Noi limite pentru emisiile auto

Comisia Europeana a prezentat o serie propuneri cu privire la implementarea unor obiective care vor determina o reducere si mai substantiala, pana in 2020, a emisiilor de dioxid de carbon generate de automobilele noi, informeaza institutia europeana.

Astfel, conform propunerii inaintate de CE, niciun autoturism care va fi vandut incepand cu anul 2020 nu va putea emite, in medie, mai mult de 95g CO2/km (fata de 135,7g CO2/km in 2011 si 130g CO2/km, limita obligatorie, in 2015).

In caz de neconformare, se va aplica o penalizare pentru fiecare gram de CO2 emis in plus, ce va fi calculata pentru toate autoturismele vandute.

Astfel producatorii risca urmatoarele penalitati: pana in 2015, 5 euro pentru primul gram, 15 EUR pentru al doilea, 25 euro pentru al treilea si 95 euro pentru al patrulea si pentru fiecare din urmatoarele. Din 2019, penalizarea va fi de 95 euro pentru fiecare gram de CO2 emis in plus.

„Propunerile noastre contribuie nu numai la protejarea climei si la realizarea de economii de catre consumatori, ci si la stimularea inovarii si a competitivitatii industriei europene a autovehiculelorsi, ca urmare, vor permite crearea unui numar important de locuri de munca.Este clar ca toata lumea are numai de castigat.Aceste propuneri reprezinta inca un pas important in vederea trecerii la o economie competitiva, cu emisii reduse de dioxid de carbon.Este necesar sa ne pregatim pentru reduceri si mai substantiale ale emisiilor de CO2 dincolo de anul 2020, iar acest lucru se va face prin consultarea partilor interesate”, a declarat Connie Hedegaard, Comisarul UE pentru politici climatice.

Economii de 500 euro pe an

Daca propunerea CE va fi adoptata, o masina care ar emite in medie 95g CO2/km (obiectivul UE pentru 2020), ar aduce proprietarului o economie medie de 500 euro/an (calculata la un pret mediu al benzinei de 1,4 euro/l si la o distanta medie parcursa de 10.000 km), comparativ cu vehiculele actuale. Aceasta, deoarece emisiile de dioxid de carbon sunt direct legate de eficienta utilizarii carburantului.

In acest fel, eventualul pret mai mare al autovehiculului (determinat de implementarea unor noi tehnologii) va fi recuperat intr-un an, iar costurile detinerii acestuia (economie de carburant, asigurare, valoare reziduala mai mare) vor fi mai mici, chiar si pentru cele second-hand.

Potrivit organizatiei Transport&Environment (T&E), propunerea ar fi trebuit sa fie mai ambitioasa: o tinta de 80g CO2/km, pina in 2020, este fezabila si la indemana producatorilor de autovehicule si ar fi adus detinatorului o economie medie de 650 euro/an.

Propunerile vor fi prezentate Parlamentului European si Consiliului spre discutare si adoptare in cadrul procedurii legislative normale.

Propunerile urmeaza sa modifice doua regulamente aflate in vigoare care stabilesc cerinte obligatorii pentru producatori in vederea indeplinirii obiectivului obligatoriu pentru 2015 in ceea ce priveste automobilele si a obiectivului pentru 2017 in ceea ce priveste camionetele.

Masurile de punere in aplicare a regulamentelor sunt deja stabilite iar emisiile de CO2 generate de noile vehicule sunt monitorizate anual.

Gabriel Botezatu

spot_img

Ultimele știri