Capitala produce din ce in ce mai mult praf, din cauza santierelor si a lipsei de spatii verzi. Daca in anii 2000-2001 bucurestenii inghiteau in jur de 270 de tone de praf, in 2007 cantitatea de praf si de pulberi a crescut pana la 764 tone. La o suprafata de 225 de kilometri patrati, cat are Bucurestiul, asta inseamna 3,39 de tone de praf si pulberi pe kilometru patrat, pe an.
La starnirea prafului mai contribuie in mod direct si faptul ca 5% dintre locuitori nu au apa si canalizare, a spus ieri primarul Capitalei, Sorin Oprescu, la conferinta “Capitala creste verde”, organizata de Primarie si de asociatia Green Revolution. Pe baza datelor referitoare la cantitatea de praf din Bucuresti, a fost realizata o Strategie de dezvoltare ecologica a Capitalei, lansata ieri.
In ’89 aveam 3.471 hectare de verdeata, acum mai avem 2.247 hectare
Si la capitolul „spatiu verde” stam cam la fel de prost – avem numai 11,79 metri patrati de verdeata pe cap de locuitor si e clar ca, pana in decembrie 2010 nu vom avea timp sa marim aceasta suprafata pana la 20 de metri patrati de vegetatie pe cap de locuitor, dupa cum prevede Ordonanta 114 din 2007. Potrivit Ordonantei, pana in decembrie 2013 trebuie sa ajungem la minimum 26 de metri patrati de verdeata pe cap de locuitor.
Potrivit primarului, din 1989 si pana acum, spatiul verde al Capitalei s-a imputinat vazand cu ochii, de la an la an: daca la vremea respectiva inca aveam 3.471 hectare de verde, acum mai avem doar 2.247 hectare.
Deocamdata nu exista o evidenta exacta a patrimoniului spatiilor verzi, insa Strategia lansata ieri isi propune sa infiinteze un Registru al spatiilor verzi, care sa le cuprinda atat pe cele amenajate, cat si pe cele neamenajate, care urmeaza sa fie reabilitate.
Oprescu promite sa spele orasul de praf
“O masura se refera la conditionarea persoanelor fizice si juridice ca, la executia unei constructii noi, sa realizeze un spatiu verde de mínimum 30% din suprafata totala a parcelei (din care 20% sa se amenajeze obligatoriu pe sol, iar diferenta pe un subsol betonat avand un strat de sol care sa permita dezvoltarea arborilor de talie mijlocie). Este legiferat acest lucru, dar acum nu se respecta. Vom intensifica, insa, controalele, vom trimite echipele de inspectori ai Primariei in teren, alaturi de Garda de Mediu, sa faca verificari. Vom aplica sancțiuni dure”, a mai spus primarul Oprescu.
“Bucureștiul este un oraș plin de praf. De aceea, campaniile de curațenie generala, de spalat strazile si trotuarele, sancțiunile pentru agenții economici care nu respecta aceste dispoziții vor continua”, a adaugat edilul.
Unul din zece bucuresteni nu ar lasa masina pentru autobuz
Desi Capitala e tranzitata zilnic de un numar record de masini (1,3 milioane), surprinzator, 88% dintre bucuresteni ar fi dispusi sa renunte la masina personala, ca sa se deplaseze cu alte mijloace de transport, a mai citat Sorin Oprescu dintr-un raport al Primariei. Din zece bucuresteni, numai unul singur nu ar renunta la masina personala. Astfel, 58% dintre cei intervievati au raspuns ca ar fi dispusi sa-si lase acasa masina pentru a merge cu autobuzul, 25% ar fi dispusi sa mearga pe jos, iar restul, cu bicicleta.
Ca sa mai fluidizeze traficul, Sorin Oprescu a promis ca va face opt parcari subterane si ca amenaja sase kilometri de alei pentru biciclisti in Parcul Tineretului si apoi in Herastrau.