P.Nikiforos Diamandouros, functionarul insarcinat de catre Comisia Europeana cu sondarea opiniei publice, a cerut Bancii de Investitii Europene (EIB) sa revizuiasca impactul asupra mediului a liniei ferate de mare viteza proiectata sa treaca prin Barcelona, Spania.
Cererea urmeaza o plangere a unui rezident al Barcelonei care sustine ca tunelul proiectat pentru tren va cauza daune serioase asupra mediului. In viziunea reclamantului acordul cu EIB de cofinantare al acestui segment al proiectului eate gresit.
In timpul investigatiilor, Diamandouros nu a reusit sa gaseasca niciun raport facut de EIB cu privire la impactul asupra mediului al segmentului proiectului care trece prin Barcelona. Drept urmare, el a cerut Bancii sa nu acorde asistenta financiara inaintea efectuarii unui studiu de impact.
In 1994 axa Madrid-Barcelona-Montpellier a fost identificata ca unul dintre cele mai importante proiecte de retea trans-europeana din Uniunea Europena. In Spania, proiectul prevede dezvoltarea sliniei ferate de mare viteza care leaga Madrid de granita cu Franta (Madrid-Barcelona-Figueres).
EIB s-a angajat sa acode finantare in valoare de 2.500 milioane euro, suma care reprezinta un sfert din costul total. Restul costurilor vor fi acoperite de catre Fondul de Coeziune European si de catre autoritatile spaniole.