La o luna de la preluarea mandatului, ministrul s-a aratat rezervat fata de proiectul de investitii spunand ca asteapta rezultatul comisiei care analizeaza in prezent situatia. El a aratat insa ca, chiar si in conditii de legalitate a proiectului, autoritatile romane ar fi trebuit sa analizeze de la bun inceput consecintele exploatarii miniere cu cianuri si sa ia o decizie ferma vizavi de viitorul unei zone cu potential natural si arhitectural.
”Noi avem legislatia 100% in conformitate cu normele europene, dar statul roman ar fi trebuit sa puna problema de la bun inceput si sa se gandeasca la acea localitate. Nu sa astepte ca investitorii sa mearga din casa in casa si sa cumpere 85% din localitate. Chiar daca se va prezerva, va ramane o localitate pustie, nemaivorbind de ecosistem. Daca acest proiect va respecta toate regulile, ceea ce nu cred ca se va intampla, tot Guvernul isi va asuma responsabilitatea”, a declarat Laszlo Borbely.
”Ministerul s-a miscat ca un melc”
Ministrul Mediului si Padurilor si-a exprimat nemultumirea fata de inactivitatea ce a domnit anul trecut in minister si a punctat, printre prioritati demararea programelor ”Rabla” si ”Casa verde”.
In ceea ce priveste activitatea de anul trecut a ministerului, Borbely a apreciat ca acesta s-a miscat ”ca un melc”, mentionand ca multe dintre hotararile de Guvern an stat un an de zile prin sertare fara a fi implementate. Potrivit ministrului, din cele 800 de milioane de lei stransi in anul 2009 la Fondul de Mediu, s-au cheltuit doar 300 de milioane, iar o mare parte din bani a mers la programul ”Rabla”.
O alta problema spinoasa este programul guvernamental de impaduriri, in care 23 de milioane de euro sunt blocati de doi ani de zile la Ministerul Agriculturii, in lipsa strategiei ce ar fi trebuit elaborata de Ministerul Mediului. Potrivit ministrului, pentru a pune la punct acest proiect, noua directie responsabila cu padurile va avea la dispozitie doua saptamani.
Rabla se pune in miscare
Persoanele care vor dori sa isi achizitioneze un automobil prin programul national Rabla vor folosi in noua etapa un tichet emis de Imprimeria Nationala, obtinut pentru fiecare masina radiata din circulatie.
”Se vor putea folosi maximum trei tichete pentru o masina noua. Am finalizat proiectul de protocol cu Remat si in 15 zile de la aprobarea Guvernului programul poate fi demarat. Pentru persoanele juridice exista o limita de 200.000 de euro, conform normelor europene”, a declarat ministrul.
El a mentionat ca pentru programul de innoire a parcului de tractoare, ce va fi demarat in premiera anul acesta in cadrul programului Rabla, exista un fond de 100 de milioane de lei, iar pentru fiecare tractor vechi se va oferi suma de 17.000 de lei.
Anul trecut, prin programul Rabla au fost achizitionate 32.000 de masini. Bugetul programului a fost de 228 de milioane de lei.
Certificatele de reducere a emisiilor
Romania ar putea castiga 1,5 miliarde de euro din comercializarea certificatelor de reducere a emisiilor de carbon, crede ministrul Laszlo Borbely, dar tara noastra nu are inca un cadru legal pentru aceasta.
”Ca la noi la nimeni. Perioada in care am putea comercializa aceste certificate este 2005-2012. Ce s-a facut din 2005 si pana acum? Din cauza unor orgolii de la Ministerul Mediului si Ministerul Economiei nu a fost finalizat proiectul de lege care reglementeaza acest lucru”, a declarat Borbely.
El a spus ca a avut discutii cu ministrul Economiei, Adriean Videanu si spera sa gaseasca o solutie in urmatoarele doua saptamani.
Text: Raluca Petrescu