Gardianul: Milioane de metri cubi de zapada, stocate pe strazile Capitalei

Autoritatile nu au gasit pana in prezent nici o solutie realista pentru eliberarea strazilor si trotuarelor de zapada. Pentru ca nametii se incapataneaza sa ramana pe strazi, una dintre posibilitatile vehiculate pentru deblocarea Bucurestiului a fost transportarea acesteia din zonele centrale si deversarea in lacuri, rauri sau terenuri virane. In ciuda planurilor si promisiunilor autoritatilor, pana in prezent reprezentantii Sistemului de Gospodarire a Apelor Ilfov-Bucuresti nu au primit nici o solicitare in acest sens. Procedura si obtinerea avizelor sunt destul de complicate, insa, pana in acest moment, nu a fost facut vreun demers.

„Chiar daca este atributia sectoarelor, am vorbit deja cu reprezentantii Apelor Romane despre posibilitatea deversarii zapezii in anumite zone si am stabilit si anumite locatii. Mai ramane doar obtinerea in cel mai scurt timp a avizului”, ne-a declarat viceprimarul general, Razvan Murgeanu. „Pana in prezent nu am primit nici o solicitare de aviz pentru depozitarea zapezii. Primaria nu poate face un plan de actiune pentru depunerea acesteia.

De altfel, Municipalitatea are doar un fond pentru deszapezire, dar este vorba de sume uriase pentru transportul si depozitarea zapezii. Vorbim de milioane de metri cubi”, ne-a declarat Cristian Teodorescu, director al Sistemului de Gospodarire a Apelor Ilfov-Bucuresti. Cu toate acestea, viceprimarul general al Capitalei a aratat ca la sectoare s-a inceput deja transportul zapezii pentru decongestionarea arterelor principale si a pietelor. Astfel, desi nu exista o aprobare oficiala in acest sens, potrivit Municipalitatii, pentru sectoarele 1 si 6 deversarea zapezii este posibila in Lacul Morii.

De asemenea, firmele care actioneaza in sectorul 2 vor putea transporta si deversa zapada in Lacul Plumbuita, iar cele din sectorul 4 o vor putea depozita pe un teren viran, localizat intre IMGB si cimitir. O situatie speciala este in sectorul 5. Potrivit viceprimarului Murgeanu, acesta dispune de cei mai putini bani pentru deszapezire, iar nametii vor fi lasati, cel mai probabil, pe trotuare si in intersectii, sa se evapore. In pofida optimismului cu care autoritatile vad problema rezolvata, transportarea muntilor de zapada si obtinerea avizelor de depozitare nu sunt deloc simple.

„O depunere se face in anumite situatii si avand la dispozitie o serie de facilitati. Vorbim aici de factori tehnici, de cai de acces, de rampe, de locatii care sa permita depozitarea zapezii. Lumea se gandeste la tot felul de solutii, dar lucrurile stau altfel in practica. E nevoie de un plan, de o documentatie pentru a vedea unde e posibila depozitarea, despre ce cantitate este vorba, estimativ, care este calitatea zapezii, cu ce a fost tratata de firmele de salubritate in urma deszapezirii si ce urmari ar avea deversarea acesteia intr-o zona sau alta”, a explicat Cristian Teodorescu.

Dambovita nu reprezinta o solutie viabila

Una dintre posibilele solutii vehiculate in ultimele zile pentru deblocarea Bucurestiului de sub troiene a fost aruncarea zapezii in Dambovita. Desi aceasta a fost folosita, in anii ’90, pentru depozitarea zapezii, autoritatile s-au aratat sceptice, motivand ca zapada poate pune in pericol calitatea apei. „Reglementari directe privind depozitarea zapezii in rauri, respectiv in Dambovita, nu exista. Dat fiind faptul ca este vorba de ape curgatoare, calitatea acestora trebuie sa respecte niste standarde.

In acest sens, recomandarea noastra este ca zapada sa fie depozitata pe sol”, ne-a declarat ministrul mediului si dezvoltarii durabile, Attila Korodi. Acesta a aratat ca, daca in primele doua zile de dupa ninsoare nu au fost probleme, in acest moment, zapada de pe strazi este plina de deseuri, hidrocarburi si alte substante toxice, in concentratie ridicata. Nici reprezentantii Sistemului de Gospodarire a Apelor Ilfov-Bucuresti nu sustin ideea deversarii zapezii in raul Dambovita. Potrivit directorului Cristian Teodorescu, nivelul apelor, atat al raului, cat si al lacurilor din Capitala vizate pentru depozitarea zapezii, ar putea creste excesiv odata cu topirea ghetii si zapezii.

Bucurestenii sunt nevoiti sa astepte dezghetul

„Ce putem face este sa dam zapada, sa ne facem poteci de trecere si sa stam linistiti. Vom lasa cateva zile masinile in parcare si vom merge la serviciu cu metroul sau cu celelalte mijloace de transport in comun, pana cand zapada se topeste, ca nu o sa murim”, a propus directorul Sistemului de Gospodarire a Apelor. Acesta a completat ca deversarea zapezii reprezinta o actiune mult prea complicata si ca ar putea constitui o solutie doar intr-o situatie „de viata si de moarte”.

Intre timp, utilajele firmelor de salubrizare dau zapada de pe arterele principale pentru a crea culoare de trecere pentru autovehicule si pentru mijloacele de transport in comun. Pentru ca nu au cum sa o stranga, masinile de deszapezit nu fac decat sa impinga zapada pe trotuare, pe masinile si pe locurile de parcare ale oamenilor. Cand sunt amendati ca nu isi ridica zapada din fata casei, cetatenii ies afara cu lopata si imping iarasi zapada in strada. Pentru aceasta sunt din nou amendati, iar zapada ramane sa blocheze in continuare strazile si trotuarele.

Circulatia autoturismelor ar putea fi blocata

Autoritatile ar putea decide oprirea circulatiei autoturismelor in Capitala, cu exceptia mijloacelor de transport in comun si a masinilor de aprovizionare, daca se vor inregistra ninsori de intensitate similara celei de saptamana trecuta. Viceprimarul Capitalei, Razvan Murgeanu, a declarat ca va cere Politiei Rutiere sa blocheze circulatia autoturismelor, in tot Bucurestiul, la urmatoarea ninsoare la fel de abundenta pentru ca deszapezirea sa se poata realiza mai bine. „Actiunea de deszapezire de dupa ninsoarea de saptamana trecuta a intampinat probleme pentru ca nu s-au respectat timpii de reactie. Daca politia rutiera va fi de acord, voi dispune blocarea circulatiei automobilelor mici, timp de 24 de ore si vom permite accesul pe strazi doar mijloacelor de transport public si masinilor care se ocupa cu aprovizionarea”, a declarat edilul.

Zeci de morti din cauza frigului

Cateva zeci de persoane decedate din cauza temperaturilor scazute din ultima luna, in Capitala, au fost inregistrate la Institutul National de Medicina Legala „Mina Minovici”, a declarat, ieri, directorul general al institutiei, profesorul Dan Dermengiu. Acesta a precizat ca, in perioada 10 decembrie 2007 – 7 ianuarie 2008, au fost inregistrate 38 de cazuri de deces prin refrigerare si 58 de morti subite. La cel putin o treime dintre cazurile de morti subite, frigul a avut un rol important in provocarea decesului. Majoritatea celor decedati sunt cazuri sociale, cu varsta de peste 40 de ani, a adaugat directorul general. Potrivit acestuia, in acelasi interval au fost inregistrate si 11 cazuri de decese prin intoxicatie cu monoxid de carbon. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU) recomanda populatiei sa respecte masurile de prevenire a incendiilor, in conditiile cresterii numarului de astfel de evenimente, soldate cu victime, in ultima perioada.

„Avand in vedere prognoza meteo care prevede mentinerea unor temperaturi deosebit de scazute, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta face un apel catre intreaga populatie, cu precadere catre persoanele varstnice, cu privire la necesitatea respectarii regulilor si masurilor de prevenire a incendiilor, cunoasterea riscurilor de incendiu specifice sezonului rece, indeosebi a celor generate de utilizarea necorespunzatoare a sistemelor si mijloacelor de incalzire”, se arata intr-un comunicat de luni al IGSU. Potrivit IGSU, din analiza statistica a incendiilor produse in ultima perioada a rezultat o crestere ingrijoratoare a numarului de persoane care au murit sau au fost ranite in urma incendiilor, in special in randul celor cu varste inaintate.

„Astfel, numai in ziua de 6 ianuarie 2008, de sarbatoarea Bobotezei, si-au pierdut viata in incendii patru persoane, cu varste cuprinse intre 70 si 85 de ani, cauza principala de producere a incendiilor fiind neglijenta in folosirea focului deschis si a sistemelor sau mijloacelor de incalzire, precum si utilizarea de instalatii electrice cu defectiuni sau improvizatii”, se exemplifica in comunicat. Un alt exemplu in acest sens este cresterea, in primele 11 luni ale anului 2007, cu aproape 50 la suta a numarului de interventii ale pompierilor bucuresteni, fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cursurile au fost suspendate intr-o gradinita si in trei scoli

Copiii de la o gradinita din Maramures nu au reluat cursurile din cauza ca in unitate nu este curent electric si caldura, elevii scolii din Budesti (Bistrita Nasaud) nu vor merge la scoala patru zile, incepand de marti, iar Scoala 135 din Capitala va avea cursuri mai scurte, lipsind electricitatea. „La Scoala 135 din sectorul 5 al Capitalei nu este curent electric, drept urmare cursurile se vor incheia pana la lasarea intunericului si vor dura 40 de minute. De asemenea, pauzele vor avea o durata de cinci minute, si nu de zece”, a declarat, ieri, consilierul ministrului educatiei, Mihaela Suciu. In Bucuresti au mai fost semnalate o serie de incidente minore, care insa nu au dus la intreruperea cursurilor. Astfel, la Liceul „Ion Barbu” exista infiltratii de apa pe holuri, iar la Liceul „Grigore Moisil” nu e caldura in sala de sport, a precizat oficialul Ministerului Educatiei. In ceea ce priveste situatia din tara, cursurile nu au inceput la scoala generala din localitatea Bucovat, insa situatia va fi remediata pana marti.

De asemenea, accesul dintre localitatile Gogosita si Gogosu si dintre localitatile Bodaiestii de Sus si Melinesti a fost deblocat, iar cei 23 de elevi care nu au putut fi transportati, luni, cu microbuzul scolar, vor merge de marti la scoala in mod normal. Potrivit situatiei centralizate de Ministerul Educatiei, in localitatea Recea din judetul Maramures, o gradinita unde invata 15 copii nu are curent electric si nici caldura, iar micutii de acolo nu vor merge la cursuri aproximativ o saptamana. De asemenea, in Bistrita Nasaud, firma constructoare care efectueaza niste lucrari la scoala generala din Budesti a cerut amanarea cursurilor pentru o saptamana pentru a finaliza lucrarile de reabilitare.

Cei 100 de elevi au mers, luni, la scoala, insa vor sta acasa in urmatoarele patru zile, urmand sa recupereze cursurile pierdute in patru sambete. In plus, cei 1.200 de elevi ai Colegiului „Paul Dino” din Galati vor incepe cursurile cu o intarziere de o saptamana din cauza unei explozii care a cauzat, luni, defectarea centralei termice a unitatii scolare, urmand sa recupereze orele pierdute in vacanta intersemestriala. Elevii vor avea urmatoarea vacanta in intervalul 2 – 10 februarie, cand se va incheia si primul semestru al anului scolar 2007/2008. Cursurile semestrului al II-lea vor incepe luni 11 februarie 2008 si vor dura pana vineri 13 iunie 2008. Din data de 26 aprilie si pana in data de 4 mai 2008, elevii vor fi in vacanta de primavara. Vacanta de vara va incepe sambata 14 iunie si se va termina duminica 14 septembrie 2008.

In Neamt, gerul a ucis trei persoane

In judetul Neamt, gerul cumplit a facut nu mai putin de sase victime pe parcursul unei singure nopti. Trei dintre acestea au ajuns la spital in soc hipotermic si cu degeraturi grave, fiind in cele din urma salvate. In cazul altor trei persoane insa, medicii nu au mai putut face altceva decat sa le constate decesul. Prima victima din randul celor moarte de frig a fost gasita zacand in zona pietei centrale a municipiului Piatra Neamt. Dat fiind faptul ca nu avea nici un act asupra sa, identitatea inca nu i-a fost stabilita, politistii apreciindu-i doar varsta ca situandu-se in jurul celei de 60 de ani. La putin timp dupa acest incident, cativa localnici din Dulcesti l-au gasit prabusit in zapada pe Bernard Bisoc, in varsta de 69 de ani. El intrase deja in soc hipotermic si a decedat la scurt timp dupa transportarea sa la spital. In aceeasi noapte, frigul a ucis si o persoana in varsta de 61 de ani din Roman. Vasile Leonte a fost descoperit de niste vecini zacand degerat si fara suflare sub o patura, imbracat si incaltat, in locuinta lipsita de orice mijloc de incalzire. In judetul Neamt, temperatura din ultimele nopti a coborat pana la minus 24 de grade Celsius.

Nave captive pe Dunare, intre sloiuri

Trei nave ale SC Navrom Galati au ramas ieri captive pe Dunare, intre Cernavoda si Harsova, blocate de sloiurile de gheata aduse de fluviu din amonte. Initial, doua convoiae de barje – fiecare formate din cate un impingator si sase barje incarcate cu minereu – care au plecat din Portul Agigea si se indreptau spre Sidex Galati au ramas blocate intre gheturi, iar in ajutorul lor a fost trimis un remorcher, care de asemenea a fost blocat intre sloiuri in apropiere de Harsova.

La bordul celor doua impingatoare se aflau 18 oameni. Potrivit directorului Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos, Ionel Malenda, un alt impingator de mare putere a fost trimis in zona pentru a ajuta la scoaterea dintre sloiuri a celor trei nave. Pe portiunea dintre Cernavoda si Harsova, fluviul este acoperit pe mai bine de 50% din suprafata de sloiuri mari de gheata, iar spre Galati situatia este similara. Doar pe canalul Dunare-Marea Neagra se circula normal, toate ecluzele erau ieri functionale, iar strat de gheata se semnala doar in portiunea Ovidiu -Navodari, in grosime de numai un centimetru. Potrivit reprezentantilor Administratiei Canalelor Navigabile, institutia este pregatita sa intervina cu spargatoare de gheata, daca situatia o va impune.

Amendata de doua ori pentru ca nu a intervenit la deszapezire

O societate comerciala din judetul Dambovita a fost amendata, duminica, de doua ori pentru ca nu a intervenit la timp cu utilaje si materiale antiderapante pentru inlaturarea zapezii si a ghetii de pe carosabil. Inspectoratul de Politie Dambovita informeaza ca Serviciul Politiei Rutiere a aplicat unei societati comerciale doua sanctiuni contraventionale in valoare totala de 3.750 de lei, pentru ca nu actionat pe DJ 712 A, pe sectorul Runcu – Fieni si pe DJ.702 B Dragomiresti – Manesti- Tatarani. Politistii rutieri damboviteni au solicitat soferilor sa circule cu multa prudenta, avand in vedere conditiile meteo rutiere nefavorabile si sa reduca viteza.

Pentru mai multe informatii vizitati Gardianul

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri