Curierul National: "Rabla" merge in trei bujii

Asa cum era de asteptat, programul de innoire a parcului auto, cunoscut sub numele de "Rabla", esueaza lamentabil in atingerea obiectivelor stabilite la demararea acestuia.

A trecut deja o luna de la demararea celei de-a doua etape a programului, care dureaza pana la sfarsitul lunii august, dar romanii au cumparat doar 12% din masinile disponibile in etapa aceasta, ceea ce inseamna ca, pentru a ne ridica la nivelul germanilor, unde cererea a depasit numarul de autoturisme alocate, ar trebui ca restul de 88% de automobile sa fie inlocuite in doar doua luni. Putin probabil, daca luam in calcul valoarea primei de casare.

Astfel, doar 3.513 romani au gasit utili cei 3.800 de lei oferiti de Guvern, majoritatea folosind prima de casare pentru a-si achizitiona automobile marca Dacia, aceasta ramanand in continuare preferata romanilor, potrivit datelor emise ieri de Administratia Fondului de Mediu (AFM).

„Rabla“ a fost impinsa sa intre in treapta a doua

Sperand ca a doua etapa va "merge" mai bine, in prima inlocuindu-se doar 11.000 din cele 20.000 de masini disponibile, Ministerul Mediului a adus o serie de modificari programului. Astfel, partea a doua a programului, care a inceput la 1 iunie, va cuprinde si autoutilitare usoare, de pana la 3,5 tone, iar numarul de masini care pot fi achizitionate de o persoana nu mai este limitat la una singura, ci "pot fi achizitionate oricate se doresc".
"Tinta noastra este sa scoatem anul acesta 60.000 de rable de pe piata, indiferent cu ce marci sunt inlocuite, indiferent ce proprietari le vor avea si le vor utiliza pe cele noi", a declarat, la demararea celei de-a doua etape, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.

De ieri, masinile pot fi achizitionate prin leasing

Incepand de ieri, persoanele fizice pot achizitiona masinile alocate in cadrul programului "Rabla" si prin intermediul leasingului financiar.
"Posibilitatea achizitionarii si prin leasing a unui automobil nou in cadrul programului Rabla va avea cu siguranta un impact pozitiv asupra pietei si implicit asupra programului", a spus Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Spre deosebire de credit, care poate fi acordat numai de catre o banca, finantarea prin leasing poate fi acordata si de catre societatile de leasing ale companiilor auto, precum RCI Leasing in cazul Dacia si Renault sau Porsche Leasing.

De la 1 septembrie vor participa si persoanele juridice

Ministrul Mediului a mai precizat la inceperea celei de-a doua etape ca si persoanele juridice vor intra in programul "Rabla", de la 1 septembrie. "Aici lucrurile se duc un pic spre legislatia europeana si, avand discutii cu Consiliul Concurentei, aici trebuie aplicata asa-numita schema de ajutor de minimis, adica de ajutor de stat, dar lucrul acesta se face in niste etape. Insa el va fi fezabil si va fi aplicat in a treia etapa. Adica de la 1 septembrie vor beneficia de autoturisme si autoutilitare si persoanele juridice, in aceleasi conditii", a declarat Nemirschi. Acesta a precizat ca, la persoanele juridice, schema va fi aplicata pentru trei ani, aceasta insemnand ca va fi valabila pana in 2011. "Am alocat pentru acest program 60.000 de unitati in trei ani de zile, ceea ce inseamna un efort financiar de subventie, pentru prima de casare, de circa 54 – 55 de milioane de euro pentru cei trei ani", a afirmat ministrul Mediului.

Rabla pe scurt

Dupa prima etapa, care s-a derulat in intervalul 20 martie – 29 mai 2009, au fost scoase din uz 11.543 de autoturisme vechi, suma distribuita fiind de 43.863.400 lei, a mai anuntat AFM.

In etapa a doua, suma platita pentru prima de casare care se deruleaza intre 1 iunie si 31 august depaseste 108 milioane lei, iar cele mai multe autoturisme au fost alocate pentru marcile Dacia si Renault-Nissan – cate 2.895 de unitati.

A treia etapa a programului, care se va derula de la 1 septembrie pana pe 11 decembrie, are alocate initial 76 de milioane de lei (pentru 20.000 de masini), dar suma poate creste daca o parte din masinile alocate celei de-a doua etape nu vor fi cumparate.

In 2009, bugetul total pentru programul Rabla este de 228 milioane lei, iar tinta urmarita de Ministerul Mediului este sa scoata din circulatie 60.000 de masini uzate.

spot_img

Ultimele știri