Directia Apelor Banat (DAB) va incepe lucrarile de decolmatare a Canalului Bega si de redare a acestuia circuitului navigabil european, a declarat, joi directorul DAB, Titu Bojin.
Unda verde pentru realizarea acestui proiect a fost data miercuri, prin hotararea judecatoreasca a Curtii de Apel Timisoara, care a inlaturat astfel toate contestatiile nefondate ale unui participant la licitatia pentru desemnarea constructorului.
’’Urmeaza perfectarea documentelor contractuale cu constructorul care a castigat licitatia si, pana la inceputul toamnei, vom demara lucrarile’’, a precizat Bojin.
Daca sentinta ar fi fost defavorabila DAB, Apele Banat ar fi pierdut o finantare de 17 milioane de euro, destinata decolmatarii, deoarece termenul limita de finalizare a lucrarii este sfarsitul anului 2009, iar volumul de munca este enorm. O finantare similara, de la olandezi, a fost pierduta in urma cu 10 ani.
Banii alocati pentru lucrarile de la Timisoara provin dintr-un imprumut in valoare totala de 61 milioane de euro, pe care Romania l-a incheiat in ianuarie 2007, cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, destinat finantarii proiectului privind apararea impotriva inundatiilor in zona de sud-vest a tarii. Cele 17 milioane de euro destinate ecologizarii Canalului Bega reprezinta prima etapa a procesului de reluare a navigatiei comerciale si turistice. Daca DAB nu se incadreaza in graficul lucrarilor impus de banca, statul roman va fi obligat returneze banii primiti, la care se vor adauga penalitatile de intarziere.
Canalul Bega este primul canal navigabil construit in Romania. Lungimea totala navigabila era de 44 km pe teritoriul Romaniei si 72 km pe teritoriul Serbiei. Canalizarea raului Bega a inceput in 1728, in amonte de Timisoara, cand contele Claudius Mercy a dispus saparea unui canal care sa contribuie la asanarea terenurilor inundabile din jurul Timisoarei. Au urmat, in a doua faza, lucrarile la extinderea in aval. S-a construit astfel canalul navigabil propriu-zis, pe un traseu complet nou, cu o lungime totala de 116 km, pana la confluenta cu Tisa.
In noiembrie 1732, pe canal a circulat primul vapor, pana la Pancevo. Din cauza dificultatilor de navigare, in special a numeroaselor praguri de nisip, traseul a fost abandonat. In anul 1857, Canalul Bega a fost utilizat pentru transportul unui lot de patru locomotive aduse la Timisoara din Austria, cu care au fost inzestrate primele garnituri de tren care au circulat pe relatia Timisoara – Stamora Moravita – Jasenovo – Buzias, cu o lungime de 120 de kilometri.
In anul 1869, pe canalul Bega s-au facut primele curse de pasageri. Timisoara a devenit astfel primul oras de pe teritoriul Romaniei care utiliza acest mijloc de transport in comun. Transportul de pasageri pe canal a cunoscut un varf de circa 500.000 pasageri in anul 1944, navele de pasageri fiind retrase in anul 1967.
Pana la inceputul Primului Razboi Mondial, navigau pe canal 563 ambarcatiuni comerciale, timp de 305 zile pe an. Volumul de marfuri transportate ajungea la un maxim de 250.000 tone/an in perioada 1937-1838. Traficul a suferit grav in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial iar in 1958, navigatia a fost intrerupta. Canalul neexploatat s-a colmatat, devenind inutilizabil de navele mari. Ultima decolmatare a Canalului Bega s-a facut in urma cu aproape 50 de ani.