Text de Oana Neneciu
Promovarea biocombustibililor in Europa a generat critici dure din partea Comitetului de Audit de Mediu (EAC) din cadrul Camerei Comunelor din Parlamentul britanic, critici care vin in urma studiilor care arata ca solutia combustibililor eco nu este cea mai potrivita pentru viitorul durabil al Europei.
Un document intern al Comisiei Europene arata ca stabilirea cotei de 10% consum de biocombustibili in 2020, propusa de Comisie, va insemna investitii de aproximativ 65 de miliarde de euro. In acest context, cat de eficienta ar putea fi aceasta masura?
Producerea biocombustibililor nu este solutia potrivita, spun oamenii de stiinta, pe langa faptul ca preturile la hrana vor creste, culturile genereaza riscuri pentru biodiversitati. Un studiu realizat de Centrul Comun de Cercetare arata ca utilizarea fertilizatorilor cu nitrogen si modificarea modului de utilizare a terenurilor (defrisari, destelenirea pasunilor, drenarea mlastinilor etc.) pentru cultivarea plantelor pentru biocombustili ar putea elibera gaze cu efect de sera suficiente pentru a anula orice tip de reducere. Studiul mai evidentiaza: "Crearea de locuri de munca va fi nesemnificativa din cauza desfintarii celor din alte sectoare, iar costul economic de utilizare a biocombustibililor va depasi profiturile".
Si organizatiile nonguvernamentale au avertizat ca este imposibil sa se afirme cu certitudine ca efectele biocombustibililor in ceea ce priveste gazele cu efect de sera ar fi pozitive. Acestea au criticat dur noua tinta de 10% si au cerut luarea de masuri de siguranta si crearea unui moratoriu pentru procesele de productie.
In urma acestor atacuri, comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs, a pus la indoiala argumentele EAC, spunand ca biocombustibilii aduc reduceri semnificative de gaze cu efect de sera in comparatie cu petrolul.
"Contributia-cheie a biocombustibililor pentru sustenabilitatea sectorului de transport nu trebuie sa ne faca sa uitam de celelalte beneficii care sunt la fel de importante ca si cele pentru mediu, adica: reducerea dependentei de importuri de petrol, oportunitati de dezvoltare pentru tarile sarace si pavarea drumului
pentru urmatoarea generatie de biocombustibili", a aratat Piebalgs.
Si Mariann Fischer Boel, comisarul european pentru agricultura, sustine solutia biocombustibililor, declarand ca, oricum, Comisia Europeana nu isi va schimba pozitia pentru ca "scopurile pot fi obtinute si sunt necesare daca suntem seriosi in ceea ce priveste securitatea energetica si schimbarile climatice".
Uniunea Europeana a stabilit in 2003 o tinta de 5,75% de utilizare a biocombustibililor pentru 2010, dar in 2007 raportul Comisiei a aratat ca tinta nu se poate atinge, preconizandu-se un nivel pentru 2010 de doar 4,2%. Comisia Europeana propune acum o alta tinta, de data aceasta pentru 2020, de 10%, sustinand ca va promova "o a doua generatie de biocombustibili", produsi din biomasa.