Tarile strabatute de Dunare doresc sa creasca traficul de bunuri pe al doilea cel mai lung fluviu al Europei. Singura conditie: ecosistemul unic nu trebuie abuzat, scrie AFP.
"Astazi, transportul pe Dunare este limitat, chiar daca potentialul economic al fluviului este enorm", a spus coordonatorul european pentru navigatie fluviala, Karla Peijs.
"Daca am creste navigatia comerciala pe Dunare, economiile din Estul si Centrul Europei ar avea de castigat", a adaugat ea, in timpul unei discutii la Mamaia, unde s-a dezbatut noua strategie a Dunarii, care ar trebui adoptata in 2011.
De sase ori sub Rin
"Pe Dunare, sunt transportate doar 10% dintre marfurile care ar putea fi trimise pe aceasta cale. In comparatie cu Rinul, este la polul opus", a spus presedintele Institutului pentru Regiunea Dunarii si Europa Centrala, Ehrard Busek. In 2007, doar 50 de milioane de tone de bunuri au fost transportate pe Dunare, in timp ce, pe Rin, au fost transportate 300 de milioane de tone.
Potrivit participantilor la conferinta, calea fluviala este mult mai ecologica decat cea rutiera. Dar Dunarea are nevoie de o strategie de mediu speciala, crede World Wild Fund (WWF).
80% dintre zonele umede au disparut
"In ultimii 150 de ani, Dunarea a fost un spatiu al abuzurilor. Barajele, digurile si canalele au stricat multe zone ale fluviului", avertizeaza WWF. "Mai mult de 80% dintre zonele umede au disparut", adauga grupul pentru protectia mediului.
WWF crede ca traficul pe Dunare ar putea fi mai intens, dar impactul asupra mediului ar trebuie supravegheat atent. "Imbunatatirea traficului pe fluviu poate fi un lucru bun, dar aspectul de mediu trebuie integrat intr-un astfel de proiect", spune Orieta Hulea, lider de proiect la WWF.