Interviu: Cine, când și cum va preda Educația pentru Viață în școli

Începând cu septembrie 2023, se prevede introducerea disciplinei Educație pentru Viață în planurile de învățământ, adaptată la elevii din gimnaziu și liceu, însă detalii suplimentare nu sunt încă disponibile. De asemenea, există și posibilitatea nefericită ca această nou disciplină să nu fie introdusă, iar educația pentru mediu să continue să se desfășoare în cadrul programelor „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Claudia Chiru, învățătoare la o școala de stat din București, a vorbit în interviul acordat Green Report despre provocările și limitele educației ecologice în școli din această toamnă.

Disciplina obligatorie Educație pentru viață a fost introdusă în anul școlar 2022-2023 sau urmează să fie introdusă în programa din acest an?

Din declarațiile precedente ale fostului ministru al învățământului Sorin Cîmpeanu, în noile planuri de învățământ, implementate începând cu septembrie 2023, vom avea o nouă disciplină, Educație pentru viață, care va fi predată modular, adaptat la vârsta elevilor de gimnaziu și liceu, însă la această oră nu cunosc alte detalii.

Există posibilitatea ca această materie să nu mai fie introdusă iar educația de mediu să se desfasoare strict în Școala Altfel și Săptămâna Verde?

Nu știu să vă spun sigur, comunicarea schimbărilor din zona educației se face destul de dificil și târziu, implementarea la fel, dar cred că există și această posibilitate. Citez, în acest context, din textul publicat pe site-ul Ministerului Educației: „Implementarea unui Program educațional pentru climă și mediu constituie un obiectiv-cheie care va fi atins prin introducerea în curriculumul național a unei săptămâni dedicate mediului și schimbărilor climatice, Săptămâna Verde, precum și prin introducerea, în oferta națională de curriculum la decizia școlii (CDS), a unor discipline dedicate educației privind adaptarea la schimbările climatice și protecția mediului.”

Vor exista manuale special editate sau se vor folosi alte materiale didactice? Care ar fi acelea?

Și la această întrebare nu-mi rămâne decât să citez din textul publicat pe site-ul Ministerului Educației: „În acest context, unitățile de învățământ devin parteneri strategici în construirea unui viitor sustenabil. Prin urmare, elevii și cadrele didactice vor beneficia de tot sprijinul pentru a înțelege gravitatea crizei climatice și de mediu, pentru a conștientiza cauzele și efectele acestora, dar și modurile de a îmbunătăți răspunsul societății în fața acestor provocări. Obiectivele strategiei, în ceea ce privește soluțiile pentru resurse educaționale, constau atât în crearea unui astfel de ecosistem digital pentru educația privind schimbările climatice și mediu, prin diverse aplicații și platforme, cât și în a oferi opțiuni variate de activități extracurriculare și extrașcolare, care să fie dezvoltate cu ajutorul cadrelor didactice, al ONG-urilor de mediu, precum și al altor instituții relevante din domeniu.”

Cum ați predat dumneavoastră până acum educație pentru mediu?

La ciclul primar avem clar definită o săptămână tematică dedicată educației pentru mediu și anume „Săptămâna Verde”. Avem, de asemenea, programul național „Școala Altfel”, tot o săptămână în care desfășurăm, pe lângă activitățile extracurriculare care țin de aplicarea noțiunilor teoretice învățate la școală în viața de zi cu zi, dezvoltarea emoțională și comportamentală, și activități care au la bază noțiuni despre mediu și natura. Am folosit la maximum timpul aferent acestor două săptămâni. Copiii au ieșit din sala de clasă și din școală, au avut ocazia să stea împreună într-un context informal, dar cu reguli și limite, au interacționat, au trăit, au simțit, au experimentat, au aplicat. Ne-am simțit foarte bine în aceste două săptămâni și am reușit să fac și mai atractivă învățarea experiențială de care oricum mă folosesc și în sala de clasă. Pe lângă cele două momente punctate mai sus, programa ciclului primar și planificarea aferentă oferă nenumărate ocazii în care copiii află informații despre mediu, natură, viața de zi cu zi și conștientizează rolul și impactul lor. Structura procesului instructiv-educativ pe care îl livrez la clasă are la bază inteligențele multiple, una dintre inteligențe fiind cea naturalistă, inteligență care se dezvoltă în prezența elementelor disponibile doar în natură – ființe, plante.

Există module de specializare pentru cadrele didactice care ar trebui să predea această materie?

Este important să menționăm că pentru a preda educația pentru mediu în România, profesorii ar trebui să aibă o înțelegere solidă a subiectului, să fie actualizați cu cele mai recente informații și să dezvolte metode eficiente de predare pentru a implica elevii în învățare și în acțiuni concrete pentru protejarea mediului înconjurător. Prin urmare, formarea continuă și accesul la resurse actualizate sunt esențiale pentru cadrele didactice care predau acest subiect. Există o serie de module de specializare și resurse disponibile puse la dispoziția cadrelor didactice, fie la nivelul instituțiilor de învățământ superior, în cadrul programelor de formare continuă sau în cadrul unor proiecte și inițiative educaționale.

Mă refer, de exemplu, la faptul că mulți profesori aleg să urmeze programe de masterat sau cursuri postuniversitare în domeniul educației pentru mediu sau al științelor mediului, în cadrul cărora pot studia strategii didactice, metode de predare specifice, conținut curricular și resurse pentru a preda educația pentru mediu în școli. Apoi, unele institute de cercetare sau organizații neguvernamentale active în domeniul mediului oferă programe de formare și module de specializare pentru profesori. Acestea pot acoperi subiecte precum conservarea mediului, gestionarea resurselor naturale, schimbările climatice și educația ecologică. Există, de asemenea, o serie de platforme online care oferă cursuri de formare pentru cadrele didactice interesate de educația pentru mediu. Aceste cursuri pot include resurse didactice, studii de caz și materiale de predare, precum și anumite proiecte și inițiative guvernamentale, care oferă chiar și burse de formare sau organizează evenimente de instruire.

Care din profesori vor putea preda această disciplină la clasă (profesorul de biologie, fizică, geografie etc. sau dirigintele)?

Nu cunosc acest lucru, însă, în termeni generali, educația pentru mediu nu este limitată la un singur domeniu, de aceea, poate implica o abordare interdisciplinară. Deocamdată, în multe școli, conținutul educației pentru mediu este integrat în diferite materii și poate fi predat de mai mulți profesori sau colaborat între ei pentru a oferi o perspectivă completă și coerentă asupra acestui subiect. Prin urmare, educația pentru mediu poate fi predată de mai mulți profesori, nu doar de profesorii specializați într-un anumit domeniu.

De exemplu, într-adevăr, profesorii de biologie sunt cei care au o pregătire adecvată pentru a preda conținut legat de biologie, ecologie și conservarea mediului și pot oferi o perspectivă detaliată asupra aspectelor biologice ale mediului înconjurător. Dar și profesorii de geografie pot preda aspecte legate de geografia mediului, inclusiv probleme de mediu, schimbări climatice, distribuția resurselor naturale și impactul activităților umane asupra mediului. În cazul în care educația pentru mediu include discuții despre poluare chimică și calitatea apei sau a aerului, profesorii de chimie pot contribui la predarea acestor subiecte așa cum profesorii de fizică pot acoperi subiecte legate de energie, surse de energie regenerabilă și alte concepte fizice legate de mediul înconjurător.

Dar și profesorii de științe pot preda educația pentru mediu, deoarece această disciplină interdisciplinară, cum spuneam de la început, poate include elemente din biologie, geografie, chimie și fizică. Și nu în ultimul rând, în calitate de cadru didactic responsabil pentru îndrumarea și dezvoltarea globală a elevilor, dirigintele poate juca, de asemenea, un rol important în promovarea conștientizării și educației pentru mediu în școală. Dirigintele poate coordona proiecte și activități extracurriculare legate de mediu și poate sprijini inițiativele educaționale în școală. Rămâne, însă, de văzut care vor fi normele de aplicare și din acest punct de vedere.

Vor exista calificative sau nu este cazul aici? Cum vor fi evaluate cunoștințele însușite?

Deocamdată în ciclul primar nu există calificative, evaluarea cunoștințelor se realizează pe baza feedbackului, reflecției, portofoliului elevului, jurnalului fiecărui elev și al clasei, activităților care implică public speaking și proiectelor.

Citește și: Interviu: Care sunt provocările și limitele educației ecologice în școli – Green Report (green-report.ro)

spot_img

Ultimele știri