text de Alexandra Kartman
Ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi, este posesorul primei masini ecologice din Romania, care functioneaza pe baza de etanol, Saab 95 BioPower. Masina a fost oferita, pe o perioada de un an, de importatorul marcii suedeze in Romania, Augusta Motors, in cadrul unui eveniment organizat impreuna cu revista "Green Report".
"Ma bucur ca sunt primul roman care va folosi ca masina de serviciu un autoturism care contribuie la un trend de care Romania are nevoie. Sper ca, in acest fel, Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile sa ofere un exemplu in utilizarea mijloacelor de transport ecologice", a declarat ministrul mediului. De altfel, Attila Korodi nu este la prima "abatere", el folosind pentru a ajunge la serviciu bicicleta, dar si mijlocele de transport in comun.
Directorul general Augusta Motors Romania, Horatiu Ionescu, spune ca acordarea unei masini ecologice ministrului mediului are rolul de a deschide un drum in Romania atat in ceea ce priveste piata autoturismelor ecologice, dar si in domeniul comercializarii biocarburantilor. In plus, Augusta Motors, reprezentantul Saab in Romania, dovedeste prin astfel de actiuni ca sutine eforturile de protectie a mediului inconjurator, demarate pe plan international de producatorul suedez.
80% MAI PUTINE EMISII
Dotat cu primul motor, din cadrul segmentului premium, care poate functiona cu bioetanol, SAAB BioPower mai are o caracteristica unica. "Saab este primul producator auto care a reusit sa combine alimentarea unui motor cu etanol cu tehnologia turbo", spune directorul general Augusta Motors, Horatiu Ionescu.
Reprezentantii Augusta Motors spun ca motorul autovehiculului BioPower este alimentat in proportie de 85% cu etanol, un combustibil biologic, obtinut din recolte agricole, regenerabile, ca de exemplu sfecla de zahar, porumb, trestie de zahar, restul de 15% reprezentand ponderea alimentarii cu benzina. Din acest motiv masina polueaza cu 80% mai putin decat o masina obisnuita. Datorita faptului ca este produs din plante, etanolul ars nu contribuie la cresterea cantitatii de CO2 din atmosfera, ci repune in atmosfera dioxidul de carbon consumat de plante in procesul lor de crestere. Pentru ca in Romania nu se comercializeza etanol, Augusta Motors va asigura pentru ma sina ministrului un plin de carburant in fiecare luna. "In cazul in care se termina etanolul, masina merge la fel de bine si pe benzina sau cu un amestec de benzina si etanol. Totusi, puterea motorului va fi mai redusa, iar emisiile de CO2 nu vor mai putea fi considerate neutre", a spus directorul general Augusta Motors, Horatiu Ionescu.
Producatorul Saab nu vrea sa se opreasca aici, ci are in plan punerea pe piata a modelului SAAB Aero X, cu motor biturbo si cu 400 cai-putere, alimentat 100% cu etanol. Acesta va re duce, practic, la zero emisiile de combustibil fosil.
TREPTE EUROPENE
Evenimentul Augusta Motors, oraganizat impreuna cu "Green Report", vine in contextul in care Uniunea Europeana ar putea introduce, in perioada urmatoare, reglementari noi prin care sa impuna fiecarui stat membru ca 10% din productia totala de combustibili sa o reprezinte cea de biocombustibili. Andris Piebalgs, comisarul eruopean pentru energie, a precizat ca, la nivelul Uniunii Europene, ponderea energiei regenerabile din totalul energetic va creste de la 6,4%, cat este in momentul de fata, la 20%, in 2020. Conform unei hotarari recent adoptate de executivul european, pentru a atinge aceste tinte, operatorii economici vor fi obligati sa introduca pe piata, treptat, un amestec de biocarburanti si carburanti traditionali. Astfel, pana la 1 iulie, trebuie ca operatorii economici sa fi introdus deja mixul de motorina cu minimum 2% biodiesel. Ponderea de biocarburant din mixul de motorina trebuie sa creasca, pana la 1 ianuarie 2008, cu inca un procent si sa mentina ritmul de crestere in etape cu termen-limita la 1 iulie 2008 si 1 iulie 2009.
CONTROVERSA BIOCARBURANTILOR IN ROMANIA
"Romania are o agricultura care poate sa asigure tarii, dar si Europei sansele pentru a ajunge, in anul 2020, la tintele stabilite", a explicat ministrul Mediului. "Trebuie sa acordam mai multa atentie zonei rurale, pentru ca vom avea nevoie de materie prima, dar si pentru ca industria biocombustibilor va oferi multe locuri de munca", a spus Attila Korodi.
Presedintele grupului Rompetrol, Dinu Patriciu, este mai putin optimist in ceea ce priveste profitabilitatea productiei autohtone de biodiesel. "Romania nu poate deveni, pe termen mediu, producator de plante tehnice pentru biocombustibil, si materia prima trebuie importata. Din cauza climei si solului, productia de plante tehnice specifice nu poate fi profitabila pe termen mediu si lung, iar biocombustibilul nu este o mare lovitura care sa se dea in Romania. Se poate asigura materie prima ieftina din Ucraina, sudul Rusiei sau Kazahstan", a precizat Patriciu. Aceste declaratii vin dupa ce Rompetrol anuntase ca urmeaza sa construiasca o fabrica de biodiesel cu capacitate de procesare de 60.000 de tone pe an.
Alti investitori nu par sa fie de acord cu opinia lui Dinu Patriciu. Este cazul companiei romanesti Profiland Intfor, care doreste sa deschida, la mijlocul lunii iunie, o rafinarie biodiesel la Galati. "Fabrica va avea o capacitate de 200 de tone pe zi, peste 60.000 de tone pe an, insa parerea noastra, cand am vazut-o in faza finala, este ca va putea produce 100.000 de tone pe an", a explicat Andrei Lisinschi, administratorul grupului de firme Profiland-Infor. El a mai precizat ca materia prima necesara mentinerii ritmului de productie va fi achizitionata atat de pe piata interna, cat si de pe cea externa, si va fi constituita din uleiuri accesibile ca pret: de rapita, floarea-soarelui, soia, palmier. "Mai sunt si produse ca uleiul din seminte de bos tan, porumb sau masline care sunt foarte costisitoare. Intentionam sa aducem de pe piata externa ulei de rapita, din Izmir si din Rotterdam. De pe piata interna vom lua mai mult floarea-soarelui decat rapita, deoarece, din cate am inteles, rapita a fost contractata aproape in totalitate si va fi exportata", a spus Lisinschi. Desi fusese estimata anterior la aproximativ 5 milioane de euro, investitia totala va ajunge la aproape 7 milioane de euro, a adaugat Andrei Lisinchi.
ROMANIA – FERMA DE BIOCARBURANTI PENTRU EUROPA
Şi investitorii straini sunt optimisti in ceea ce priveste oportunitatile de afaceri pe piata biocarburantilor din Romania. Grupul portughez Martifer a anuntat ca va investi 50 de milioane de euro pentru a deschide o rafinarie in Romania, unde urmeaza sa prelucreze peste 50.000 de tone de produse vegetale, iar biodieselul, obtinut din rapita cultivata pe suprafetele agricole pe care compania le-a achizitionat deja la noi in tara, va fi destinat exclusiv exportului in Uniunea Europeana. Portughezii vor sa extinda la 50.000 de hectare suprafetele de teren cumparate in Romania si vor sa le foloseasca pentru a cultiva soia, floarea-soarelui si rapita, intr-un proiect realizat cu ajutorul a doua societati consacrate deja pe piata de profil: Biomart Energy SRL si Agromart Energy SRL.
Parte a concernului german MAN, grupul MAN Ferrostaal a anuntat, de asemenea, intentia de a investi peste 138 de milioane de euro in fabrici si alte activitati agricole adiacente producerii de biodiesel.
Compania poloneza Eurologystika intentioneaza sa aiba o unitate de rafinare a motorinei bio la noi in tara. "Firma poloneza exploreaza posibilitatile de a investi intr-o unitate de rafinare integrata, avand ca materie prima culturile de rapita sau de a folosi materia prima din Romania in capacitatile deja operationale in Polonia", a declarat presedintele Consiliului de Administratie al Eurologystika, Jerzy Kozlowicz, la o intalnire cu reprezentantii Camerei de Comert si Industrie a Munici piului Bucuresti. Potrivit oficialilor Ambasadei Poloniei la Bucuresti, Romania are un potential de rafinare estimat la 30 de milioane de euro lunar.
GreenFuel Corporacion este o firma spaniola care va achizitiona din Romania produse agricole, din care va produce biocombustibil in unitatile pe care intentioneaza sa le construiasca la Pleven, in Bulgaria. Compania vrea sa construiasca in Bulgaria doua unitati de productie: una pentru biodiesel si una pentru bioetanol, asteptandu-se la o cifra de productie de 110.000 tone de biodiesel si 60.000 de tone de bioetanol.