Primaria Capitalei a realizat trasee pentru bucurestenii care merg pe doua roti, fara sa se gandeasca daca se poate circula pe acestea. Bucurestenii pot strabate, de aproximativ o luna, arterele principale ale orasului pe bicicleta, pe noile piste realizate de Primaria Capitalei. Asta, daca au curajul sa jongleze pe traseul alambicat si mult prea ingust, realizat de-a lungul Dambovitei, printre copaci si masini parcate, sau daca doresc sa se invarta in cerc in jurul Parcului Titan.
O alta provocare pentru biciclistii bucuresteni este pista de pe bulevardul Iuliu Maniu, vizavi de APACA, care te conduce direct intr-un stalp de inalta tensiune. Daca treci cu bine de acesta, iti poti continua traseul, dupa aproximativ trei metri de chioscuri si o statie de autobuz. "Pistele actuale sunt aruncate de-a valma, se amesteca pietonii cu biciclistii, ceea ce nu se face nicaieri in lume. In alte state europene se diminueaza de obicei din spatiul de trafic", spune George Culda, presedintele "Asociatiei Bate Saua sa Priceapa Iapa".
Primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, este de alta parere. "Pistele de biciclisti vor arata in viitor exact asa cum arata in Kiseleff, cu reabilitarea completa a trotuarului. Si acolo unde nu avem distanta necesara, poate ca vom renunta la jumatate de metru din carosabil", spune Videanu.
Defilare pe doua roti
Pe de alta parte, in semn de protest fata de pistele "facute cu o intentie ascunsa", dar si pentru a-i face pe bucuresteni sa constientizeze ca se poate circula si fara masina in Capitala, "Asociatia Bate Saua sa Priceapa Iapa" va organiza o defilare, sambata, intre orele 17.00 si 18.00, pe traseul Arcul de Triumf – terasa E-Uranus din Rahova. "O zi fara masina ta in orasul tau" este o plimbare pe biciclete pentru a demonstra ca exista multi oameni in Bucuresti care vor sa circule pe sosea fara masina.
George Culda spune ca a facut in urma cu o luna o sesizare la Primaria Capitalei, la care a atasat fotografia unei masini parcate pe o pista, dar degeaba. "Sunt facute cu o intentie ascunsa", adauga presedintele Asociatiei. "Noi credem ca vor amenda biciclistii pe care ii vor mai prinde de acum pe carosabil, pentru ca vor spune ca avem piste. Le-au facut ca sa scape de noi", spune Culda.
Pietonii si biciclistii, la gramada
Reprezentantii asociatiei au incercat inca de acum doi ani sa transmita catre autoritatile publice solutiile tehnice pentru amplasarea pistelor pentru biciclisti, dar nu au primit niciun raspuns oficial. "Motivul principal, dupa parerea noastra, pentru care nu au facut pistele pe banda intai de trafic, a fost din cauza ca nu au parcari", completeaza Culda.
Despre actualele piste, biciclistii spun ca sunt prea inguste si ca nu respecta regulile de circulatie. Au o latime de doar un metru, pe doua sensuri, cand ar trebui sa aiba 1,5-2 metri pe sens. De asemenea, tinerii sunt deranjati de lipsa unor semaforizari.
Standarde
Standardele internationale arata ca pista comuna pentru pietoni si biciclete se realizeaza, in principiu, intre trotuar si suprafata carosabila destinata traficului. In caz de parcaj pe marginea carosabilului, pista de biciclete ramane alaturi de trotuar. In principiu se realizeaza cate o banda pe sens pe fiecare parte a strazii, de 1,60 metri latime, sau pista cu dublu sens numai pe o parte, de 2,50 metri latime, in functie de spatiul disponibil si de posibilitatile de traversare.
Pentru mai multe informatii viziteaza Evenimentul zilei