Gardianul: Eliminarea taxei auto va scadea cu 40% incasarile la Fondul de mediu

De cateva zile, dealerii de masini au impanzit show-roomurile cu anunturi privind acordarea de discounturi uriase pentru cei care vor sa faca o achizitie. Vanzatorii auto au inceput din noiembrie promotiile de sarbatori pentru a-si diminua stocurile mari de masini.

Citroen face reduceri de 25-30% la unele modele, iar Renault a anuntat ca preturile de achzitie ale masinilor s-au micsorat cu 1.700-2.500 de euro. In plus, majoritatea societatilor care participa la Programul Rabla ii stimuleaza pe romani sa-si inlocuiasca masina veche cu una noua, oferindu-le reduceri de peste 1.000 de euro, pe langa prima de 3.000 de lei pe care fiecare participant in program o primeste de la stat. Aceste facilitati sunt oferite in conditiile in care vanzarile de autovehicule noi au fost dramatic afectate in ultimele luni.

Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), luna trecuta au fost vandute doar 24.438 de autovehicule, cu 26,8% mai putine decat in octombrie 2007. Principala piedica, spun dealerii, a reprezentat-o importul de masini rulate. Romanii au inmatriculat in intervalul ianuarie-octombrie, 205.086 masini second-hand, conform Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.

Masuri temporare de sprijin pentru dealeri

Pentru a proteja sectorul auto, Guvernul a decis sa suspende taxa de poluare pentru masinile cu motorizari de pana la 2.000 cmc, din 1 decembrie 2008 pana la 31 decembrie 2009. Masura ar fi pusa in aplicare prin ordonanta de urgenta, imediat ce primeste aprobarea Comisiei Europene.
Solutia este benefica, spun cei din domeniu, dar mai importanta este gasirea unei solutii permanente care sa stimuleze achizitia de vehicule noi.

“In perioada in care taxa este suspendata, Guvernul are timp sa gaseasca o solutie prin care sa fie stimulata vanzarea de masini noi si franata comercializarea autovehiculelor vechi din import”, a afirmat Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia, citat de Mediafax. “Atat timp cat taxa de prima inmatriculare la masini foarte vechi este scazuta, oamenii vor cumpara second hand. Cred ca solutia ar fi sa se mareasca semnificativ impozitul local pentru masinile noneuro, cu efecte semnificative in special in segmentul cumparatorilor de masini populare”, ne-a declarat si consultantul fiscal Gabriel Biris.

Pe de alta parte, reprezentantii Autovit au atras atentia ca seful Guvernului poate face discriminari. “Premierul nu a precizat daca prin masura aceasta va proteja doar dealerii auto din Romania sau si pe cei care cumpara o masina noua din alta tara pentru sine sau pentru a o comercializa in tara. O masina noua este cu 10-20% mai ieftina daca ocolesti dealerul local si o cumperi direct din Germania”, ne-a spus Dinu Nicolescu, director executiv Autovit. Afectat de masurile dispuse de Guvern este si Fondul de mediu, ale carui incasari vor scadea semnificativ.

“Taxele pentru masinile cu maxim 2.000 cmc. sunt mici, dar totusi autoturismele acestea erau printre cele mai vandute. Incasarile din taxa de poluare vor scadea in proportie de 40%”, ne-a spus Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului de Mediu.

In cele patru luni, taxa auto a adus peste jumatate de miliard de lei la Fondul de mediu. Reducerea incasarilor nu va afecta insa finantarea programului Rabla pe 2009, care presupune casarea a 60.000 de rable. “Prima de casare va ramane la 3.000 de lei, pentru ca interesul este sa scadem numarul masinilor vechi si poluatoare”, a mai spus Toti.
 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri