Povestea orasului meu: Piatra-Neamt

In peisajul montan aflat sub privirile culmilor Gosmanului si Stanisoarei, in locul de intalnire al Bistritei si Cuejdiului, in extremitatea nordica a depresiunii Cracau-Bistrita, se cuibareste istoric municipiul Piatra-Neamt. departe de a-si proteja istoria prin tacere, orasul Piatra-Neamt s-a avantat spre dezvoltarea economica,
in secolul al xix-lea devenind unul dintre orasele cele mai active pe plan comercial din tinutul Neamt. Cucerindu-si de fiecare data vizitatorii prin frumusetea locului, Piatra-Neamt dezvaluie discret culisele agitate ale administrarii urbei. Gheorghe Stefan, primarul municipiului Piatra-Neamt, ne-a spus – cu bune si cu rele – povestea orasului sau.

Green Report: Care sunt cele mai mari probleme de mediu cu care se confrunta Piatra-Neamt inainte de mandatul dv.?

Gheorghe Stefan: Exista la nivelul municipiului un numar mare de blocuri construite inainte de 1980, cu acoperisuri din azbociment si care inregistrau un nivel ridicat al pierderilor de caldura, poluand atmosfera, si a caror incalzire se realiza cu ajutorul centralelor de cartier. De asemenea, traficul rutier polua aerul atat fonic, cat si cu emisii de circulatie importante. Colectarea si depozitarea deseurilor menajere in Piatra-Neamt erau neigienice si produceau riscuri de imbolnavire. Depozitul de gunoi al orasului, situat in apropierea raului
Bistrita, polua apa freatica prin scurgerea gunoiului prin sol, prezentand un risc major pentru sanatatea populatiei, dar polua si aerul prin praful, fumul si mirosul degajate. Pe langa toate acestea, sistemul de alimentare cu apa, canalizare si epurare a apelor uzate era defectuos.

Cum stau lucrurile in prezent la aceste capitole?

In momentul actual, pe raza orasului, cea mai mare parte din industria poluanta este inchisa, iar agentii economici care gestioneaza gaze cu efect de sera isi desfasoara activitatea in afara lui. Totusi, in ceea ce priveste poluarea atmosferei, se inregistreaza in continuare depasiri ale nivelului de zgomot admis si ale continutului de pulberi in suspensie, mai ales ca numarul proprietarilor de autoturisme a crescut in ultimii ani. Pentru rezolvare a fost propusa schimbarea unor trasee de trafic greu, decongestionarea traficului in zona centrala a orasului prin utilizarea centurilor ocolitoare, dezvoltarea transportului in comun mai putin poluant si, in special, cel electrificat, plantatii de aliniament. Referitor la deteriorarea blocurilor de locuinte, municipalitatea a demarat un proiect de reabilitare termica, ce prevede refacerea unui procent cat mai ridicat din imobilele care au aceasta problema, inclusiv inlocuirea acoperisurilor cu azbociment. La acest moment se inregistreaza o reticenta la nivelul locatarilor in etapa de obtinere a acordului asociatiilor de proprietari pentru inscrierea in acest program, fapt determinat de necunoasterea avantajelor oferite de proiect atat financiar, cat si din punctul de vedere al mediului. Primaria incearca sa rezolve acest lucru printr-o campanie de informare cu finantare de la Fondul de Mediu. Primaria a rezolvat problema colectarii si depozitarii deseurilor municipale prin proiectul "Managementul deseurilor in Piatra-Neamt", finantat de Uniunea Europeana prin ISPA, in perioada 2000-2006. Poluarea raului Bistrita prin deversarea apelor uzate a fost rezolvata de proiectul "Reabilitarea sistemului
de alimentare cu apa, canale colectoare, extinderea aces tora si modernizarea statiei de epurare din municipiul Piatra-Neamt", in cadrul masurii ISPA 2002, estimat a se finaliza in 2008.

In ce stadiu se gasesc lucrarile la aceasta statie de epurare?

Proiectul este in curs de implementare de catre C.J. APA SERV Neamt, printr-un contract adjudecat de firma Strabag in urma unei licitatii internationale organizate de Oficiul pentru Plati si Contracte PHARE din cadrul Ministerului Finantelor Publice si are termen de finalizare (PIF) 2009.

Cat de ecologic este in prezent transportul public in Piatra-Neamt? Exista piste pentru biciclisti? Aveti in desfasurare sau in plan proiecte de scadere a poluarii in transportul public?

Nu sunt la nivelul orasului zone exclusiv pietonale sau culoare de biciclete si exista o reticenta a populatiei pentru mersul pe jos sau cu bicicleta in alternativa la transportul cu automobile individuale, poluante. Transportul public la nivelul municipiului Piatra-Neamt este realizat cu autobuze, troleibuze si microbuze. Din "Raportul privind starea mediului in judetul Neamt pentru anul 2006", realizat de Agentia pentru Protectia Mediului Neamt, rezulta inregistrarea unor depasiri ale nivelului maxim admis al pulberilor in suspensie generate de traficul rutier. Este necesara si se are in vedere promovarea unor masuri pentru o mai buna mobilitate si mai putin trafic prin crearea unei retele de piste pentru biciclete si cresterea ponderii deplasarilor facute cu mijloacele de transport in comun, pe jos sau cu bicicleta, in detrimetul transportului cu mijloace auto proprii. In acelasi timp, se are in vedere inlocuirea parcului public auto cu vehicule noi sau cu grad de poluare redusa.

Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, cele mai importante realizari, proiecte de mediu din Piatra-Neamt?

Unul dintre proiectele de succes pe care le-am intreprins a vizat inlocuirea centralelor termice vechi, care aveau un consum ridicat de gaz metan (176 Nmc/Gcal) cu centrale noi, mult mai economice (110 Nmc/Gcal). Investitia privind modernizarea sistemului de producere si distributie a caldurii in municipiul Piatra-Neamt s-a derulat in doua etape, 2005-2006 si 2007. Ea cuprinde transformarea celor 46 de centrale termice de cvartal pe gaze naturale, existente in cartierele de blocuri de locuinte, in centrale termice de bloc sau grup de blocuri si modernizarea retelelor termice de distributie cu conducte pre izolate pentru incalzire, ducere si intoarcere, si pentru apa calda de consum. Centralele termice de bloc sau grup de blocuri vor cuprinde echipamente performante pentru producerea si distributia energiei termice sub forma de apa calda.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri