Dupa cum se stie, din august 2008, in Galati se desfasoara proiectul „Managementul integrat al deseurilor urbane solide in Municipiul Galati si imprejurimi".
Proiectul are o valoare totala de 23 de milioane de euro si consta in inchiderea actualei gropi de gunoi, amenajarea si exploatarea unei gropi de gunoi ecologice, constructia unei statii de sortare si compostare a deseurilor si instituirea colectarii selective a deseurilor.
Daca obiectivele vizate sunt extrem de clare nu acelasi lucru se poate spune despre imaginea pe care o au autoritatile locale despre cum se va desfasura serviciul de salubritate, dupa finalizarea acestui proiect.
Viceprimarul Mircea Cristea spunea, saptamana trecuta, ca dupa implementarea unui astfel de proiect, calitatea serviciilor de salubritate va creste.
Ca galatenii nu vor mai fi prafuiti dis-de-dimineata de maturatorii strazilor, ca gunoiul se va ridica de la ghene mult mai des decat acum si ca, in general, orasul va fi mai curat.
Primarul Dumitru Nicolae a refuzat sa faca un comentariu clar asupra acestor aspecte.
Intrebat daca dupa finalizarea proiectului ISPA, strazile din oras vor fi, intr-adevar, maturate noaptea (asa cum ar fi normal pentru un oras european in care UE a investit 23 de milioane de euro), primarul a vorbit despre criza financiara si faptul ca Primaria ar trebui sa le plateasca maturatorilor sporuri de noapte!
Viitorul Ecosal, sub semnul intrebarii
Potrivit proiectului european, in momentul in care va incepe sa functioneze noua groapa ecologica de gunoi, se va organiza o licitatie in urma careia vor fi stabilite doua firme DISTINCTE, una care sa administreze groapa de gunoi si alta, ce va asigura colectarea gunoiului din oras si transportul acestuia la groapa.
Mircea Cristea spunea saptamana trecuta ca firma privata care va obtine, in urma licitatiei, dreptul de a colecta gunoiul din oras „va prelua cam 80 la suta din personalul Ecosal, avand in vedere experienta lor ”.
Plus, un fel de protectie sociala mascata pentru aproximativ 500 de muncitori Ecosal, s-ar putea spune.
In acest scenariu, Ecosal ar putea pastra doar circa 200 de oameni pentru alte activitati – reparatii strazi, deszapezire etc.
Un scenariu modificat pe ultima suta de metri
Totusi, se pare ca nici acest scenariu nu va sta in picioare. In urma cu doar o zi, directorul serviciului Ecosal l-a anuntat pe primarul Dumitru Nicolae ca ”am primit de la Bruxelles un raspuns pozitiv in cererea noastra de renuntare la parteneriatul public-privat”.
Pe romaneste, Ecosal se va putea ocupa in continuare de colectarea gunoiului din oras. Adica, adio licitatie, adio transfer de personal la o societate privata…
Mai ponderat, Dumitru Nicolae, a declarat ca trebuie analizata aceasta noutate si implicatiile ei.
„Prudenta!”, recomanda insa vicele Cristea, care spunea ieri ca o astfel de modificare in proiect ar putea „costa” primaria cam 8 milioane de euro. Banii ar reprezenta contravaloarea investitiilor facute (in conditii normale) de firma privata care ar fi castigat prin licitatie dreptul de a colecta gunoiul:
„Proiectul ISPA prevede organizarea de 5.000 de puncte de colectare, din care 220 finantate prin proiect, iar restul finantate de firma respectiva. Daca aceasta firma nu va mai exista, ramane de calculat daca in conditiile de criza de acum ne permitem astfel de costuri”.
Desi spune ca „la prima vedere as inclina catre Ecosal”, Cristea da de inteles ca din punct de vedere financiar varianta initiala este mai buna.
Ce a mai ramas de facut?
Deocamdata, in cadrul proiectului ISPA, s-a ajuns la realizarea licitatiei pentru achizitionarea a 1.631 de containere si 8 autovehicule de transport al gunoiului, a anuntat Mircea Ostache, seful UIP.
Din toamna, in oras se vor amenaja 220 de puncte de colectare selectiva a gunoiului (hartie, plastic, sticla), in care vor fi amplasate 660 de containere speciale (din cele 1.631 noi), restul fiind containere obisnuite.
Tot 1 septembrie 2010 este termenul limita de inchiderea a gropii vechi si deschiderii celei noi (actiune stabilita initial a se realiza pana in decembrie 2009, dar prelungita ulterior cu 9 luni).
Daca in diverse subiecte, primarul si vicele se contrazic, intr-o privinta sunt de acord: dupa incheierea proiectului, se va mari taxa de habitat pe care o platesc anual galatenii.
Taxa „cu siguranta ca va creste”, spunea viceprimarul Mircea Cristea, linistindu-ne, totusi, ca „in nici un caz nu vorbim de o dublare a acestei taxe”.
In prezent, taxa de habitat este de 47 de lei/an, pentru fiecare galatean.