Fondatorul proiectului sustinut de Israel pentru automobile electrice estimeaza ca partenerul sau, alianta Renault-Nissan, va investi probabil intre 500 milioane si 1 miliard de dolari in aceasta initiativa, informeaza Reuters.
„Acesta este costul pentru un program de automobile pe o durata de trei ani”, a spus Shai Agassi, fondatorul si directorul executiv al proiectului Better Place din California, in cadrul unei conferinte de presa pentru introducerea prototipului vehiculului electric.
Renault si Nissan au semnat un acord cu Better Place in ianuarie pentru a incepe productia in masa a masinilor electrice, ca parte a proiectului de dezvoltare a surselor alternative de energie si de reducere a dependentei de petrol.
Better Place va construi prima retea electrica in Isral si Danemarca. Compania DONG Energy din Danemarca a trimis recent o scrisoare de intentie catre Better Place pentru introducerea vehiculelor electrice in Scandinavia, unde bateriile acestora vor fi incarcate cu ajutorul energiei eoliene.
DONG Energy este cel mai mare operator de energie eoliana de pe uscat ce detine cateva centrale eoliene in Danemarca si Marea Britanie.
Agassi a spus ca aproximativ 20% din productia de energie electrica din Danemarca provine din energia eoliana dar ca 7% nu este utilizata, indeajuns pentru randamentul fiecarei masini din Scandinavia.
Cateva duzine de masini vor fi disponibile in Israel la sfarsitul anului 2008, in special pentru demonstratii.
In Israel, o mare parte a electricitatii este generat prin folosirea combustibililor fosili, precum carbunele, desi gazul natural nu este introdus. Dar Agassi a spus ca planul prevede folosirea energiei solare generate din desertul Negev din Israel pentru incarcarea bateriilor.
„Daca toata lumea din Israel ar conduce numai automobile electrice, ar fi nevoie de un surplus de 6% in productia de energie”, a spus Agassi.
Renault va furniza vehicule electrice catre Better Place, in timp ce Nissan, prin intermediul parteneriatului sau cu NEC, a creat un pachet de baterii ce functioneaza pe baza de litiu-ion. Proiectul va folosi, de asemenea, si baterii fabricate de A123 Syemens. Bateriile, ce cantaresc aproape 200 kg, vor avea o capacitate intre 160 si 200 km inainte de a fi rencarcate sau schimbate.
Investitia initiala de 200 milioane de dolari in proiectul Better Place este condusa de compania de asigurare Israel Corp, incluzand, de asemenea, firmele Morgan Stanley, Vantage Point si un grup privat de investitori.
500.000 de statii de alimentare
Better Place va infiinta peste 500.000 de locuri de alimentare, inclusiv la domiciliile si birourile clientilor si sute de statii de schimbare a bateriilor.
Moshe Kaplinsky, director executiv al Better Place Israel, a spus ca un studiu efectuat de o firma de consultanta israeliana impreuna cu institutul de cercetare Geocartography Knowledge Group arata ca doua treimi din public au o opinie pozitiva fata de automobilele electrice.
„Nu operam intr-un mediu de indiferenta. Publicul israelian este interesat de ceea ce facem”, a spus Kaplinsky. „Trebuie sa oprim dependenta noastra de petrol”, a adaugat acesta.
In Israel, unde o mare parte din petrol provine din Rusia, 1,2 milioane de gospodarii detin automobile, iar 210.000 dintre acestea au luat in considerare achizitionarea unei masini electrice, arata studiul.
Agassi spune ca proiectul Better Place a fost pus in discutie si in alte tari pentru luarea unor initiative similare.
Tarile europene sunt interesate de proiectul Better Place din motive ce presupun protectia mediului, in timp ce Asia cauta sa reduca poluarea, Africa vede un imens potential de generare a energiei solare in desertul Sahara, iar America de Nord incearca sa isi reduca dependenta de petrol.
Foto: Reuters