Gardianul: Taxa de poluare auto va fi calculata dupa doua formule

Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule a aparut vineri in „Monitorul Oficial”. Actul normativ propune doua noi metode de calcul in functie de datele tehnice ale fiecarei masini, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si noxe. Guvernul a anuntat deja ca grila va creste taxa pentru masinile noi våndute in Romånia si va scadea la jumatate valoarea pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de påna la 2000 de centimetri cubi (cmc).

Pentru punerea in aplicare a noii legislatii, ministerele Mediului, Economiei si Finantelor si Transporturilor vor elabora normele de aplicare pana la sfarsitul lunii mai. Ordonanta intra in vigoare la 1 iulie, iar sumele colectate din taxa vor ajunge direct la Administratia Fondului pentru Mediu, care le va distribui pentru proiecte precum: reinnoirea parcului auto, realizarea de spatii verzi, inlocuirea sistemelor clasice de incalzire cu sisteme moderne, proiecte de producere a energiei din surse regenerabile, programe de reimpadurire, precum si crearea de piste pentru biciclisti. Pana acum, doar suma destinata programului de reinnoire a p
arcului auto a fost anuntata de autoritati: 120 milioane de lei.

Masinile euro 5, euro 6 si cele hibride, scutite de taxa

Pentru masinile euro 5 si euro 6, precum si pentru cele hibride si electrice, taxa pentru emisia de dioxid de carbon este nula. La fel si pentru autoturismele euro 3 si 4 in ale caror carti tehnice se specifica un nivel al emisiilor mai mic sau egal cu 120 grame pe km. Taxa cea mai mica va fi de 0,5 euro/gram de dioxid de carbon pentru autovehiculele care emit intre 121-150 grame CO2/km, iar cea mai mare pentru masinile al caror grad de emisie depaseste 271 de grame de CO2/km: 8 euro pentru fiecare gram de dioxid de carbon.

Proprietarii masinilor mici vor plati cel mai putin

O taxa mica platesc proprietarii masinilor euro 4 de pana la 1.600 cmc. Norma de poluare creste de la 0,2 euro/cmc pentru masinile euro 4 cu capacitate cilindrica de 1.400 cmc si pana la 3 euro/cmc pentru autoturismele euro 3 cu o capacitate cilindrica de 3.000 cmc. Nivelul taxei specifice pentru norma de poluare ajunge chiar la 48 euro/cmc pentru masinile non euro care depasesc capacitatea cilindrica de 3.000 cmc. Vechimea unui autoturism scade nivelul taxei cu pana la 95% pentru o masina mai veche de 15 ani, iar masinile cu o vechime intre 3-4 ani au valorea taxei redusa cu o treime.

Taxa poate fi recuperata in anumite conditii

Guvernantii au anuntat deja ca vor restitui celor care au platit taxa de prima inmatriculare in perioada 1 ianuarie 2007- 30 iunie 2008 diferenta dintre valoarea vechii taxe si cea noua. Comisia Europeana a anuntat ca va urmari procedura de rambursare a acestor sume. Pe de alta parte, cei care decid sa vanda masina in afara tarii sau s-o radieze in urma unui accident sau din cauza vechimii pot sa-si recupereze o parte din taxa de poluare platita. Potrivit legii, statul le va da inapoi valoarea reziduala a taxei, adica taxa care ar fi platita in cazul in care masina ar fi inmatriculata in acel moment.

Autovehicule exceptate de la plata birului

Potrivit OUG 50/2008, exceptate de la plata taxei pe poluare sunt masinile misiunilor diplomatice, cele destinate fortelor armate, politiei, jandarmeriei, pompierilor, serviciilor de ambulanta, autoturismele speciale pentru persoanele cu handicap, precum si masinile a caror caroserie sau sasiu au fost inlocuite, cu conditia ca acestea din urma sa fi fost anterior inmatriculate in tara noastra. De asemenea, sunt scutite si masinile destinate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ale administratiei centrale, ale sindicatelor si patronatelor, ale fundatiilor si organizatiilor nonprofit si de caritate, masinile provenite din donatii sau cele confiscate de stat. In plus, nici proprietarii de vehicule incadrate in categoria celor istorice sau cei care achizitioneaza autoturisme destinate competitiilor sportive nu platesc taxa.

spot_img

Ultimele știri