Automobilele fabricate in Europa sunt cele mai ecologice din lume, releva ultimul raport elaborat de organizatia Transport & Environment, cu sediul la Bruxelles.
In topul celor mai ecologici producatori auto, pe noua dintre primele zece locuri se situeaza companii europene.
Primele patru locuri sunt ocupate, in ordine, de Fiat (foto), Toyota, Peugeot – Citroen si Renault.
In Asia, campionul tehnologiilor verzi este Toyota
Singura prezenta non-europeana in topul primilor zece producatori este aceea a firmei japoneze Toyota, aceasta constituind „o exceptie notabila”, explica Dan Stoica, coordonator de proiect in cadrul organizatiei Terra Mileniul III.
In privinta poluarii generate de traficul rutier, Uniunea Europeana si-a fixat, pentru anul 2020, o tinta de emisii de CO2 de numai 95 de grame pe kilometru, ceea ce impune noi performante industriei auto.
In aceasta cursa tehnologica, „producatorii europeni de automobile sunt mai bine plasati decat majoritatea celor asiatici in cursa pentru atingerea tintei de emisii de CO2, de 95 grame pe kilometru in 2020”, sustine raportul despre producatorii de automobile, pe anul 2012, al organizatiei Transport & Environment.
Unele firme isi probeaza performantele prin manipularea testelor
Pe de alta parte, „datele indica faptul ca progresele in domeniul eficientei carburantilor provin mai degraba din manipularea rezultatelor testelor decat din tehnologii care ar putea aduce economii utilizatorilor”, avertizeaza raportul organizatiei de la Bruxelles.
Raportul monitorizeaza progresele anuale realizate de constructorii europeni in domeniul reducerii consumului de carburant si al emisiilor de CO2 ale diferitelor modele auto.
Documentul intitulat „Cat de <<curate>> sunt automobilele Europei” este realizat anual, prima editie fiind publicata in anul 2006.
Raportul evalueaza eforturile fiecarui producator de a reduce emisiile de CO2, astfel incat sa respecte standardele obligatorii de emisii fixate de Comisia Europeana pentru anul 2015. In ultima sa editie, de acum cateva zile, raportul analizeaza in plus, pentru prima oara, cat de bine sunt plasati constructorii auto pentru atingerea tintei de 95 de grame de CO2 / kilometru, propusa de Comisia Europeana pentru anul 2020.
Judecand prin prisma evolutiilor tehnologice de pana acum, acest standard va fi atins mult mai usor decat au sustinut, initial, constructorii de autovehicule, remarca raportul organizatiei de la Bruxelles.
Trei companii auto au indeplinit deja cerintele anului 2015
Conform acestui studiu, in anul 2011, pe ansamblu, industria constructoare de automobile a redus emisiile de CO2 si consumul de carburant cu 3,3 la suta. Pe baza acestui procent, se poate considera ca tinta pentru anul 2015, de 130 de grame CO2 / kilometru, este, in medie, la o distanta de numai 4 la suta. Trei companii, Fiat, Toyota si Peugeot – Citroen, s-au incadrat in limita de emisii pentru anul 2015 cu patru ani mai devreme.
Progresul general de reducere a emisiilor a fost, in ultimii patru ani, de 4 la suta pe an. Luand in considerare cele mai recente evolutii tehnologice, raportul estimeaza ca, pentru a atinge tinta de 95 de grame de CO2 / kilometru pana in 2020, producatorii europeni vor avea nevoie de o rata anuala de crestere a eficientei consumului de carburant de numai 3,8 la suta.
„Stiam deja ca producatorii europeni sunt pe cale sa depaseasca cu o marja mare tinta pentru 2015. Acum stim ca cei mai multi dintre ei sunt pe cale sa o indeplineasca si pe cea din 2020, fiind in general mult mai bine plasati decat concurentii lor din Asia”, a anuntat Jos Dings, directorul T&E.
In opinia acestuia, trebuie luate deja primele decizii pentru a fixa obiectivul anului 2025. Acesta ar putea fi un standard de 60 de grame de CO2 pe kilometru.
„In joc nu este doar viitorul planetei, ci si economiile conducatorilor auto, realizate pe seama consumului mai mic de carburant al autovehiculelor cu emisii reduse”, explica Jos Dings.
Rezultatele din teste ar trebui confirmate pe sosea
Pe de alta parte, raportul organizatiei de la Bruxelles include si dovezi ingrijoratoare despre faptul ca unii producatorii isi obtin cifrele oficiale de reducere a consumului de carburant si a emisiilor „nu numai prin imbunatatirile tehnologice aduse automobilelor, ci si prin «optimizarea» modului de testare a acestora. Drept urmare, decalajul intre consumul oficial si cel din lumea reala al autovehiculelor este din ce in ce mai mare”.
In opinia lui Greg Archer, manager de proiect pentru autovehicule curate al T & E, „este evident ca progresele unor producatori nu vin din imbunatatiri tehnologice ale eficientei consumului, ci din manipularea modului in care sunt testate automobilele. Aceasta practica ar trebui interzisa. 95 de grame CO2 / km la teste ar trebui sa insemne 95 de grame CO2 / km si pe sosea. In caz contrar, limitele emisiilor ar trebui diminuate in mod corespunzator, in asa fel incat sa compenseze eficienta mai redusa a consumului de carburant”.
Masinile din Romania emit 140,8 grame CO2 pe kilometru
Intr-un clasament al mediei emisiilor autoturismelor noi inregistrate in UE in anul 2011, Romania se situeaza pe locul 14. Anul trecut, in tara noastra au fost inregistrate 81.600 de autoturisme noi, cu o medie a emisiilor de 140,8 grame CO2 / kilometru.
Comparativ cu anul 2010, in Romania s-a inregistrat o reducere a emisiilor de 5,2 la suta, explica Dan Stoica, coordonator de proiect in cadrul organizatiei Terra Mileniul III.
Foto: www.thailandmagic.com, www.ecori.org
Comentariile tale pot fi postate aici
Citeste si: