Impozit pe mașina electrică și hibrid – tot ce trebuie să știi

Să ai un autoturism hibrid sau electric în 2025 este foarte avantajos în 2025. Proprietarii unor astfel de vehicule beneficiază de impozite reduse, dar și de gratuitate la parcarea pe locurile publice. Ce impozit pe mașina electrică și hibrid trebuie să plătești anul acesta? Dacă te gândești să cumperi o mașină hibrid sau electrică, s-ar putea să te întrebi care e valoarea impozitului pe care trebuie să îl plătești și ce beneficii ai dacă optezi pentru un astfel de vehicul. Iată ce cuantum are un impozit pe mașina electrică și hibrid și ce alte taxe trebuie să plătești în România.

Impozit pe mașina electrică și hibrid în România

Să ai o mașină electrică sau hibrid în 2025 este foarte avantajos, iar statul face eforturi pentru a stimula cumpărarea unor astfel de vehicule care poluează mai puțin decât cele care funcționează pe combustibili convenționali. 

Programul Rabla Plus se adresează achiziționării mașinilor electrice și acordă un voucher de aproximativ 10.000 de euro (25.500 de lei pentru autovehicule electrice pure sau cu pilă de combustie cu hidrogen) și 13.000 de lei pentru autovehicule electrice hibride sau motociclete electrice.

În plus, o mașină electrică sau hibridă te ajută să faci economii serioase la combustibil. Un autoturism hibrid poate reduce consumul de carburant cu 20-40%.

Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl consumă o mașină, iar asta se întâmplă din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari din cauza poluării.

Pe lângă faptul că deținătorii mijloacelor de transport hibride plătesc în București impozit redus cu 95%. Conform unei hotărâri a Consiliului General al Municipiului București, aceștia au și dreptul de a parca gratuit pe locurile publice de parcare din Capitală.

De gratuitate la parcare pe locurile publice au parte și șoferii autovehiculelor electrice. Pentru a avea parte de gratuitate, proprietarii autovehiculelor electrice sau hibride trebuie să se înregistreze în Registrul informatic al autoturismelor electrice și hibride, ținut de Compania Municipală Parking București S.A.

CITEȘTE ȘI: Top 10 mașini electrice cu cea mai mare autonomie

Calculul taxei pentru mașinile hibride în România

Calculul taxei pentru mașinile hibride (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid) în România poate varia ușor în funcție de localitate, deoarece autoritățile locale pot stabili anumite cote sau reduceri. 

Totuși, indiferent de localitate, taxa pentru mașinile hibride nu va depăși 50% din valoarea taxei pentru modelele similare cu motoare termice.

La fel ca în cazul mașinilor pe benzină sau motorină, capacitatea cilindrică a motorului cu combustie internă este un factor determinant în calculul taxei pentru mașinile hibride. În general, formula de calcul este similară cu cea aplicată mașinilor convenționale, dar cu o reducere semnificativă a taxei pentru fiecare grup de 200 cmc.

Impozitul auto pentru 2025 poate fi achitat în două tranșe egale:

  • până la 31 martie
  • până la 30 septembrie

Dacă valoarea taxei este mai mică de 50 de lei, aceasta trebuia achitată integral până la 31 martie.

Dacă plătești impozitul pe clădiri, terenuri sau mașină până la 31 martie, beneficiezi de o reducere de 10%.

CITEȘTE ȘI: UE reformează inspecțiile auto: controale mai dure împotriva poluării

Impozit pentru mașinile hibride în România în 2025

Mașinile hibride (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid) beneficiază de o reducere stabilită de fiecare consiliu local.

Valorile de mai jos reprezintă reducerea maximă de 50% din valoarea taxei pentru modelele termice similare:

  • sub 1.000 cmc – 25 lei
  • între 1.001 cmc și 1.200 cmc – 30 lei
  • între 1.201 cmc și 1.400 cmc – 35 lei
  • între 1.401 cmc și 1.600 cmc – 40 lei
  • între 1.601 cmc și 1.800 cmc – 126 lei
  • între 1.801 cmc și 2.000 cmc – 140 lei
  • între 2.001 cmc și 2.200 cmc – 588 lei
  • între 2.201 cmc și 2.400 cmc – 642 lei
  • între 2.401 cmc și 2.600 cmc – 695 lei
  • între 2.601 cmc și 2.800 cmc – 1.505 lei
  • între 2.801 cmc și 3.000 cmc – 1.612 lei
  • între 3.001 cmc și 3.200 cmc – 3.472 lei
  • între 3.201 cmc și 3.400 cmc – 3.689 lei
  • între 3.401 cmc și 3.600 cmc – 3.906 lei
  • între 3.601 cmc și 3.800 cmc – 4.123 lei
  • între 3.801 cmc și 4.000 cmc – 4.340 lei

Taxa pentru mașinile hibride în București

Acestea sunt valorile pe care un proprietar al unei mașini hibrid le-ar plăti în București:

  • sub 1.000 cmc – 2,5 lei
  • între 1.001 cmc și 1.200 cmc – 3 lei
  • între 1.201 cmc și 1.400 cmc – 3,5 lei
  • între 1.401 cmc și 1.600 cmc – 4 lei
  • între 1.601 cmc și 1.800 cmc – 12,6 lei
  • între 1.801 cmc și 2.000 cmc – 14 lei
  • între 2.001 cmc și 2.200 cmc – 59 lei
  • între 2.201 cmc și 2.400 cmc – 64 lei
  • între 2.401 cmc și 2.600 cmc – 70 lei
  • între 2.601 cmc și 2.800 cmc – 150 lei
  • între 2.801 cmc și 3.000 cmc – 161 lei
  • între 3.001 cmc și 3.200 cmc – 347 lei
  • între 3.201 cmc și 3.400 cmc – 369 lei
  • între 3.401 cmc și 3.600 cmc – 390 lei
  • între 3.601 cmc și 3.800 cmc – 412 lei
  • între 3.801 cmc și 4.000 cmc – 434 lei

De precizat este că proprietarii mașinilor electrice sunt scutiți de la plata impozitului pe astfel de autovehicule.

CITEȘTE ȘI: Masinile hibrid ”pneumatice”, mai ieftine decat cele pe baza de electricitate

Mașinile electrice și hibrid în România câștigă tot mai mult teren

Industria auto din România continuă să se transforme, iar autoturismele electrice și hibride câștigă tot mai mult teren în preferințele cumpărătorilor. 

Conform datelor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) și analizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), decembrie 2024 a adus o creștere de 23,9% a înmatriculărilor auto comparativ cu aceeași lună din 2023 și o creștere de 40% față de luna noiembrie 2024.

Creștere semnificativă pentru autoturismele electrificate

Autoturismele electrificate, care includ modelele 100% electrice, hibride plug-in și full hybrid (fără încărcare din sursă externă), au atins în decembrie 2024 o cotă de piață de 32%, depășind astfel motorizările diesel, care au avut o pondere de doar 9,2%. 

Pe tot parcursul anului 2024, autoturismele electrificate au reprezentat 25,1% din piața auto. Acest fapt marchează o creștere de 11,3 puncte procentuale față de motorizările diesel.

De remarcat este că, în ciuda popularității mașinilor electrificate, segmentul full electric a scăzut la o cotă de 6,5% din piață în 2024, față de 10,7% în 2023. În schimb, modelele plug-in hybrid au crescut, ajungând la o cotă de 4,3% față de 3,8% în anul precedent.

Modelele preferate de români

Dacia Spring a rămas liderul segmentului de mașini electrice în 2024, cu 3.263 de unități vândute, deși a înregistrat o scădere de 52,5% față de 2023. 

Pe locul doi s-a situat Tesla Model 3, cu 1.679 de unități vândute și o creștere impresionantă de 64,3%. Iar Tesla Model Y a ocupat locul trei, cu 846 de unități, marcând o scădere de 59,3%.

La capitolul autoturisme plug-in hybrid, Ford Kuga a fost cel mai vândut model, cu 593 de unități (-17,6% față de 2023), urmat de Toyota RAV4 (500 unități, +29,9%) și Hyundai Tucson (483 unități, +27,4%).

În ceea ce privește autoturismele full hybrid, Toyota Corolla a dominat vânzările în 2024, cu 3.281 de unități (+52,3%), urmată de Toyota RAV4 (2.361 unități, +56,5%) și Toyota Yaris Cross (2.361 unități, +20,7%).

CITEȘTE ȘI:Noua lege privind taxa auto da „unda verde” masinilor electrice si hibrid

Schimbări în preferințele de combustibil

Mașinile pe benzină și mild hybrid benzină au continuat să domine piața, reprezentând 58,8% din totalul înmatriculărilor în decembrie 2024, cu o creștere de 22% față de 2023. 

Pe de altă parte, autoturismele diesel și mild hybrid diesel au scăzut semnificativ, atingând o cotă de doar 9,2%, ceea ce indică o reducere de 23,7% față de anul precedent.

Evoluția pieței SUV și a altor segmente

SUV-urile au continuat să fie segmentul preferat al românilor, reprezentând 48,6% din piață în 2024, cu o creștere de 15% față de 2023. 

Segmentul C (compacte) a avut o cotă de 29%, cu o creștere de 4%, în timp ce segmentul B (subcompacte) a scăzut cu 9,8%, ajungând la 14% din piață.

Creștere puternică în sectorul vehiculelor comerciale electrice

Vehiculele comerciale ușoare și minibusurile au avut o creștere a înmatriculărilor de 23,4% în 2024 comparativ cu 2023. Vehiculele comerciale electrice au înregistrat un salt de 38,3%, ajungând la 552 de unități vândute. În schimb, vehiculele comerciale grele și autobuzele au consemnat o scădere de 7,9%.

Piața auto din România se află în plină transformare, cu un interes tot mai mare pentru motorizările electrificate, mai ales în contextul facilităților oferite de Guvern și a eforturilor de a elimina mașinile care poluează masiv.

Deși segmentul full electric a scăzut ușor, modelele hibride și plug-in hybrid au continuat să crească, lucru care sugerează că românii sunt tot mai deschiși către soluții alternative la combustibilii fosili.

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri