Un proiect european se desfasoara in patru orase din patru tari europene, printre care si Craiova, unde are loc o campanie de informare (in Piata „Mihai Viteazul“) despre mijloacele de transport in comun, despre actiuni de reducere a poluarii si consum redus de energie. Locuitorii urbei care trec zilele acestea prin centrul Craiovei isi pot exprima opiniile despre poluarea de pe strazile orasului.
Proiectul MODERN (Mobilitate, Dezvoltare si Reducerea Consumului de Energie), desfasurat in cadrul programului european FP7/CIVITAS PLUS organizeaza, de ieri, in Craiova, in Piata „Mihai Viteazul“ o campanie de informare despre consumul redus de energie din oras, despre reducerea poluarii si despre modernizarea transportului in comun. Proiectul se desfasoara in patru orase de talie medie din Europa: Craiova (Romania), Brescia (Italia), Coimbra (Portugalia) si Vitoria-Gasteiz (Spania). Craiova este primul oras din Romania in care se desfasoara un proiect de o asemenea anvergura la nivel european. De implementarea proiectului se ocupa Primaria Craiova, Rat Craiova si IPA CIFATT.
Valoarea proiectului pentru toate cele patru orase din program este de 15 milioane de euro, dintre care Craiova beneficiaza de trei milioane de euro. Primaria suporta 50% din valoarea investitiilor, iar 50% vin de la UE. Incepand de ieri, timp de trei zile, locuitorii urbei care trec prin zona centrala pot fi intervievati cu privire la impresiile lor fata de transportul public din oras, fata de trafic si fata de poluarea din zona urbana si pot afla ceea ce isi propune municipalitatea prin acest proiect. Opiniile craiovenilor ajung direct la Comisia Europeana, pe principiul ca tot ceea ce se intreprinde intr-un oras de talia Craiovei trebuie sa fie in sprijinul cetatenilor si sa raspunda dorintelor lor.
„In Spania, primarul orasului Vitoria – partener cu noi in acest proiect – la orice fraza spunea: «Sa vedem ce doresc cetatenii nostri!». Pentru UE este foarte important sa se realizeze ceea ce vrea cetateanul. De aceea, pentru prima data colectam opiniile locuitorilor Craiovei“, a precizat Gabriel Vladut, coordonatorul proiectului pentru Craiova, si reprezentant IPA.
„Craiova si-a declarat intentia de Oras Verde“
Proiectul se desfasoara pe patru ani, timp in care Craiova s-a angajat sa investeasca in masuri de reducere a consumului de energie si a emisiilor de dioxid de carbon. „Prin acest proiect, Craiova are contract direct cu Comisia Europeana si si-a declarat intentia de «Oras-Verde», alaturi de alte trei orase importante din Europa“, a spus Gabriel Vladut, coordonatorul intregului proiect. El a mai spus ca nu este numai o chestiune de imagine a Craiovei la Comisia Europeana, dar are si o componenta investitionala pe doua dintre cele noua masuri ale programului. „Ca urmare a acestui proiect, Craiova a intrat pe lista altui mare proiect european, in intentia de a achizitiona 200 de autobuze cu consum redus de combustibil. Craiova are aceeasi prioritate ca si Parisul, care vrea sa-si imbunatateasca flota de autobuze, dar la alt nivel“, a mai spus Vladut.
In ce consta proiectul
Craiova nu castiga numai la capitolul imagine, in sensul ca este reprezentata la nivelul unor orase cunoscute din Uniunea Europeana, ci castiga si la nivel investitional. Sunt noua masuri pe care si le-au propus cele patru orase din proiect, Craiova, Brescia, Coimbra si Vitoria. Dintre cele noua masuri, in doua cazuri Craiova a promis investitii, de care beneficiaza direct regia locala de transport si cetatenii (indirect): achizitionarea de echipamente (sisteme moderne de actionare a tramvaielor) care au drept scop reducerea consumului de energie, introducerea unor sisteme de e-ticheting (adica bilete electronice), supraveghere video pe strazile urbei, plus instalarea de panouri de informare in statiile RAT (informatii despre ce autobuze circula, catre ce statii, in cate minute ajunge un anumit autobuz in statie etc.).
Restrictionarea accesului autoturismelor in centrul orasului face parte din acelasi proiect. In acest moment, Craiova se afla in perioada contestatiilor la licitatia pentru supravegherea video a orasului. Pana acum, s-au adaptat zece autobuze pentru a consuma combustibil bio-diesel si s-au echipat noua tramvaie cu echipamente care le ajuta sa consume putina energie. Ce va urma? 80 de autobuze si 27 de tramvaie vor fi dotate cu validatoare de tichete, cu GPS si cate un computer de bord conectat la dispecerul central, in 20 de statii RAT vor fi montate panouri electronice, bariere electronice de acces in zona centrala, o intersectie va fi dotata cu sistem de acordare „unda verde“ pentru tramvaie, zece autobuze, cinci tramvaie si cinci statii vor fi echipate cu sistem de supraveghere video. Si introducerea sensurilor giratorii au menirea de a fluidiza traficul rutier.
Autoritatile nu pot da inapoi
O delegatie europeana a venit deja in Craiova sa verifice ce s-a facut pana acum, urmand ca auditori externi sa intocmeasca doua rapoarte de audit. Daca nu se realizeaza toate obiectivele pe care Craiova si le-a asumat prin acest proiect, municipalitatea risca sa piarda toti banii aferenti intregului proiect, nu doar pe portiunea nerealizata. „Trebuie doar sa fii parolist: sa faci exact ceea ce ai promis prin proiect“, a precizat Gabriel Vladut, coordonatorul proiectului.