text de Alexandra Kartman
Revarsat in spatele blocurilor sau zburlit de maturile vantului pe vreun bulevard, gunoiul face parte din cotidianul citadin care nu ne mai mira. La promisiuni de schimbare a peisajului se angajeaza fiecare agent de salubritate care a reusit sa patrunda pe piata ermetica a curateniei urbane. "Creat pentru protectia mediului." Asa se prezinta public furnizorul de servicii ecologice rosal. cat este advertising si cat realitate? Probabil ca nimeni nu poate raspunde cu certitudine la aceasta intrebare, insa o harta a traseului urmat pe piata de Rosal ne poate ajuta in descifrarea imaginii publice a cunoscutului agent de salubritate.
Radu Gheorghe, director de Programe si Strategii in cadrul companiei Rosal, ne asaza la inceputul calatoriei companiei sale pe drumul gunoiului urban, intr-o poveste cu un potential happy-end: "Compania a fost infiintata la Cluj, in 1991, de domnul Prigoana. A venit in Bucuresti in 1994 si a castigat licitatia de obtinere a autorizatiei de salubritate pentru sectorul 3 in 1999. In noiembrie a inceput contractul si de atunci lucreaza in Bucuresti".
Debut conditionat
Ca nu e usor sa intri pe o piata dominata, in prezent, de patru mari jucatori e o informatie la indemana oricui. Radu Gheorghe povesteste ca "una dintre conditiile care au fost puse atunci cand am castigat licitatia a fost sa preluam personalul care era la fostul REBU, in sectorul 3. Utilajele initiale, care au fost ale firmei REBU nu ne-au fost date atunci. Nu s-au dat nici spatiu, nici utilaje". Cu toate acestea, remarca directorul Rosal, "personalul de atunci mai e si acum, dintre cei care lucrau la Rosal. O parte s-au pensionat, o parte au plecat, dar multi sunt inca de atunci". In prezent, Rosal are aproximativ 1.500 de salariati, la nivel national. Acestia lucreaza in filialele din Bucuresti, dar si din tara. Radu Gheorghe spune ca "in Bucuresti sunt peste 900 de angajati, in Suceava sunt 178, iar in Cluj – 275. La Baia-Mare sunt mai putini, fiindca in momentul de fata acolo ne ocupam doar de deszapezire. Pentru aceasta avem nevoie de aproximativ 20 de angajati. La Ramnicu- Valcea, desi au fost mai multi, numarul personalului a fost redus la 48 de oameni".
Totul a inceput cu o licitatie
Orice afacere in salubrizare incepe de la licitatia de obtinere a autorizatiei. "In momentul in care ai castigat licitatia", spune Radu Gheorghe, "poti sa te apuci de lucru. Daca ai utilajele necesare nu mai are nicio importanta ce face concurenta." Numai ca, inainte de a avea siguranta locului pe piata, compania trebuie sa lupte cu firmele concurente care apeleaza la numeroase mijloace pentru a razbi in obtinerea contractelor. "Extinderea afacerii in salubrizare este legata direct de licitatii, si acum sunt niste probleme din cauza modului in care se realizeaza licitatiile. Aceasta pentru ca Ordonanta 34 permite oprirea licitatiilor. Orice firma care are un interes poate face o contestat ie la CNSC si poate bloca licitatia", atrage atentia Radu Gheorghe. Mai mult, directorul Rosal spune ca unele regulamente stipuleaza conditii care nu permit decat unei singure companii sa castige licitatia. Odata castigata, o licitatie iti asigura un loc in piata, dar nu garanteaza o pozitie de varf. Pentru aceasta este nevoie de investitie permanenta in tehnologie. "Din 1999 pana in anul de gratie 2007", spune Radu Gheorghe, "calitatea activitatii a crescut continuu, s-au achizitionat sedii, s-au achizitionat utilaje, in momentul de fata tot parcul e schimbat."
Tehnologie si investitii
Conform datelor furnizate de compania de salubrizare, in 2004, Rosal a avut investitii de peste 3 milioane de euro. In 2005 au fost investite in achizitii aproximativ 2 milioane de euro. 5,5 milioane de euro au fost
investite in 2006 iar anul acesta, valoarea totala prognozata a investitiilor Rosal este de 20 milione de RON. De la 133 acum trei ani, numarul autospecialelor care deservesc sectorul 3 a ajuns la 183. De asemenea, compania si-a dotat autospecialele cu echipamente GPS, care vor funiza informatii cu privire la zona in care se lucreaza, traseul parcurs de matura tor, activitatea propriu-zisa a acestuia si timpul stationarii. Aceasta dotare a necesitat investitia a 263 de mii de RON euro si a constat in achizitionarea unui numar de 200 sisteme GPS. Asa cum spun reprezentantii Rosal, avantajul acestor sisteme este ca permit vizualizarea autospecialelor Rosal on-line si furnizeaza informat ii multiple, cum ar fi cantitatea de carburant consumata intr-o zi de lucru si chiar numarul de activari ale lifturilor de incarcare. Reprezentantii Rosal spun ca o co recta utilizare a acestui echipament ar putea reduce cu 50% poluarea aerului la nivelul solului.
2,5 milioane de euro pentru statia ecologica de la Glina
La inceputul anului 2007, Rosal a deschis statia ecologica de sortare de la Glina, pentru materialele reciclabile (PET, folie plastic, carton, hartie, materiale feroase, neferoase, sticla) din deseurile solide urbane, in vederea valorificarii acestora. Obiectivul, pentru care au fost investite 2,5 milioane de euro, are o capacitate anuala de prelucrare de 130.000 pana la 150.000 tone/an, adica deseurile generate de 300.000 locuitori.
Comentand rolul concurentei in satisfacerea cerintelor de salubritate in sectorul 3, Radu Gheorghe a declarat ca "banii pentru salubrizare sunt aceiasi in toate sectoarele. Acum, e clar ca e important cine conduce sectorul respectiv. Omul sfinteste locul, vorba aceea. In sectorul 3, intamplarea face sa se intalneasca o situatie benefica, adica si primarul sa fie un om deosebit, care sa-si faca treaba, dar si societatile care lucreaza sa raspunda acestor cerinte, adica, pe de-o parte, sa doreasca sa raspunda, si apoi chiar sa o faca. Sa conlucreze cele doua linii: adica si cei care comanda, in spe ta primarul, dar si cel care executa: societatea
de salubrizare, respectiv Rosalul. In celelalte sectoare, aceasta simbioza nu functioneaza fie din cauza edilului, fie din cauza agentului de salubrizare. Asta face deosebirea intre sectorul 3 si celelalte sectoare", conchide directorul Rosal.
Cat despre intentia de a participa la licitatia pentru sectorul 1, Radu Gheorghe spune: "Am cumparat caietul de sarcini. Acum ramane sa vedem cum va fi, cand va fi, ce va fi, fiindca si caietul de sarcini, de la punerea lui pe pata pana la aplicare, sufera modificari". Totusi, asa cum marturiseste chiar directorul Rosal, intentia este una clara: "Niciodata nu am mers la o licitatie ca sa o pierdem. Insa orice licitatie este un concurs. La un concurs, poti sa castigi sau sa pierzi. Sectorul 1, ca si sectorul 3 si celelalte, este un sector mare si atunci normal ca miza este mai mare decat intr-un oras mic". Cu o cifra de afaceri estimata pentru 2007 de 120 milioane RON, cu aproximativ 10-12% mai mare decat anul trecut, Rosal si-a castigat un loc de cinste in topul celor mai de incredere companii, intr-un clasament al agentiei de rating Coface.