Aerul respirat de ploiesteni este de cinci ori mai otravit intr-o zi cu trafic fata de una in care circulatia masinilor a fost restrictionata. In ultima luna, inspectorii Agentiei pentru Protectia Mediului (APM) Prahova au efectuat o serie de masuratori care au scos in evidenta un lucru alarmant pentru ploiesteni – valori foarte mari ale noxelor rezultate in urma traficului intens.
Acestia au comparat rezultatele obtinute cu cele ale masuratorilor efectuate in perioada 23-24 septembrie, cand traficul a fost interzis in zona centrala a orasului in cadrul actiunii "Saptamana mobilitatii". Astfel, dioxidul de azot, monoxidul de carbon si dioxidul de sulf au inregistrat valori de cinci ori mai mari intr-o zi cu trafic fata de una in care circulatia masinilor a fost restrictionata.
In plus, nivelul zgomotului a fost de aproape doua ori mai ridicat fata de valorile maxim admise de 50 decibeli. "Este dovada cea mai clara ca traficul este un factor important de poluare", a declarat Camelia Stelian, directorul APM Prahova. Ploiestenii resimt din plin efectele cresterii fara precedent a numarului de autoturisme care circula pe strazile orasului. Potrivit reprezentantilor Primariei Ploiesti, in ultimul an au intrat in baza de date a Fiscului local aproape 7.000 de autovehicule la care se adauga alte cateva mii luate in leasing. "Dimineata, abia mai poti respira. Cred ca ar trebui luate niste masuri pentru ca in ritmul acesta nu vom mai avea loc nici pe trotuar de atatea autoturisme", se plange ploiesteanca Dana Petrache.
Alternative: bicicleta si transportul in comun
Autoritatile de mediu si cele locale propun cateva solutii pentru reducerea poluarii. "Pentru imbunatatirea calitatii aerului, ploiestenii ar trebui sa incerce sa-si schimbe obiceiurile de transport, orientandu-se spre folosirea bicicletei si a transportului in comun", propune directorul APM Prahova.
"Vom lungi pista de biciclete si vom transforma centrul orasului in pasaj pietonal pentru reducerea poluarii", promite viceprimarul Ploiestiului, Radu Socoleanu. In schimb, soferii nici nu vor sa auda de bicicleta sau de mijloacele de transport in comun. "Eu imi castig painea alergand toata ziua prin oras cu masina. Cum ar fi sa-mi pierd vremea asteptand autobuzul sau sa ajung la o intalnire de afaceri transpirat din cauza pedalatului?", se intreaba Dumitru Iordache, agent de vanzari.
Nu doar Ploiestiul este un oras cu trafic intens, ci si municipiul Campina sau orasele-statiune de pe Valea Prahovei, in special la sfarsit de saptamana.
Pentru mai multe informatii vizitati Evenimentul Zilei