Consumatorii aleg masini hibride si tehnologii de reducere a consumului de energie pentru a-si imbunatati pozitia sociala, arata un studiu publicat in Journal of Personality and Social Psychology, citat de The Guardian.
Cercetatorii spun ca exista tendinta din partea clientilor sa sacrifice luxul si performanta pentru a beneficia de statutul social care deriva din cumpararea unui produs cu o amprenta de carbon redusa.
“Conducerea unui automobil de lux ne-ecologic, precum un Hummer, transmite bunastarea cuiva, dar sugereaza, de asemenea, ca posesorul este egoist si nepasator, preocupat in primul rand de confortul lui, si nu de bunastarea societatii. Conducerea unui hibrid, precum Prius, nu arata doar bunastarea cuiva – intrucat costa multe mii de dolari, ci si faptul ca soferului ii pasa de altii si de mediu”, a declarat Bram Van den Bergh, reprezentant al Scolii de Management din Rotterdam, unul dintre autorii studiului citat.
Studiul a cuprins trei experimente care au concluzionat ca oamenii sunt tentati sa aleaga produse verzi in public. Intr-unul dintre experimente, 168 de studenti au fost impartiti in doua grupuri. Studentii din primul grup au citit o poveste despre statutul social, iar cei din al doilea grup au citit o poveste fara un mesaj privind conditia sociala. Cand au fost rugati sa ia o decizie ipotetica de cumparare a unei masini eco sau a unei masini conventionale la acelasi pret, dar mai luxoasa si mai performanta, 37,2% dintre studentii din grupul de control au ales masina verde. Procentul a crescut la 54,5% in grupul celor care au citit povestea facuta sa activeze dorinta de pozitie sociala. Autorii sustin ca experimentul este primul de acest gen care demonstreaza ca axarea pe dorinta de statut social al oamenilor este o modalitate de a incuraja oamenii sa faca alegeri verzi.
“Nu este surprinzator faptul ca oamenii ar alege sa-si arate statutul social prin consumarea produselor verzi. Chiar daca oamenilor nu le pasa de schimbarile climatice, le pasa de ce cred altii despre ei”, a declarat Adam Corner, cercetator la Universitatea din Cardiff, expert pe psihologia comunicarii schimbarilor climatice.