Dupa ce, acum cativa ani, Volvo Trucks a anuntat ca desfasoara mai multe teste pentru descoperirea unor combustibili alternativi, compania a venit cu anuntul ca, in 2010, va fi primul producator de camioane care va incepe efectuarea de teste complete de exploatare folosind Bio-DME (di-metil-eter). Acesta este un biocombustibil care genereaza emisii de dioxid de carbon foarte reduse.
Pe termen lung, Bio-DME are potentialul de a inlocui 50% din motorina folosita astazi pentru operatiunile de transport din Europa. Realizarea testelor se va face prin intermediul unui proiect comun in care sunt implicate, printre altele, UE, Agentia Suedeza pentru Energie, companii producatoare de combustibili si firme de transport.
Scopul este de a evalua potentialul DME (di-metil-eter) ca si combustibil pentru vehicule. DME, produs din biomasa, este cunoscut sub numele de Bio-DME si este un biocombustibil care are atat eficienta energetica mare, cat si emisii reduse de gaze cu efect de sera, pe durata intregului ciclu, de la sursa de productie pana la rularea vehiculului. Materia prima folosita este lesia neagra, un produs secundar bogat energetic si foarte vascos din industria celulozei. Cu Bio-DME drept combustibil in loc de motorina, emisiile de dioxid de carbon sunt reduse cu 95%.
Teste cu 14 camioane
Volvo Trucks testeaza in cadrul acestui proiect 14 camioane Volvo FH, in patru locatii diferite din Suedia, intre 2010 si 2012. Aceste vehicule vor fi exploatate de catre clienti. Compania de combustibili Preem va construi statii de alimentare, astfel camioanele pot fi utilizate in transportul regional si local. Primul camion pentru testele de exploatare a fost deja prezentat in Pitea, locul in care se va produce Bio-DME.
Camionul Volvo cu DME utilizeaza un motor standard D13 care, dupa cateva modificari aduse la rezervoare, la sistemul de injectie si la programul software de management al motorului, functioneaza perfect folosind biocombustibil.
"Din perspectiva soferului, lucrurile raman la fel. Performantele si caracteristicile sunt exact aceleasi ca in varianta alimentata cu motorina. Diferenta si beneficiul major cu Bio-DME consta in emisiile sale reduse de dioxid de carbon", spune Mats Franzén, Product Manager Motoare Volvo Trucks.
Performante nemodificate
In comparatie cu un motor conventional, motorul diesel alimentat cu Bio-DME furnizeaza acelasi randament ridicat, dar si un nivel mai scazut de zgomot. Procesul de ardere produce emisii foarte scazute de particule si de oxizi de azot. Prin urmare, pentru tratarea ulterioara a gazelor de esapament poate fi folosit un sistem mai simplu. Motorul poate oferi, de asemenea, un cuplu mai mare la pornire si, astfel, este mai usor de condus. Toate acestea fac din Bio-DME un combustibil ideal pentru motoarele diesel.
Modificarile la sistemul de combustibil
DME este livrat in forma lichida si stocat in rezervoare sub presiune intr-un sistem special care previne scurgerea. Presiunea mentine combustibilul in forma lichida pe tot parcursul pana la injectia acestuia. Tehnologia Common rail este utilizata pentru a crea o presiune optima de injectie. Continutul scazut de energie al DME, putin peste jumatate din cel al motorinei, este compensat prin montarea unor
rezervoare mai mari.
"Observam in randul clientilor nostri un imens interes pentru combustibilii alternativi si suntem de parere ca Bio-DME ofera un potential considerabil. Testul de exploatare va dura trei ani, iar evaluarile ulterioare vor stabili daca proiectul va conduce la productia la scara industriala", spune Claes Nilsson, presedintele Volvo Trucks Europe Division.
Date despre camioane Volvo cu DME
Rezervoare: DME este introdus sub forma lichida printr-o duza speciala si stocat in forma lichida, in rezervoare.
Pompa: o pompa speciala de combustibil regleaza presiunea din sistemul de injectie Common rail.
Injectoare: injectoare speciale pentru DME au fost proiectate in comun de catre Volvo si Delphi.
Motor: piesele mobile sunt identice cu cele de la varianta pe motorina.
Managementul motorului: programul software a fost modificat pentru a corespunde unui continut diferit de energie.
DME (di-metil-eter)
DME este un gaz, dar se transforma in lichid la o presiune de doar 5 bari. Este simplu de manevrat intr-un proces similar cu cel al gazului petrolifer lichefiat (GPL). Cea mai comuna aplicatie in acest moment este cea a gazului din tuburile de spray. DME poate fi produs din gaze naturale si, de asemenea, din diverse tipuri de biomasa, caz in care este cunoscut sub numele de Bio-DME.
Din perspectiva UE, Bio-DME are potentialul de a inlocui in jur de 50% din motorina utilizata astazi in transportul rutier greu pana in 2030. Cea mai mare provocare consta in crearea unei infrastructuri de distributie a combustibilului.
Date despre Bio-DME:
– 95% emisii de dioxid de carbon mai reduse decat motorina, cu zero emisii de particule de funingine
– In general, niveluri scazute de emisii
– O utilizare de 5 ori mai buna a terenurilor agricole pentru productia de combustibil fata de biodiesel
– Eficienta energetica mare in comparatie cu alte tipuri de biocombustibili