Jurnalul National: Taxa auto, suspendata!

Guvernul a decis sa suspende taxa de poluare auto pentru masinile noi Euro 4 pe intregul an 2009. Masura este luata pentru a proteja locurile de munca din sectorul auto si vine in sprijinul producatorilor autohtoni, dar si al importatorilor de masini noi. Suspendarea taxei reduce simtitor banii alocati pentru programele de mediu pentru anul viitor.

Sub invazia importului de masini second-hand, producatorii de masini au fost nevoiti sa intrerupa activitatea in urma scaderii vanzarilor

Guvernul va suspenda taxa de poluare auto perceputa la achizitionarea de masini noi Euro 4 pe durata intregului an 2009. Decizia va intra in vigoare incepand cu 1 decembrie. Premierul Tariceanu a precizat ca Executivul va trimite Comisiei Europene o notificare in care aceasta masura va fi explicata in primul rand prin necesitatea pastrarii locurilor de munca. “Nu se pune problema protejarii industriei. Problema fundamentala este aceea a protejarii locurilor de munca. Consider ca este obligatia Guvernului sa protejeze locurile de munca”, a spus Tariceanu. Premierul si presedintele Traian Basescu au discutat ieri la Cotroceni despre importul de masini

second-hand ce a afectat vanzarile masinilor autohtone. Oficialul a mentionat ca scutirea de la plata taxei auto pentru masinile noi este o necesitate atat pentru producatorul american de automobile Ford, cat si pentru Uzinele Dacia. Suspendarea taxei de poluare auto pentru masinile noi pentru un an va reduce simtitor veniturile Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), respectiv sumele alocate pentru programele de protectie a mediului inconjurator finantate cu bani din aceasta taxa. “Suspendarea taxei de poluare auto pe sase luni va reduce veniturile Administratiei Fondului de Mediu pentru anul viitor cu circa 40%. Suspendarea taxei auto nu afecteaza programele aflate in derulare ale Administratiei, insa va afecta programele viitoare. In prezent, sumele incasate din taxa de poluare auto au fost alocate pentru programul de inlocuire a sistemelor clasice de incalzire cu lemne sau carbune cu panouri solare, crearea de spatii verzi in orasele din tara, programul de innnoire a parcului national auto etc.”, ne-a declarat Mihai Toti, presedintele AFM. De la data introducerii noii formule a taxei de poluare auto, respectiv 1 iulie, si pana in luna octombrie, incasarile din taxa auto s-au ridicat la peste 550 de milioane de lei (circa 150 de milioane de euro).

PROBLEME

Programul cel mai cunoscut de cetateni, finantat anul acesta cu bani din taxa de poluare auto, este programul “Rabla”. Acest program, ce se deruleaza de trei ani la noi in tara, a avut un real succes, deoarece proprietarii de masini mai vechi de 12 ani, care isi doreau o masina noua, au avut posibilitatea sa beneficieze de o reducere de 3.000 de lei (30 de milioane de lei vechi) in vederea achizitionarii unei masini noi. Anul acesta numarul masinilor scoase din uz a ajuns la 30.000. Cele peste 46.000 de masini schimbate de la inceputul programului “Rabla” a dus la eliminarea a peste un milion de tone de oxid de carbon din atmosfera.

Lada de gunoi a Europei

Noua modalitate de calcul a taxei de poluare auto, intrata in vigoare la 1 iulie 2008, a adus taxe mai mari pentru masinile noi si mici pentru masinile vechi. Desi prin introducerea taxei auto autoritatile romane isi doreau sa stopeze importul de masini second-hand, rezultatele sunt cu totul altele. “Eu am spus ca importurile de vehicule second-hand vor omori piata interna si astazi lucrurile se vad si au o amploare deosebita. Cea mai eficienta masura este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru masinile noi. Practic, pastram taxa pentru masinile second-hand. Vedem cum reactioneaza piata, dupa aceea vedem ceea ce este de facut, gasim o alta formula, nu stiu, dar trebuie facut ceva fara indoiala”, a spus Tariceanu.

Dacia opreste productia, 11.000 de oameni acasa

In jur de 11.000 de argeseni intra, incepand de astazi, intr-o vacanta fortata. E vorba de angajatii Uzinei Dacia, care a anuntat in urma cu cateva saptamani ca este nevoita sa-si intrerupa activitatea timp de 17 zile. Muncitorii au incercat in primele patru zile de somaj tehnic, doua in luna octombrie si inca doua saptamana trecuta, sa-si pastreze optimismul si sa spere ca recesiunea nu-i va afecta tocmai pe ei. Situatia e mai ingrijoratoare decat pare, dar oamenii inca mai spera ca nu-si vor pierde locurile de munca. Ieri a fost ziua in care au venit la serviciu angajatii de la sectiile pieselor de schimb, centrul CKD, departamentele de Expeditii Vehicule si Finisari, dar si de la Fabricatia de cutii de viteze si din cadrul Uzinei Mecanice. Azi insa vor sta cu totii acasa. Mai putin muncitorii de la centrul CKD si de la departamentul de Desfacere. Nimeni nu poate da cifre exacte, dar se estimeaza ca dintr-un total de aproximativ 14.000 de angajati vor veni la serviciu in jur de 3.000 de oameni. Numarul muncitorilor va fluctua zilnic, in functie de necesitati, spun liderii sindicali, care sunt de parere ca anul 2009 va fi cu probleme grave.

SOMAJ TEHNIC

Potrivit administratiei Dacia, din cauza scaderii brutale a pietelor auto, Uzina se vede nevoita sa-si intrerupa productia in perioada 20 noiembrie-7 decembrie 2008. Aceasta masura a fost luata ca urmare a adancirii crizei financiare si economice din luna octombrie, care a dus la o scadere importanta a pietelor auto, inclusiv cea a Romaniei, iar aceasta tendinta va continua, probabil, si in lunile urmatoare. Salariatii care vor ramane acasa ca urmare a intreruperii activitatii Uzinei Dacia vor fi platiti cu 85% din salariul total brut, conform contractului colectiv de munca Dacia 2008. Oamenii vor primi si tichetele de masa aferente acestor zile. In perioada 20 noiembrie-7 decembrie 2008 vor intra in somaj tehnic si salariatii de la furnizorii directi ai Uzinei Dacia. Este vorba despre societatile Leoni Mioveni, Leoni Pitesti, Johnson Control, Euro APS, Cortubi, Metal Impex, Maxiro, Piroux SRL, Matrice Dacia, Presate Dacia, Eurest SRL si ASI (furnizor punti), in total 2.000 de angajati.
 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri