Un sfert din emisiile UE provin din transporturi

Sectorul transporturilor, inclusiv transportul aerian si maritim international, reprezinta sursa a aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera la nivelul Uniunii Europene, arata un nou raport al Agentiei Europene de Mediu (AEM).

Desi tot mai multi constructori auto produc vehicule mai ecologice, eficienta astfel castigata este contracarata de numarul tot mai mare de calatori si marfuri si de distantele din ce in ce mai mari parcurse, se precizeaza in raport.

„In ultimii zece ani ne-am concentrat asupra masurilor de imbunatatire a mobilitatii, separand emisiile din sectorul transporturilor de cresterea economica. In prezent, se poate observa ca investitiile masive in infrastructura transporturilor ne-au permis sa parcurgem distante mai mari pentru satisfacerea nevoilor zilnice, dar nu au condus la o reducere a timpului de expunere la zgomot, congestie si poluare atmosferica”, afirma Jacqueline McGlade, director executiv al AEM.

„Pe viitor va trebui sa ne concentram atentia nu numai asupra mijlocului de transport, ci si asupra motivelor pentru care oamenii aleg sa calatoreasca, deoarece in ultima instanta mobilitatea este inextricabil legata de calitatea vietii noastre”, a continuat aceasta.

Cu ocazia celei de-a zecea aniversari a AEM, raportul TERM al acesteia ofera o prezentare generala a impactului transporturilor asupra mediului pe baza analizei unui numar de 40 de indicatori relevanti pentru politica.

Concluziile raportului referitor la perioada 1997–2007 sunt si bune si rele. In acest interval de timp s-au inregistrat imbunatatiri in ceea ce priveste poluantii atmosferici, insa partea negativa este cresterea continua a emisiilor de gaze cu efect de sera generate de mijloacele de transport.

Spre deosebire de alte sectoare, impactul transporturilor asupra mediului continua sa fie strans legat de dezvoltarea economica.

Tendinte si constatari

Criza financiara a determinat o reducere a volumului transporturilor, insa se estimeaza ca acestea isi vor relua cresterea de indata ce economia va incepe din nou sa creasca.

Transportul de marfuri prezinta o tendinta de crestere putin mai rapida decat economia, cel rutier si cel aerian inregistrand cele mai mari cresteri in UE-27 (43% si, respectiv, 35% in perioada 1997-2007). Cota transportului feroviar si a celui pe caile navigabile interne a scazut in aceasta perioada, in raport cu volumul total al transportului de marfuri.

Transportul de calatori a continuat sa creasca, insa intr-un ritm mai lent decat economia. La nivelul UE, transportul aerian de calatori a ramas sectorul cu cea mai rapida crestere, respectiv, cu 48% in perioada 1997-2007.

Calatoriile cu automobilul au ramas modalitatea de transport preponderenta, reprezentand 72% din numarul de kilometri parcursi in cadrul transportului de calatori in UE-27.

In pofida reducerii recente a emisiilor de poluanti atmosferici, transportul rutier a constituit cea mai mare sursa de emisii de oxizi de azot si a doua sursa ca marime de poluanti sub forma de pulberi in suspensie in 2007.

spot_img

Ultimele știri