Noua Zeelanda, cunoscuta pentru aerul ei curat si mediul sau pur, are acum de luptat pentru viitorul exportatorilor ei de top, care au de suferit duin cauza masurilor de prevenire a schimbarilor climatice, informeaza WBCSD.
Poate parea straniu ca o tara cu o suprafata egala cu cea a Marii Britanii, cu o populatie de doar 4,1 milioane de locuitori si cu putine cosuri de fum sa fie nevoita sa faca fata acuzatiilor ca industriile ei de turism si hrana ajuta la distrugerea mediului mondial.
Primul ministru neozeelandez Helen Clark a subliniat faptul ca "Noua Zeelanda este o tara a carei reputatie in ceea ce priveste mediul curat, este nepretuita." Prim ministrul a adaugat ca "Esecul de a proteja mediul, ca urmare a lipsei de actiune in favoarea sustenabilitatii, sau ca urmare a lentorii in masuri contra schimbarilor climatice, ambele manifestari sustinute si practicate de sceptici, expune Noua Zeelanda unui risc economic considerabil, care ar avea un efect devastator pentru reputatia de mediu a tarii."
Impactul asupra mediului neozeelandez pe care il au emisiile de gaze cu efect de sera din transport, mai ales din transportului aerian, aduce Noua Zeelanda in ipostaza de a-si reevalua pozitia privind poluarea intr-un cadru mondial.
Turistii europeni, americani si asiatici care acorda importanta mediului, sunt pusi azi in fata unor intrebari incomode cum ar fi daca pot justifica necesitatea de a efectua un zbor de 20.000 de km pentru o vacanta in celalat capat al lumii, sau ce ii motiveaza sa manance miel, vita sau unt importat din Noua Zeelanda, cand ar putea sa-si procure aceste produse de la producatorii locali.
Turismul in Noua Zeelanda este cel mai mare sector de export al tarii, fiind responsabil pentru 8,9 procente din PIB, dar si pentru creearea unui loc de munca din 10 in tara. Din cele 2,42 milioane de vizitatori cati au trecut prin Noua Zeelanda anul trecut, 54% veneau din Europa, Americi si Asia.
Desi emisiile provenind din transportul aerian nu sunt responsabile decat pentru 3% din emisiile globale, acestea inregistreaza totusi o crestere cu 87% fata de anul 1990, potrivit unor estimari ale Comisiei Europene.
George Hickton, directorul executiv al Departamentului de Turism al Noii Zeelande, a precizat ca "Pana acum nu am observat un impact considerabil asupra dezvoltarii sustenabile pe care sa-l aiba sosirea turistilor straini". Cu toate acestea, el a adaugat ca "Tinem situatia sub atenta supraveghere. Mai ales vis a vis de turistii care vin din Marea Britanie."
Impactul transportului pe distante lungi a fost de asemenea folosit pentru a ataca exporturile de hrana ale Noii Zeelande. Stephen Byers, fost minstru in cadrul Cabinetului britanic estima anul trecut ca la fiecare kilogram de kiwi transportat cu avionul din Noua Zeelanda in Marea Britanie erau emise 5 kilograme de CO2 si a sugerat introducerea unei taxe pentru asa-zisele mile-hrana.
Guvernul neozeelandez a contrapunctat ca fructele kiwi sunt intotdeauna transportate cu vaporul, una dintre metodele cele mai eficiente de transport. Din exporturile neozeelandeze de anul trecut pana in iunie anul acesta, a caror valoare se ridica la 33,4 miliarde de dolari, SUA este furnizorul a 4,5 miliarde de dolari, iar UE a 5,2 miliarde de dolari. Atat in SUA, cat si in UE exista o dezbatere aprinsa privind costurile pentru mediu pe care le implica importul de hrana din tarile indepartate.
Produsele lactate detin aproximativ 21 din exporturile Noii Zeelande, iar carnea reprezinta 13,2% din produsele exportate. Pe locul trei la capitolul exporturi se gasesc produsele din horticultura, cum ar fi fructele de kiwi sau merele.
Criticii din Marea Britanie s-au pronuntat in special impotrvia iresponsabilitatii de a importa hrana si bautura din alte parti ale lumii si au atras atentia asupra nevoii de a limita impactul "milelor-hrana".
Insa cercetatorii si politicienii din Noua Zeelanda au lucrat ore suplimentare pentru a desfiinta aceasta teorie. Minstrul Comertului, Phil Goff spera ca strainii consumatori vor realiza "superficalitatea si inadvertentele" argumentului milelor-hrana si se vor concentra in schimb asupra impactului global al carbonului rezultat din producerea hranei.
Un studiu elaborat anul acesta de Carline Saunders, profesor in cadrul niversitatii Lincoln din Noua Zeelanda, arata ca produsele lactate din Marea Britanie pompeaza cu 31% mai mult CO2 in atmosfera, decat omoloagele lor din Noua Zeelanda, aceasta luand in calcul si emisiile rezultate din transportul catre Europa.
Climatul temperat al Noii Zeelande ajuta la economisirea energiei deoarece animalele pot manca iarba pe tot parcursul anului si nu necesita folosirea intensiva a energiei pentru obtinerea hranei. Goff a spus ca argumentul milelor-hrana este folosit cu cinism de unii dintre competitorii producatorilor neozeelandezi.
"Cei care promoveaza prin campanii ideea milei-hrana reprezinta de multe ori producatori care au emisii de CO2 cu mult mai mari decat cele din Noua Zeelanda, pe care le acuza de impact negativ pentru mediu" a declarat Goff. El este de parere ca "Noua Zeelanda va castiga dezbaterea privind milel-hrana, odata ce vor fi publicate mai multe rezultate stiintifice. "
El a mai mentionat ca Noua Zeelanda trebuie sa-si reasigure clientii ca lucreaza pentru reducerea emisiilor de CO2. Luna trecuta, Clark anunta ca Noua Zeelanda va introduce treptat o schema de comercializare a emisiilor de CO2 cu scopul de a deveni prima tara din lume "cu adevarat sustenabila". Industria turismului, care se "vinde" sub sloganul "Noua Zeelanda 100% Pura" are o noua strategie de promovare bazata pe sustenabilitatea de mediu.
Hickton a punctat ca "Este imposibil sa stim la acest stadiu al lucrurilor daca a transforma industria intr-un sistem sustenabil va fi suficient pentru a elimina grijile privitoare la emisiile de CO2, insa este clar ca a nu face nimic nu este o solutie".
Compania aeriana nationala din Noua Zeelanda, Air New Zeeland, a recunoscut luna trecuta amenintarea pe care emisiile din transport o constituie pentru mediu si a anuntat ca va introduce, pentru o perioada de proba, motorizari bio-diesel, printr-un parteneriat cu producatorii Rolls Royce si Boeing, care va demara la sfarsitul anului viitor, sau cel tarziu la inceputul lui 2009.