Vanzatorii de masini second-hand se ingramadesc sa-si faca programare la RAR inainte ca valoarea taxei de poluare sa se tripleze. Taxa auto va fi de 750 – 4.800 euro pentru masinile rulate cu motorizare de 1,4 – 1,6 cmc de la 15 decembrie.
“Jumatate dintre cei care vand vehicule la Autovit se grabesc sa inmatriculeze masinile, astfel nu vor reusi sa le mai vanda”, ne-a declarat Dinu Nicolescu, director executiv Autovit. “Au sunat foarte multi care si-au facut programari. Numai astazi (vineri – n.r.) s-au primit 800 de apeluri. Programarea acestora incepe peste 7-10 zile, abia atunci se va vedea ce nebunie a creat modificarea legii”, a precizat Lorena Stroe, purtatorul de cuvant de la Registrul Auto Roman (RAR). Triplarea taxei auto va duce la valori ale acesteia cuprinse intre 750 – 4.800 de euro pentru motorizarile mai des cumparate de romani, de 1,4 si de 1,6 cmc, indiferent de norma Euro. In cazul vehiculelor cu propulsoare Euro 2, proprietarul va scoate mai mult de 25.000 de euro din buzunar, noteaza Mediafax.
Taxa se va tripla, incepand cu 15 decembrie, pentru toate masinile care nu corespund minim normelor Euro 5, nu sunt electrice sau hibride, sau au motorizari Euro 4 peste 2.000 de centimetri cubi (cmc), a anuntat Executivul. Dupa motoarele Euro 1, cea mai mica taxa o vor avea propulsoarele Euro 3, produse intre anii 2000 si 2004, si masinile Non Euro, fabricate inainte de 1992. In schimb, taxa de poluare cea mai mare va fi platita de cei care cumpara vehicule Euro 2, produse in intervalul 1996-2000. Cei care cumpara masini Euro 1, cu motorizari de 1,4 litri, vor plati la inmatriculare 750 de euro, in timp ce proprietarii de masini Euro 2 vor fi taxati cu 2.800 de euro. Pentru motorizarile de 3.000 cmc, cea mai mica taxa – pentru masinile Euro 1- va fi de 6.300 de euro, iar cea mai mare pentru vehiculele Euro 2 – peste 25.000 de euro.
Astfel, cuantumul taxei de poluare pentru un Opel Omega, Mercedes Benz Clasa E, Jeep Grand Cherokee sau Ford Explorer va depasi de peste 10 ori valoarea de cumparare, acestea fiind la vanzare in UE la preturi incepand de la 1.500 de euro. Taxa de poluare auto se va majora si pentru masinile noi Euro 4 cu motoare mai mari de 2.000 de cmc, astfel pentru un Audi Q7 nou cu motor de 4,2 litri se va plati o taxa de 11.000 de euro, iar pentru aceeasi masina echipata cu propulsor diesel de 3 litri cu filtru de particule cuantumul va fi de 4.800 de euro.
UE spune ca n-a fost informata
Comisia Europeana (CE) nu a fost informata oficial despre masurile referitoare la majorarea de pana la trei ori a taxei pentru masinile rulate acestea, a declarat ieri purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe si uniune vamala. Daca oficialii europeni intarzie sa se pronunte, in tara au aparut deja reactii impotriva Guvernului. “Solutia lui Tariceanu este menita sa-i protejeze acestuia afacerile. Daca afacerile ne vor fi afectate si ne vom simti discriminati, ne vom duce direct la Haga”, ne-a spus directorul executiv al Autovit. Si reprezentantii transportatorilor au calificat masura Guvernului drept aberanta. “Taxele impuse de Guvern in domeniul auto nu reprezinta decat forme meschine de stoarcere a banului public”, a subliniat ieri Federatia Operatorilor in Transport.