Procedura birocratica greoaie si lipsa unor criterii clare de evaluare au dat mereu batai de cap companiilor si ONG-urilor care au depus proiecte la Administratia Fondului pentru Mediu. Intr-un interviu acordat „Green Report”, presedintele institutiei, Vlad Marcoci, anunta modificari substantiale din toamna, menite sa usureze acest proces.
Interviu de Livia Cimpoeru
livia.cimpoeru@green-report.ro
In primavara, cu ocazia Zilei Mediului, declarati ca sunt de dorit anumite modificari in ce priveste Ghidul solicitantului. La ce va refereati mai exact?
Avem depus un amendament la legea noastra de functionare (OU G 196/2005) si urmeaza ca, la inceputul toamnei, sa intre in vigoare aceste modificari. Manualul de operare va fi, practic, eliminat si in locul lui se vor elabora ghiduri pentru fiecare tip de program in parte prevazut in lista din lege. De ce? Pentru ca manualul de operare nu poate sa acopere toate problematicile, la nivel general. Sunt lucruri specifice. Nu poti sa amesteci padurile cu eolienele. La fiecare tip de program va fi si o grila de punctaj, astfel incat, cu mici modificari, fiecare solicitant isi va putea face punctajul de-acasa si va sti ce sanse are. Inclusiv lista va fi imbunatatita, prin adaugarea de noi tipuri de programe, legate de anveloparea blocurilor, de reabilitarea unor complexuri energetice sau de gestiunea deseurilor.
In cazul anveloparii blocurilor, nu va exista o suprapunere cu programele derulate deja de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei (MDRL)?
Va fi o colaborare intre noi si MDRL. Practic, ei vor continua sa gestioneze acest program, dar vor avea posibilitatea sa obtina finantare inclusiv de la noi. Speram ca, prin aceasta metoda, programul sa fie mult largit. Cu atat mai mult cu cat noi avem si celalalt program, cu panouri solare, care va fi aplicabil inclusiv pe asociatiile de proprietari. Primaria va discuta la MDRL pentru reabilitare si apoi, impreuna cu proiectantul, poate stabili daca cele doua tipuri de programe se pot imbina.
Multe companii si ONG-uri se plang de greutatea cu care ajung sa li se finanteze proiectele. Se vor opera si modificari la nivel birocratic, pentru ca sa se grabeasca acest proces?
Fara doar si poate. Spre exemplu, la ghidul pentru panouri solare nu se mai solicita autorizatie de constructie. Se va merge in paralel. Beneficiarul nu va mai alerga sa-si ia toate avizele, ca sa se trezeasca la final ca i se respinge proiectul. Vor fi mai multe declarasii pe propria raspundere. Ma refer aici si la contributia financiara proprie la proiect, prevazuta in ghid. Beneficiarul da o declaratie ca va asigura propria contributie in cazul in care se aproba proiectul. El e legat de hotarari ale consiliului local sau judetean, si atunci dureaza. Plus ca, prin hotararea de consiliu local sau judetean, el isi blocheaza acei bani.
Asta inseamna ca veti avea din ce in ce mai multe proiecte… Aveti capacitatea logistica de a analiza un flux crescut?
Aici e un subiect mai delicat. Deocamdata, la nivelul la care suntem, putem asigura acest lucru. Dar in momentul in care se va mari numarul proiectelor, activitatea va avea de suferit. Sper ca pana atunci sa putem avea si o discutie cu Ministerul Mediului pentru personalul alocat. Acum, doar 130 din 152 de posturi alocate sunt ocupate, pentru ca ele sunt momentan blocate prin ordonanta. In momentul in care s-a introdus taxa auto si au intrat fonduri de opt ori mai mari fata de anii precedenti, automat volumul proiectelor s-a marit. Ma mai gandesc si la faptul ca guvernul intentioneaza sa comercializeze certificatele verzi alocate Romaniei in baza Protocolului la Kyoto, insumand 1,8 miliarde de euro pe urmatorii 3 ani.
Citeste interviul integral in editia de septembrie a revistei Green Report