Evenimentul Zilei: Decolmatarea Begai, stropita cu sampanie

Cu sampanie Zarea si toate oficialitatile locale adunate laolalta, ieri-dimineata a inceput oficial ecologizarea canalului Bega, cu scopul de a fi reluata navigatia comerciala si turistica.

In fata Uzinei de apa, cu utilajele duduind si echipajele de muncitori pe pozitii, capii administratiei au tinut discursuri si au aplaudat la propriu prezenta directorului tehnic al Bancii pentru Dezvoltare a Consiliului Europei, turcul Baris Trak, de la care s-a imprumutat guvernul pentru a sustine financiar lucrarea.

Directorul Directiei Apelor Banat, Titu Bojin, a vorbit despre „importanta istorica” a manevrei, iar primarul Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu, a promis ca, imediat ce se va incheia decolmatarea, primaria va pune in practica alt proiect ambitios pentru canal, si anume, transportul public de calatori pe apa, prin intermediul unor vaporase. „Va fi un transport rapid si usor”, a declarat Ciuhandu.

Program de lucru intens

Trei firme, Apasco, Socot si Deltacons, peste 100 de utilaje si cateva sute de oameni vor munci intre 12 si 14 ore zilnic pentru a draga fiecare metru patrat din Bega. Actiunea a demarat cu coborarea la apa a unei dragi galbene, care a inceput sa curete mizeria de pe fundul canalului, depozitand-o pe mal. Un greifer cu draga, cel mai important utilaj din intreg santierul de decolmatare, a fost lansat la apa abia dupa ce s-a spart „marinareste” de el o sticla de sampanie Zarea.

Muncitorii de pe utilaj, veniti din Tulcea si Galati, au decolmatat Delta Dunarii, dar sobor de autoritati, sampanii, cupe de cristal si discursuri oficiale ca aici n-au vazut niciunde, dupa cum ne-a spus Adrian Cioranu, unul dintre electricienii care imortaliza momentul cu un aparat foto de buzunar. In acelasi timp, timisorenii din zona s-au urcat pe un pod pentru a privi atent manevrele in urma carora amatorii de pescuit spera ca Bega sa se umple de peste.

Muncitorii au inceput sa asambleze primii zece kilometri de conducte plutitoare pe bidoane de fier albastre, prin care noroiul din Bega va fi evacuat la marginea orasului. Malul gros si obiectele care vor fi descoperite pe fundul apei vor fi duse cu trailere in depozite speciale.

FINANTARE

Canal construit in secolul al XVIII-lea

Decolmatarea canalului Begai costa 17 milioane de euro si trebuie finalizata pana pe 30 noiembrie 2009. In aceasta perioada vor fi curatati cei 40 de kilometri ai raului din Banat, pe segmentul de la Timisoara pana la frontiera cu Serbia. Banii necesari provin dintr-un imprumut de 61 de milioane de euro, pe care Romania l-a incheiat, in ianuarie 2007, cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, destinat finantarii proiectului de apararea impotriva inundatiilor din zona de Sud-Vest a tarii. Canalul de navigatie a fost construit la inceputul secolului al XVIII-lea, la ordinele contelui Florimund Mercy. Ambarcatiunile de marfa au putut circula pe acest rau pana in anii ’60.

Pentru mai multe informatii viziteaza Evenimentul Zilei

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri