Presedintia suedeza a Uniunii Europene a demarat o serie de discutii despre masurile pe care le poate lua Uniunea in ce priveste fenomenul demolarii si dezmembrarii navelor comerciale de dimensiuni mari. Dezmembrarile au loc deseori in Asia de sud si degradeaza puternic mediul inconjurator, potrivit site-ului Presedintiei UE.
Anual, sute de nave comerciale de dimensiuni mari sunt demolate si dezmembrate in intreaga lume, bucatica cu bucatica, iar aproximativ un sfert dintre ele provin din Europa.
In fiecare an, sute de muncitori isi pierd viata sau sunt raniti in Bangladesh, India si Pakistan, unde este localizata cea mai mare parte a industriei de demolari navale. De asemenea, multe dintre aceste nave contin cantitati mari de deseuri periculoase, cum ar fi azbestul, care ajung direct in mediu, potrivit Comisiei Europene.
Consilierul de mediu de la Reprezentanta Permanenta a Suediei la Bruxelles, Ulf Björnholm Ottosson, sustine ca aceasta problema trebuie rezolvata urgent, chiar daca industria asigura numeroase locuri de munca in tarile din sudul Asiei. In toamna anului trecut, Comisia Europeana a prezentat o propunere de strategie pe care Europa ar trebui sa o adopteb in acest sens.
Luna viitoare vor incepe negocierile intre statele membre in legatura cu pozitia Consiliului UE, iar concluziile ar urma sa fie adoptate la reuniunea Consiliului din 21 octombrie.
In UE exista deja o interdictie privind exportul materialelor periculoase pentru mediu, insa nu este respectata la scara larga, mai ales cand vine vorba de nave, deoarece este greu de stabilit cand anume ar trebui sa fie o nava demolata. De asemenea, exista si o noua Conventie IMO (Organizatia Maritima Internationala), insa ar putea trece ani intregi pana va intra in vigoare si impactul sau este incert.
Obiectivul CE este de a se asigura ca, pana la sfarsitul anului 2015, dezmembrarea navelor din statele UE sa aiba loc in conditii care nu afecteaza mediul.
Foto: se2009.eu