Rascumpararea de catre stat a rablelor – masinile mai vechi de 10 ani – de la proprietarii lor, prin programul „Rabla 2010”, a readus in prim plan activitatea Remat-urilor.
Institutii care primesc rablele si elibereaza contra lor – daca au de unde! – vouchere in valoare de 3.800 lei.
Bani care vor fi scazuti de catre proprietarul tichetului valoric din costul masinii noi pe care acesta si-o va cumpara.
Pe „surse”
De la ideal la practic este cale lunga si innoroiata. Cel putin asa parea ieri, pe drumul catre Remat-ul din Badalan.
Vrem sa stim cate rable are acum Remat-ul? Simplu. 500. Cum am aflat? Nu avem voie sa spunem – „sursele” ne indica acest numar.
„De la inceputul anului, oamenii nu au mai adus rablele la radiere, decat in numar mic – cam 50”, aflam de la sediul institutiei. „Pentru ca a fost asteptata ˝Rabla 2010˝”.
„Si cand a aparut ˝Rabla˝, au aparut si problemele. Pentru ca Galatiul a luat doar 500 de vouchere”.
„Atatea i-au fost repartizate. Au fost probleme, da, pentru ca nimeni nu se astepta sa acceseze atatia doritori programul. Si guvernantii nu au fost pregatiti”.
Doar cu o carcasa
Dar isi mai aduc oamenii masinile la casat si in afara programului „Rabla”?
„Da, le aduc la radiere cand se apropie momentul platirii impozitului. De pilda, acum au venit multi cu Aro-uri. Costa impozitul la Aro 20 de milioane. Cum sa nu-l dai?!”.
La radiere nici nu este greu sa vii cu masina – trebuie sa aiba fie si numai carcasa de fier. In schimb, in cazul „Rablei”, lucrurile se nuanteaza – „Masina trebuie sa fie intreaga, cu serie, certificat, cu tot, pentru a putea fi primita”.
„Dar Galatiul este plin oricum de rable. Asta de la poarta”, ne arata un camion destul de nou, „azi a venit. E tot rabla”.
90.000 de vouchere la 2.000.000 de rable
Cand? Probabil in curand. „Cand vor veni, o sa tin poarta deschisa, sa vina cei care asteapta. Nu exista bon de ordine, nu e nimic de genul acesta”.
„Nu stiu cate vor mai fi emise. Dar imaginati-va ca in Romania sunt, dupa toate calculele, in jur de 2.000.000 de rable si au fost emise prima data 50.000 de vouchere. Acum se aude ca vor mai fi emise alte 40.000”.
Graba si politica strica treaba
„Rabla” a adus ceva prospetime financiara pe piata dealerilor de masini din Romania, grav afectati si ei de criza mondiala.
Deloc de neglijat, discountul de 2.700 euro de care poate beneficia proprietarul a trei vouchere, la achizitionarea unei masini noi-noute, s-a lovit insa de greseli umane neasteptate”.
Cum a fost, de exemplu, completarea gresita a unui voucher, urmata de legalizarea gresita a certificatelor de inmatriculare, si tot asa – acestea fiind doar varfurile iceberg-ului birocratic.
Inca o data, lipsa unui sistem simplu, coerent si eficient au transformat un proiect de succes in toata Uniunea Europeana in ceva dupa titlul si asemanarea sa: „Rabla”. 2010.