Comitetul de Mediu al Parlamentului European (PE) a sustinut miercuri planul Comisiei Europene (CE) de responsabilizare a industriei petroliere in ceea ce priveste reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera pe care le genereaza, aproximativ 500 de milioane de tone de CO2, informeaza Euractiv.
CE a propus revizuirea specificatiilor Directivei privind calitatea combustibilului din 1998, referitoare la folosirea acestuia pentru masini, camioane, barje de transport maritim, tractoare si alte mijloace de transport.
Revizurile Comisiei vizeaza adaptarea ultimelor descoperiri din tehnologia motorului si a combustibilului, cum sunt biocombustibilii, si isi propune sa inaspreasca standardele in vederea combaterii schimbarilor climatice si atingerii ambitioaselor obiective de mediu pe care UE si le-a propus.
Printre propuneri se numara si folosirea unei cantitati mai mari de biocombustibili in petrol, lucru care ar obliga furnizorii sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera produse de combustibili, pe tot parcursul duratei de folosinta, cu 1% pe an, intre 2011 si 2020.
Gratie votului de incredere acordat miercuri de Parlamentul European, aceasta propunere va deveni realitate incepand cu 2009. In ceea ce priveste industria, emisiile de CO2 trebuie reduse cu cel putin 2% la fiecare doi ani fata de propunerea de 1% pe an a CE.
Totusi, PE a aprobat introducerea unui criteriu de sustenabilitate prin care sustine ca este necesara evitarea situatiilor in care producatorii de combustibil se concentreaza doar pe reducerea nivelului de CO2 cu cele mai mici costuri posibile. Aceasta prevedere a fost facuta ca urmare a efectelor negative pe care productia in masa a biocombustibililor le poate avea asupra mediului: despadurire, reducerea rezervelor de apa, cresterea preturilor pentru produsele agricole.
PE a respins propunerea CE de a permite navelor din transportul maritim intern sa foloseasca motorina care contine pana la 300mg/kg de sulf pana in 2011. PE a hotarat ca toate vehiculele sa respecte o norma stricta de 10mg/km incepand cu 2009.
Asociatia Europeana a Industriei Petroliere (Europia) a insistat asupra incompatibilitatii care exista intre promovarea unei mai bune calitati a biocombustibililor si a combustibililor in general si introducerea obligatii de reducere a emisiilor produse de acestia pe tot parcursul perioadei de folosinta.
Europa considera ca o astfel de abordare va dezavantaja rafinariile foarte dezvoltate care consuma multa energie. Asociatia a propus reducerea tintei de 1% pana in momentul in care este conceputa o metodologie eficienta de calculare a cantitatii totale de emisii de gaze cu efect de sera pe care le produce combustibilul pe toata durata folosirii sale.
Inland Navigation Europe (INE), asociatie care promoveaza transportul de marfuri in reteaua maritima interna, a fost de acord cu reducerea cantitatii de sulf la 10 mg/kg din combustibil incepand cu 2010.
Raportorul directivei, Dorette Corbey, considera votul de miercuri o victorie in lupta impotriva schimbarilor climatice care "va incuraja dezvoltarea vehiculelor pe baza de hidrogen sau pe baza de electricitate" si "va creea stimulente pentru biocombustibili eficienti".
In ciuda prevederilor din directiva, peste 20 de ONG-uri de mediu considera ca reducerea emisiilor de CO2 trebuie sa provina exclusiv din industria petroliera si nu prin amestecarea biocombustibililor.
"Daca permitem biocombustibililor sa compenseze esecul industriei de a-si reduce emisiile vom creea doar incertitudine in legatura cu cantitatea de biocombustibil necesara pentru indeplinirea acestui obiectiv. Aceasta directiva poate duce la o crestere considerabila a folosirii lor in UE". ONG-urile considera ca acest lucru va avea un efect negativ asupra mediului, in mod deosebit in tarile in curs de dezvoltare care vor furniza cantitatea necasara de biocombustibili.
Foto: mittalsteel.com