Comisia Europeana saluta noile masuri privind siguranta motociclistilor si privind poluarea generata de motociclete, masuri recent aprobate de Consiliul de Ministri al UE.
Noile reglementari vor intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
Ele vor fi obligatorii pentru vehiculele din categoria L (light), care va include orice vehicul usor cu motor: motocicleta cu sau fara atas, moped, triciclu, bicicleta cu motor, quad sau quadriciclu.
Noile reglementari permit imbunatatirea legislatiei UE conform planului nostru pentru sectorul automobilelor. Vom ameliora considerabil siguranta vehiculelor usoare si vom reduce emisiile lor nocive”, a declarat vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani.
Limita Euro 4 devine obligatorie in anul 2016
Pentru imbunatatirea performantelor de mediu, vehiculele din clasa L vor trebui sa respecte, ca si autoturismele, un nivel maxim de poluare. Din anul 2016 va fi obligatorie clasa Euro 4, iar din anul 2020 va fi obligatorie clasa Euro 5. In plus, datele privind emisiile de CO2 si privind consumul de carburant trebuie aduse la cunostinta utilizatorului.
Pentru imbunatatirea sigurantei rutiere, motocicletele de clasa superioara si medie vor fi dotate obligatoriu cu sistem de franare ABS, iar motocicletele ieftine trebuie dotate fie cu un sistem de franare combinat, fie cu ABS. Tot pentru cresterea sigurantei, toate vehiculele usoare vor fi prevazute cu lumini de zi cu functionare permanenta.
Noile reglementari rutiere prevad pentru categoria L mai multe subcategorii. De exemplu, subcategoria L1 se refera la biciclete cu motor si mopede cu doua roti. L2 va desemna mopede cu trei roti, L3 se refera la motocicletele cu doua roti, iar L4 va desemna motocicletele cu atas.
Vehiculele tip ATV, cu tractiune 4×4, vor fi incluse in categoria L7.
Motociclistii romani se tem de taxa de poluare
Un punct de vedere pe tema viitoarelor prevederi legislative europene a oferit, pentru Green Report, Eduard Enea, membru al comunitatii motociclistilor din Bucuresti. Eduard are o indelungata experienta atat in domeniul conducerii motocicletei cat si in cel al automobilului.
“In certificatul de identificare al motocicletei, pe care-l primesti in momentul in care o cumperi din afara Romaniei, sunt trecute date privind consumul de benzina si privind emisiile de CO2”, spune Eduard.
Cu toate acestea, incadrarea motocicletei intr-o anumita clasa de poluare nu este obligatorie, in acest moment, in Romania. Din acest motiv, proprietarii de motociclete nu sunt obligati sa plateasca nici taxa de poluare, nici rovinieta.
Eduard Enea se teme ca incadrarea motocicletelor intr-o clasa de poluare va fi insotita de impunerea unor asemenea taxe, similare celor pentru autoturisme. Iar taxele suplimentare ar descuraja utilizarea motocicletelor.
“Ar trebui favorizata dezvoltarea transportului cu motocicleta, pentru reducerea aglomeratiei in trafic si pentru reducerea consumului de carburanti. O eventuala introducere de taxe de poluare ar avea efectul contrar, ar descuraja folosirea motocicletei”, explica Eduard Enea.