Administratia Obama a aprobat propunerea Californiei de a stabili propriile standarde pentru emisiile auto, o decizie in acord cu planul national de crestere a eficientei combustibililor si de reducere a gazelor cu efect de sera asociate cu schimbarea climatica, informeaza Reuters.
Aceste standarde se aplica imediat Californiei si altor 13 state si orasului Washington D.C. care au adoptat aceleasi standarde, au declarat oficialii de la Agentia de Protectie a Mediului din SUA (EPA).
Standardele nationale coincid cu tinta Californiei de diminuare a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in 2016. Derogarea EPA ii permite statului sa impuna propriile standarde intre 2009 si 2011, inainte ca standardele la nivel national sa fie puse in vigoare.
California are si alte reguli in privinta autovehiculelor, de la geamurile de masina care reflecta mai mult soarele, la renuntarea la aerul conditionat si pana la verificarea presiunii din cauciucuri.
„Aceasta decizie pune legea si stiinta pe primul loc. Dupa cercetarea descoperirilor stiintifice si dupa consultarea cu populatia, am decis ca acesta este demersul potrivit al legii”, a declarat administratorul EPA Lisa Jackson.
Reactii contrare
Guvernatorul Californiei, Arnold Scwarzenegger, a afirmat ca aprobarea cererii va stimula economia ecologica a statului, va crea noi locuri de munca si ii va aduce Californiei masinile pe care si le doreste si, in acelasi timp, va reduce emisiile de gaze cu efect de sera.
Guvernatorii statelor aflate in aceeasi situatie au oferit comentarii pozitive similare. Spre exemplu, guvernatorul New York-ului a spus ca decizia este dovada clara ca s-a schimbat conducerea la Washington.
Si sprijinitorii mediului jubileaza. David Doniger de la Consiliul de Aparare a Resurselor Naturale spune ca aceste standarde nationale vor reprezenta un castig pentru toata lumea. „Vom avea masini mai putin poluante care vor reduce incalzirea globala de pretutindeni in lume. Producatorii de masini vor respecta uniformizarea nationala la care speram cu totii. Iar noi ii vom ajuta facand masini care se potrivesc pietei intr-o lume a pretului ascendent al petrolului si a incalzirii globale”, a subliniat Doniger.
Institutul American de Petrol, un grup-cheie al industriei titeiului, a fost critic. „Folosirea Actului pentru Aer Curat pentru a reglementa gazele cu efect de sera va impune cerinte costisitoare pentru sute si mii de afaceri, mari si mici, inclusiv scolilor, birourilor si cladirilor de pe teritoriul Stetelor Unite”, au declarat membrii institutului.
Cererea respinsa de Bush a fost aprobata de Obama
Intr-o scurta declaratie, EPA a spus ca decizia marcheaza o intoarcere la „interpretarea traditionala legala a ‘Actului pentru Aer Curat’”, o aparenta lovitura la adresa administratiei Bush care a impiedicat aprobarea acestei derogari si impunerea oricaror limite in privinta emisiilor ce provoaca incalzirea climatica.
California a cerut pentru prima oara in 2005 derogarea de la normele obisnuite ale „Actului pentru Aer Curat”, dar cererea a fost reprinsa de administratia Bush in 2008. La scurt timp dupa punerea in functie, Obama a indemnat EPA sa reconsidere respingerea cererii.
„Dupa ce a pierdut timpul 20 de ani, guvernul a pasit in sfarsit inainte si i-a aprobat Californiei derogarea de la standardele nationale ale emisilor de evacuare”, a salutat decizia guvernatorul statului, Arnold Schwarzenegger.
Anuntul vine la doar patru zile dupa aprobarea la limita de catre Camera Reprezentantilor a legislatiei privind schimbarile climatice, si la mai mult de o luna dupa ce Obama a ordonat celor din industria auto sa reduca emisiile si sa imbunatateasca consumul de gaze.
Foto: Reuters