De sase ani, Claudia Nicolae, de profesie avocat, se informeaza despre produsele organice, atat citind carti, studii si articole, dar si testandu-le. Din experienta primilor ani de viata ai copilului ei, care are aproape 7 ani, s-a nascut ideea unei afaceri pe aceasta nisa. Iar in vara anului trecut a aparut Organic Baby, magazin si distribuitor de produse organice, inclusiv produse de curatat casa.
Detergentul eco = 50 de spalari
Organic Baby este singurul importator autorizat de produse organice pentru casa ca detergenti, solutii pentru spalat vasele si geamurile, pentru scos petele, odorizante de camera, solutii pentru toaleta, parchet si alte suprafete, dar si o solutie de haine care se pulverizeaza si improspateaza covoarele, canapelele, lenjeria si perdelele.
„Detergentii conventionali nu respecta cerintele europene care cer sa se afiseze pe eticheta cate spalari ai pentru cantitatea respectiva”, spune Claudia Nicolae.
Detergentul pe care aceasta il recomanda are un litru si jumatate, dar este concentrat si suficient pentru 50 de spalari, pe cand un detergent conventional este mai putin concentrat si ajunge doar pentru 20 de spalari. De asemenea, pe cand cel produs de Earth Friendly Products contine si balsam din soia, folosirea celui conventional presupune si cumpararea de balsam, ceea ce este o cheltuiala in plus, explica aceasta. Iar prejudecatii unor clienti ca produsele organice sunt mai scumpe, ea le raspunde invitindu-i pe oameni sa faca socoteala si sa vada singuri unde ies mai ieftin.
Dar, cel mai important beneficiu al detergentilor ecologici este ca nu contin enzime si fosfati, care ataca tesatura. De asemenea, ei sunt si fara alergeni, care se regasesc in produsele conventionale si ataca pielea.
„Pielea copiilor este de cinci ori mai subtire decat cea a adultilor, iar 60% din ce absoarbe pielea ajunge in organism”, spune Claudia Nicolae.
Mai mult, recipientele detergentilor eco sunt biodegradabile, iar produsele sunt certificate in Statele Unite de catre National Organic Program.
Pericolul din produsele de curatat casa
Tanara mama spune ca solutiile pentru facut curat in casa sunt foarte toxice din cauza ingredientelor petrochimice pe care le contin. Un studiu a aratat ca, daca intr-o camera mai mica de 11 metri patrati se da cu odorizant si un bebelus sub o luna doarme acolo poate sa moara asfixiat.
„Daca speli vase cu o solutie ce contine ingrediente petrochimice, derivate din petrol, ele raman pe vase, oricat ai clati. Si apoi ajung in stomac. Nu mori peste noapte, insa totul se sedimenteaza in timp”, explica Claudia Nicolae.
„Noi nu am crescut cu toate nenorocirile astea, biberoanele erau din sticla, tetinele din cauciuc sau latex nu din silicon, scutecele din panza”, mai spune tanara mama de 33 de ani, precizand ca acum exista atat scutece lavabile, care sunt sanatoase si economice, cat si scutece din bumbac organic de unica folosinta, care sunt 100% biodegradabile. Ambele tipuri de produse nu contin dioxina, o substanta care este cancerigena si se regaseste in gelul prezent in scutecele conventionale, din plastic.
Despre produsele de facut curat pe baza de clor, ea nu are de spus decat un singur lucru: otrava. Iar pericolul substantelor toxice nu se opreste doar la produsele pentru casa, ci se regaseste si in fructele din comert.
„Exista si o solutie de curatat fructele si legumele pentru ca sunt date cu pesticide, iar merele cu ceara, sa arate bine in galantar. Iar pesticidele nu se pot indeparta doar cu apa”.
Consumatorul roman, mai educat
De cand exista Organic Baby, din iunie 2009, Claudia Nicolae spune ca a observat ca romanii sunt din ce in ce mai informati si educati. „Clientii sunt foarte bine informati, vin cu intrebari pertinente, foarte bine puse la punct”.
Interesul mare este mai ales pentru produsele destinate bebelusilor. Iar clientii sunt mai mult femei, cu o medie de varsta intre 25 si 40 de ani si cu venituri peste medie.
Oferta magazinului cuprinde, pe langa produsele pentru casa, hainute, scutece, lavabile, tot ce tine de trusou, lenjerii, prosoape, totul din bumbac organic, certificat international. De asemenea, Organic Baby vinde si cosmetice de toate felurile, jucarele, cadouri pentru bebelusi.
Claudia Nicolae spune ca afacerea a mers progresiv, nu a explodat. „N-am vrut sa renunt nicio secunda. La inceput, au trecut 2-3 luni, treburile mergeau, in fiecare zi era mai bine ca in ziua precedenta dar nu era cum ma asteptam. Eu am crezut, daca intru eu pe nisa acum, o sa fie o crestere rapida.” Produsele pentru copii sunt importate din Marea Britanie, unde statul sprijina producatorii prin scutiri de la anumite taxe, astfel ca ea nu plateste TVA pentru ele.
O piata in dezvoltare
Inca la inceput, piata de produse organice si bio se dezvolta incet dar sigur. Rangali, primul magazin online de cosmetice organice a ajuns acum un important distribuitor pentru alte magazine. Ileana Glodeanu, o mamica ce si-a dat seama de importanta cresterii corecte a copiilor, a pornit napati, un magazin online cu produse organice destinate familiei. Iar la Organic Baby zilnic apar cel putin doi clienti noi.
In timp ce Claudia Nicolae vorbeste despre cresterea business-ului, una dintre angajatele sale preia comenzile si pregateste pachetele care vor fi livrate prin curier. Trei intr-o ora, majoritatea cu produse pentru copii, scutece, hainute dar si produse de igiena intima.
In ultimele luni, sediul Organic Baby din zona Piata Romana s-a transformat treptat dintr-un birou si depozit, intr-un magazin. „Veneau clientii la sediu sa ridice comenzile si se uitau prin cutii sa vada ce produse mai am. Asa mi-a venit ideea sa le expun”, povesteste cea care, dupa ani de documentare, a decis sa faca pasul decisiv pe nisa organicelor.
Recunoaste ca o ajuta foarte mult si faptul ca e mama si ca le poate da sfaturi clientelor cu copii. Dar, pana sa recomande un produs, il incearca ea, ca sa fie sigura ca e bun. „Am avut 2-3 produse de care n-am fost multumita si nici feedbackul nu a fost bun si nici nu le-am mai adus.”
„Important este ca oamenii citesc etichetele deja. Eticheta trebuie sa inceapa cu ingredientele care se afla in cea mai mare pondere in produs”, explica aceasta. Astfel, ea reuseste intr-unul dintre scopurile propuse acum 6 ani, cand se lupta cu dermatita de care suferea baiatul ei, si anume, sa ii educe pe consumatorii romani.