World Wide Fund (WWF) Romania critica declaratiile facute de ministrul transporturilor, Radu Berceanu, conform carora reteaua Natura 2000 intarzie lucrarile la autostrazile din Romania. WWF sustine ca grija pentru natura ar trebui sa fie prioritara pe agenda guvernului, pentru ca ea este baza oricarei dezvoltari.
Replica vine dupa ce conducerea din ministerul transporturilor a anuntat ca cele mai mari probleme in constructia soselelor apar la intersectia traseelor viitoarelor autostrazi cu arii naturale protejate, cuprinse in Programul Natura 2000. Directorul directiei infrastructura rutiera din minister, Adrian Ionescu, a explicat pentru editia de luni a ziarului Gandul ca autoritatile au probleme cu obtinerea avizelor de mediu.
Reprezentantii WWF dau replica guvernantilor si subliniaza faptul ca realizarea Retelei Natura 2000 este o obligatie a Romaniei ca tara a UE. Orice incalcare a directivelor Habitate si Pasari, care stau la baza acestei retele, este pedepsita de Comisia Europena, iar amenzile urmeaza sa fie platite din bani publici.
Desemnarea siturilor Natura 2000 s-a facut de specialisti acreditati de Ministerul Mediului, conform procedeului acceptat la nivel european. In plus, actele normative care stau la baza desemnarii acestor situri au fost emise de guvern. Obtinerea avizelor de mediu este obligatorie pentru orice investitie care poate avea impact asupra mediului, in special cand se suprapune peste o arie protejata.
”Consultarea ministerelor s-a incercat in repetate randuri. La inceputul anului 2008 am propus Ministerului Mediului constituirea unui Grup de Lucru Interministerial Natura 2000, la care a fost invitat sa participe si Ministerul Transporturilor. Scopul acestui grup ar fi fost schimbul de informatii si gasirea de solutii pentru proiecte si investitii, cu respectarea cerintelor Retelei Natura 2000. Din pacate acest grup s-a intalnit o singura data, la initiativa WWF. Revenind la situatia autostrazilor din Romania, din iunie 2004 a fost suficient timp pentru a se gasi un traseu optim pentru autostrada, nu numai din punct de vedere tehnic ci si din punct de vedere al valorilor naturale si culturale ce trebuie protejate, precum si solutii adecvate pentru zonele critice”, a declarat Luminita Tanasie, director WWF Romania.
WWF aminteste ca exista numeroase exemple in UE pentru solutii de realizare a infrastructurii de transport cu impact minim asupra ariilor naturale protejate. Cateva exemple sunt pasajele de trecere, coridoarele, tunelele, panourile izolatoare pentru zgomot, plasele de protectie. Aceste solutii sunt benefice si pentru sanatatea si confortul cetatenilor.
Foto: WWF Romania