Reprezentantii ministerului au raspuns acuzelor formulate de presedintele Consiliului Judetean. Acesta le cere in continuare demisia pentru “crasa incompetenta”. Autoritatea de Management POS Mediu, din cadrul Ministerului Mediului si Padurilor (MMP), a transmis redactiei ZIUA de CLUJ un raspuns la acuzatiile formulate de presedintele Consiliului Judetean (CJ), Alin Tise, privind blocajul survenit in proiectul de management al deseurilor. Tise se arata nemultumit de reactia oficialilor de la Bucuresti si ii cere din nou ministrului Laszlo Borbely sa-si demita functionarii, acuzandu-i de incompetenta.
ZIUA de CLUJ a relatat in mai multe randuri despre blocajul cu care se confrunta administratia judeteana in cazul proiectului de gestionare a deseurilor menajere. Conform prevederilor legislative, din iunie groapa de la Pata Rat, unde se depun deseurile din municipiul Cluj-Napoca, va fi inchisa.
Astfel, pentru ca pana in prezent au fost accesati banii pentru realizarea unui nou centru de depozitare a deseurilor, Clujul risca sa ramana fara alternativa. Pentru a intelege conflictul dintre Alin Tise si oficialii de la Bucuresti trebuie mentionat faptul ca Ministerul Mediului a angajat un consultant (consortiul Kocks – Enviroplan – EPEM – Romair) care se ocupa de pregatirea proiectului pentru accesarea fondurilor structurale. CJ a identificat, dupa mai multe tentative, terenul viabil pentru acest proiect (in apropiere de comuna Feleacu) si urma ca acest consortiu sa finalizeze un masterplan, precum si studiul de fezabilitate, cererea de finantare si studiul de evaluare a impactului asupra mediului.
Din pricina schimbarii amplasamentului initial (cel din Chinteni), masterplanul a fost refacut, iar Agentia Regionala pentru Protectia Mediului (ARPM) Cluj a cerut mai multe modificari in documentatia tehnica. Consultantul a intarziat sa predea la timp documentatia, determinandu-l pe presedintele CJ sa afirme ca singurul vinovat pentru stagnarea acestui proiect este departamentul din cadrul Ministerului Mediului care se ocupa de acest proiect (Autoritatea de Management POS Mediu).
Mai mult, liderul CJ a cerut demisia conducerii autoritatii, apreciind ca este responsabila pentru modul in care isi fac treaba firmele de consultanta angajate. In replica, Ministerul Mediului, prin biroul de comunicare, a transmis cotidianului ZIUA de CLUJ ca motivele pentru care consultantul intarzie cu predarea materialelor este bine justificat si ca administratia judeteana isi are, de asemenea, propria vina.
Mai exact, CJ nu ar avea nici pana la aceasta ora un plan urbanistic zonal (PUZ) aprobat de municipalitate, care sa modifice actualul regim de “zona rezidentiala” ce figureaza in dreptul amplasamentului de pe teritoriul comunei Floresti pe care se doreste pozitionarea centrului de deseuri. Alin Tise a tinut sa raspunda celor de la minister, acuzandu-i de incompetenta si de faptul ca ignora o necesitate a Clujului.
Redam in cele cu urmeaza pozitiile celor doua tabere in aceasta disputa:
Justificarea Ministerului Mediului
1. Pentru a veni in sprijinul autoritatilor locale in vederea conformarii acestora cu standardele europene de mediu, asumate de Romania prin Tratatul de Aderare, Ministerul Mediului si Padurilor a identificat cele mai adecvate mecanisme de finantare a proiectelor de mediu. Finantarea a vizat atat pregatirea proiectelor, prin fonduri de pre-aderare, pentru care MMP a intreprins demersurile pentru aprobarea finantarii prin promovarea Memorandumurilor de Finantare ISPA si PHARE, cat si pentru implementarea acestor proiecte, prin instrumente structurale, prin promovarea si aprobarea Programului Operational Sectorial MEDIU.
2. Pentru pregatirea Aplicatiilor de Finantare aferente proiectelor de management integrat al deseurilor a fost semnat la data de 16.08.2007 contractul de Asistenta Tehnica ISPA 2005/RO/16P/ PA/001-05 pentru cinci judete, intre care si judetul Cluj. Semnatarele contractului, in valoare de 3.400.000 Euro, au fost Ministerul Finantelor (prin Oficiul de Plati si Contractare Phare), in calitate de autoritate contractanta, si consultantul (consortiul Kocks – Enviroplan – EPEM – Romair), in calitate de prestator al serviciilor.
3. Urmare a derularii acestui contract a fost elaborat Master Planul (MP) de Deseuri pentru judetul Cluj, care a fost aprobat, in varianta finala, de catre Consiliul Judetean Cluj prin HCJ nr. 149/4 august 2009. in paralel, au fost demarate si procedurile de elaborare a Aplicatiei de Finantare prin POS – Mediu, respectiv Studiul de Fezabilitate si Cererea de Finantare, precum si cea de evaluare a impactului de mediu. intarzierea finalizarii MP s-a datorat, in principal, imposibilitatii, din motive obiective, a Consiliului Judetean de a identifica si a pune la dispozitia proiectului un amplasament corespunzator pentru depozitul regional de deseuri si statia de tratare mecano-biologica.
4. Initial, acest amplasament a fost propus in localitatea Chinteni, pentru care MP a fost finalizat in iulie 2008. intrucat s-a renuntat, din motive obiective, la acest amplasament, s-a reluat elaborarea MP cu un nou amplasament. Pentru noul depozit de deseuri si statia de tratare mecano-biologica, Consiliul Judetean a pus la dispozitia proiectului un teren in localitatea Feleacu, identificat in PUG-ul existent, aprobat in anul 1999 ca “zona rezidentiala”. intrucat la dezbaterea publica organizata in 9.11.2009 in cadrul procedurii de evaluare a impactului de mediu au fost formulate opinii legate de nerespectarea distantelor fata de zonele locuite, Consiliul Judetean Cluj a optat pentru reconfigurarea corpului de teren alocat depozitului de deseuri, comunicand ARPM Cluj-Napoca la data de 24.12.2009 atat modificarea amplasamentului, cat si restul completarilor solicitate.
5. Modificarea privind configuratia terenului a fost evidentiata si in plansele depuse impreuna cu Raportul la Studiul de Evaluare a Impactului de Mediu, completat si refacut, care a fost inregistrat la ARPM Cluj-Napoca cu nr. 1516/18.02.2010. Desfasurarea sedintei CAT a ARPM Cluj-Napoca a fost programata, conform procedurilor in vigoare, in data de 2.03.2010. Mentionam ca eliberarea Acordului de Mediu pentru proiect, in conformitate cu prevederile legale, este conditionata de aprobarea de catre Consiliul Judetean Cluj a planului urbanistic zonal aferent locatiei respective prin HCJ. Plan care trebuie sa modifice categoria de folosinta a terenului din zona rezidentiala in zona destinata acestui proiect.
6. Necunoasterea amplasamentului final al corpului de depozit a cauzat intarzieri atat in finalizarea documentelor Aplicatiei de Finantare, cat si in derularea procedurii de evaluare a impactului de mediu, iar aceste intarzieri nu sunt imputabile nici consultantului, nici Autoritatii de Management POS Mediu.
7. Va asiguram ca Ministerul Mediului si Padurilor, prin AM-POS Mediu, depune toate eforturile pentru limitarea timpului necesar elaborarii si evaluarii Aplicatiei de Finantare a “Sistemului Integrat de Gestionare a Deseurilor in judetul Cluj”, dar deciziile si documentele justificative pentru eligibilitatea proiectului, respectiv proprietatea si categoria de folosinta a terenului sunt in directa responsabilitate a Consiliului Judetean, in calitate de beneficiar.
Raspunsul Consiliului Judetean Cluj
1. Predarea terenurilor necesare implementarii proiectului integrat de gestionare a deseurilor in judetul Cluj s-a realizat in cursul lunii februarie a anului 2009.
2. Reconfigurarea corpului de teren alocat depozitului de deseuri nu poate justifica intarzierea.
3. Acordul de Mediu nu este conditionat de PUZ, asa cum spune Ministerul Mediului. Reprezentantii ministerului mai prezinta o informatie gresita atunci cand afirma ca Acordul de Mediu nu este dat pentru ca nu avem Studiul de Fezabilitate.
4. in luna ianuarie a anului 2009 a avut loc o intalnire intre presedintele CJ, Alin Tise, vicepresedintele CJ, Radu Bica, si reprezentantii Ministerului Mediului si ai consultantului, ocazie cu care acestia din urma au promis ca pana in vara anului 2009 vor fi finalizate Master Planul si Studiile de Fezabilitate.
5. in cursul lunii februarie, CJ Cluj a identificat terenul si l-a pus la dispozitia ministerului si a consultantului.
6. O alta serie de intalniri intre vicepresedintele CJ, Radu Bica, si reprezentantii Ministerului Mediului si ai Autoritatii de Management POS Mediu au avut loc in lunile octombrie 2009 (doua intalniri) si ianuarie 2010 (doua intalniri), prilej cu care CJ Cluj a insistat pentru grabirea ritmului si respectarea termenelor convenite. in acest sens, CJ Cluj si-a luat inclusiv sarcina traducerii Studiului de Fezabilitate in limba engleza. ªi in acest caz s-au primit doar parti ale acestuia, nici in momentul de fata neexistand varianta completa. in acest context, ne surprinde demersul Ministerului Mediului si Padurilor, pe care il consideram ca fiind o flagranta deformare a realitatii. De asemenea, materialul transmis de catre biroul de comunicare al Ministerului Mediului si Padurilor denota o crasa incompetenta in gestionarea acestui important proiect pentru comunitatea clujeana. Justificarile puerile nu pot acoperi ignorarea interesului public, chiar daca acesta este regasit intr-o colectivitate aflata la sute de kilometri de Bucuresti. Clujenii au nevoie de urgentarea imediata a procedurilor care impiedica implementarea sistemului integrat de management al deseurilor, in conformitate cu noile norme europene la care suntem parte. Ignorarea acestei necesitati denota incompetenta celor care gestioneaza astfel de proiecte. Din aceste considerente, solicitam in mod public ministrului Mediului si Padurilor demiterea conducerii Autoritatii de Management, precum si obligarea consultantului la respectarea termenelor de comun stabilite.