Posesorii de masini vechi care spera sa beneficieze in 2008 de programul de innoire a parcului auto mai au de asteptat. Aprobarea asa-numitului program Rabla in varianta imbunatatita este conditionata de ultima grila a taxei auto.
Romanii care si-au facut planuri ca anul acesta vor primi mai multi bani pentru casarea masinii vechi ar putea sa-si fi facut calcule gresite. Surse guvernamentale ne-au declarat ca majorarea primei de casare de la 3.000 de lei la 4.000 de lei este inca sub semnul intrebarii, la fel ca si extinderea numarului masinilor scoase din uz, de la 16.500 la 30.000. „Imbunatatirea programului de innoire a parcului auto depinde suta la suta de aprobarea ordonantei de urgenta privind noua formula a taxei de poluare auto. Odata cu grila, Guvernul trebuie sa aprobe si colectarea sumelor incasate direct in contul Fondului de mediu”, ne-au declarat sursele citate.
Daca a treia formula a taxei nu va fi aprobata de catre Executiv, programul Rabla se va limita la tintele din 2007. Aceasta inseamna ca maximum 16.500 de posesori de masini mai vechi de 12 ani vor beneficia de prima de casare de doar 3.000 de lei, adica putin peste800 de euro. Intre timp, la nivelul Administratiei Fondului de Mediu (AFM) a fost pregatita toata documentatia pentru aplicarea programului Rabla in varianta imbunatatita, au mai adaugat sursele citate. Insa, in lipsa unor informatii oficiale, reprezentantii AFM spun ca eventuala reluare a programului depinde numai de Guvern. „Pana in prezent, Administratia Fondului de Mediu nu a intrat in posesia unor date certe care sa denote reluarea programului”, ne-a declarat Mihai Toti, presedintele AFM.
Pana la aprobarea programului Rabla pe anul 2008, posesorii de masini vechi au la dispozitie variantele comerciale existente pe piata. Diversi dealeri auto si-au dezvoltat propriile oferte „paralele” cu programul guvernamental, prin care doritorul poate scapa de vechea masina. Sumele sunt insa mai mici decat prima de casare oferita de stat si pot ajunge la 600 de euro. Exista si alte diferente comparativ cu programul AFM. Astfel, sunt acceptate si masinile de pana in 12 ani, spre deosebire de programul guvernamental, care accepta numai autoturisme mai vechi de 12 ani. Oferta prezentata este disponibila numai in cazul achizitionarii unui autoturism nou de la dealerul respectiv, in sistem de leasing. Ca si in cazul programului Rabla, posesorul masinii are de urmat niste pasi obligatorii, printre care predarea masinii la un centru de colectare, precum si radierea din circulatie.
Pasi de urmat pentru schimbarea masinii vechi
Pentru a beneficia de programul Rabla, proprietarul unui autoturism inmatriculat in Romania, mai vechi de 12 ani, trebuie sa se inscrie mai intai la un producator, importator sau distribuitor validat, de la care urmeaza sa fie achizitionata noua masina. De aici, beneficiarul va obtine o nota de acceptare, care ii va permite predarea autoturismului la un centru de colectare autorizat. Deocamdata, este prea devreme pentru a face asemenea alegeri, avand in vedere ca nu s-a batut in cuie lista respectiva. Pasul urmator va fi radierea autoturismului din circulatie. Odata urmati acesti pasi, proprietarul se va intoarce la producatorul ales, iar prima de casare va fi scazuta din pretul masinii. Trebuie precizat ca participarea la programul de innoire a parcului auto este permisa o singura data.
Peste 46.000 de rable, casate in trei ani
Anul trecut, programul Rabla a scos din circulatie 16.444 de masini de peste 12 ani, fata de 15.110 in anul 2006. In anul precedent, doar 14.607 proprietari de autoturisme au accesat programul. In total, peste 46.000 de romani au beneficiat de prima de casare de la stat pentru cumpararea unei masini noi.
Pentru mai multe informatii viziteaza Gardianul