problema, deoarece puteti profita de timpul liber si de bani ramasi, pe care i-ati fi dat pe taxa de poluare, in Romania, pentru a va distra. Dupa cinci zile mergeti in Silistra, luati talonul si intrati in tara sau faceti ce vreti. Singura conditie a bulgarului este sa veniti in fiecare an pana in 31 ianuarie si sa platiti impozitul, ca altfel va radieaza masina. Deci masina e pe numele bulgarului dar tu ai actul de vanzare-cumparare pe numele tau in buzunar… tu ai garantia ca esti in posesia masini… iar el nu iti radiaza masina daca platesti impozitul in fiecare an, macar pana cade taxa. Peste granita se fac adevarate afaceri cu inmatricularile auto, iar patronii prahoveni au ales chiar sa isi deschida puncte de lucru la Ruse sau la Sofia pentru a nu mai apela la ajutorul vecinilor.
Autoritatile ridica din umeri
Ce au de spus autoritatile prahovene in acest caz? Pai, aproape nimic. „Noi nu putem spune decat ca, in acest caz, nu se mai realizeaza venituri la bugetul de stat. Din cate stiu, nu am avut nicio reclamatie pe aceasta tema. Nu avem nicio implicatie in aceasta problema si singura noastra responsabilitate este sa incasam banii pentru taxa auto”, ne-a declarat Camelia Vasile, director adjunct in cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice Prahova. Nici Inspectoratul de Politie Prahova nu are nimic de comentat. Si asta in conditiile in care mai multe surse din interiorul institutiei spun ca nu au cum sa-i impiedice pe cei care aleg sa isi inscrie masinile in Bulgaria, iar, pe baza de procura, sa circula in Romania. „Daca Legea spune ca, cei care au masini inmatriculate in strainatate pot circula pe baza acestei procuri, atunci noi nu avem cu ce sa ne opunem. Este adevarat ca se creeaza o problema in ceea ce priveste bugetul de stat, dar noi aplicam Legea, nu o facem”, sustin surse din cadrul IJP. Si uite asa soferii prahoveni sunt fericiti. „Pai imi convine mai mult sa dau banii pe un concediu sau altceva decat sa dau cateva mii de euro pentru a-mi inmatricula masina in tara. Daca celor de la conducerea tarii le convine sa platim impozite in alta tara, este problema lor. Trebuie sa ne descurcam si noi intr-un fel, si-asa si-au batut joc de prea multi romani care au luat autoturisme din alte tari”, ne-a declarat Marian Petre, unul dintre ploiestenii care au ales sa fenteze taxa auto. Surse din Politie sustin ca, pe soselele prahovene, in prezent circula peste 4.500 de autoturisme inmatriculate in Bulgaria. Cele mai rentabile pentru aceasta „operatiune” sunt masinile cu o capacitate cilindrica mare, autovehicule care in Romania ar saraci buzunarele proprietarilor de peste 3.000 de euro taxa de mediu.
Pentru mai multe informatii viziteaza Republicanul, Prahova