Guvernul va extinde nivelul aferent varstei unui autovehicul pana la 20 de ani, astfel incat vor putea fi stabilite cote de reducere a taxei de prima inmatriculare de pana la 90%, urmand a fi platit doar 10% din cuantumul initial al taxei.
Aceasta este una dintre modificarile pe care primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu le-a anuntat, luni, in plenul Camerei Deputatilor, cu prilejul dezbaterii politice referitoare la taxa de prima inmatriculare.
"Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculului pana la 20 ani, odata cu stabilirea unor noi cote de reducere a taxei care ajung pana la la 90%, urmand a se mai plati doar 10% din taxa", a declarat primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu.
Premierul Tariceanu a subliniat, de asemenea, ca valoarea taxei auto se va reduce pe masura cresterii varstei autovehiculului. Se va institui, de asemenea, posibilitatea contestarii de catre contribuabil a cuantumului
sumelor de plata, desi legislatia generala permite acest lucru, si va exista posibilitatea restituirii valorii
reziduale a masinii in cazul in care aceasta se vinde in al stat.
Seful Executivului a subliniat ca in opinia Guvernului taxa de prima inmatriculare are ca prim obiectiv protejarea mediului si nu poate fi socotita o "taxa de lux", asa cum a declarat un fost ministru al mediului, sustinator in prima instanta al taxei. Primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu a aratat ca Romania are unul din cele mai vechi parcuri auto din UE, iar poluarea din traficul auto reprezinta in multe orase din Romania trei sferturi din emisiile de gaze cu efect de sera.
"Eliminarea acestei taxe ar costa Romania si pe romani infinit mai mult decat mentinerea ei. Daca nu mentinem taxa, vom plati decontul poluarii a sute de mii de masini care vor polua strazile marilor orase", a declarat premierul.
Tariceanu a aratat ca taxa de prima inmatriculare se inscrie in linia directivelor UE, inclusiv a recomandarilor CE si PE, privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. Seful Executivului a subliniat ca si alte state europene au introdus taxe de achizitie sau de posesie a autovehiculelor, iar multe dintre ele au niveluri ale acestor taxe cu mult mai mari decat cele din Romania.
Primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu a dat Polonia ca exemplu care nu poate fi urmat si de tara noastra, in conditiile in care la doi dupa aderare a inmatriculat peste 2 milioane de autovehicule uzate, din care 70% mai vechi de 10 ani. Seful Executivului a aratat ca automobilele au fost cumparate de la statele europene dezvoltate, "extrem de bucuroase" ca s-au putut degaja astfel de parcul de autovehicule vechi.
"Nu putem repeta greseala Poloniei. Nu putem accepta ca exista cetateni europeni de prima mana si cetateni de a doua mana, care circula cu autovehicule uzate", a declarat Tariceanu. Acesta a evidentiat faptul ca in Ungaria nivelul taxei de achizitie variaza intre 940 si 18.000 euro, in timp ce in Danemarca sau Grecia o astfel de taxa depaseste si 100 % din valoarea automobilului.
Tariceanu a mai aratat ca Romania a ajuns cel mai important producator de automobile din SE, iar cifra de afaceri totala a sectorului auto este de 8 miliarde de euro. Doar Dacia Renault a realizat in 2007 exporturi de 1,8 miliarde euro, iar contributiile fiscale la buget ale companiei reprezinta 900 milioane de euro. Premierul a conchis ca renuntarea la taxa ar descuraja producatorii autohtoni.
Premierul a mai sustinut ca taxa nu este discriminatorie, cuantumul diferind in functie de gradul de poluare al masinii, iar renuntarea la taxa ar fi discriminatorie pentru cei care nu polueaza. Renuntarea la taxa, a mai spus Tariceanu, ar insemna cheltuirea inutila a banilor alocati programului de innoire a parcului auto, in urma caruia in 3 ani de derulare au fost scoase din uz 46.163 de autoturisme. "Daca permitem acum scoaterea din uz a taxei, aruncam acesti bani pe fereastra", a avertizat Tariceanu.
Guvernul va extinde de anul viitor acest program, iar prima de casare va creste de la 3.000 la 4.000 lei, urmand a fi utilizata de 30.000 de potentiali beneficiari.
Printre programele pe care Guvernul le va initia cu ajutorul taxei auto, premierul a amintit programul de impaduriri, programul imbunatatire a calitatii mediului prin spatiile verzi, programul de sprijinire a energiilor nepoluante, reteaua nationala de monitorizare a calitatii aerului, renaturarea terenurilor.
Premierul a aminti si de fapt ca "decontul" medical al renuntarii la taxa il vor plati cetatenii si copiii, care sufera de pe urma afectiunilor provocate de poluare. "Avem o sansa sa evitam greselile altor state, avem sansa de a actiona acum pentru viitor, sa fim chiar cu un pas in fata si sa actionam acum impotriva poluarii si sa nu asteptam ca UE sa ne traga de maneca. Taxa auto este un mijloc de protejare a mediului, unul dintre ele, nu singurul", a subliniat in final primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu.