Warning: Array to string conversion in /home/greenreport/public_html/wp-includes/shortcodes.php on line 433
Array

Eco-Rom pune ambalajele la Punkt

text de Ecaterina Procopov

Eco-rom Ambalaje este lider pe piata transferului de responsabilitate in domeniul reciclarii si valorificarii deseurilor de ambalaje. A fost infiintata acum patru ani, in urma asocierii mai multor companii care, prin natura activitatii desfasurate in romania, se fac responsabile de reciclarea si valorificarea unor cantitati importante de ambalaje din plastic, sticla sau alte materiale reciclabile: Argus, Ball Packaging Europe, Chipita Romania, Coca-Cola HBC Romania, Loulis, Munplast, Quadrant Amroq Beverages, Romaqua Group, Tetrapak, Unilever South Central Europe, Mars Romania si Heineken.

"Compania a dezvoltat in acesti patru ani un sistem durabil si eficient de reciclare si valorificare a deseurilor de ambalaje. O activitate sustinuta, pe care am desfasurat-o in perioada de inceput, a fost informarea si educarea companiilor din Romania cu privire la importanta politicilor de reciclare si valorificare a deseurilor de ambalaje, asumarea acestor responsabilitati de catre fiecare companie in parte, precum si demararea de activitati specifice in interiorul companiei", declara Mugurel Radulescu, presedinte Eco-Rom Ambalaje S.A.

CRESTERE DE PESTE 120%

Eforturile depuse in cei patru ani de existenta, dar si iminenta intrare a Romaniei in Uniunea Europeana au adus dublarea numarului de clienti Eco-Rom Ambalaje in 2006. Presedintele Eco-Rom spune ca, "in perioada anului 2006, numarul companiilor care au intrat in sistem a crescut de la 300 la 670. Profitul realizat in aceasta perioada a fost investit in implementarea colectarii selective a deseurilor de ambalaje de la populatie, intelegand astfel cerintele Planului National de Gestiune a Deseurilor, care prevede ca in perioada 2004-2006 sa se realizeze proiecte-pilot, precum si campanii de constientizare a populatiei. In acest context, compania noastra a realizat proiecte-pilot in 14 zone la care au fost conectati in total 150.000 de locuitori, insotite de campanii de informare si programe de educare". Dublarea numarului de firme afiliate a dus si la dublarea cantitatii de ambalaje puse pe piata in contul Eco-Rom. "La sfarsitul anului trecut, cele 670 de companii au pus pe piata 525.000 de tone de ambalaje cu o structura de 19% sticla, 31% plastic, 25% hartie-carton, 6% metal, 19% lemn, iar cantitatea de ambalaje valorificata in contul Eco-Rom Ambalaje SA a fost de aproximativ 174.000 tone, iar cantitatea reciclata a fost de 168.400 de tone.

Trebuie avut in vedere ca aceste rezultate au fost obtinute in conditiile in care, in anul 2006, obligatiile legale ale companiilor au crescut fata de anul precedent cu 45% si, tot in anul 2006, a trebuit sa realizam pentru prima data obiectivele pentru fiecare tip de material. Aceste conditii au insemnat dezvoltarea si perfectionarea fluxurilor de deseuri de ambalaje. Efectele pozitive ale activitatilor noastre au fost simtite atat de clientii nostri, dar si de parteneri, prin mobilizarea pietei companiilor de management al deseurilor", spune Mugurel Radulescu. Pentru 2007, Eco-Rom spune ca trebuie accelerat procesul de colectare selectiva a ambalajelor la sursa, o solutie care si-a dovedit eficienta si viabilitatea la nivel european. "Din aceasta perspectiva am investit si investim pentru pregatirea schemei de colectare selectiva de la populatie – infrastructura si campanie de informare – in 20 de zone insumand un milion de locuitori, luand astfel in considerare si cerintele PNGD care prevad extinderea colectarii selective la nivel national", a mai precizat reprezentantul Eco-Rom.

ECO-ROM IMPLEMENTEAZA "DER GRUNE PUNKT" IN ROMANIA

Der Grune Punkt a aparut in 1995, cand organizatia germana Duales System Deutschland AG a decis transferarea dreptului de folosire a marcii sale inregistrate catre o organizatie europeana, Packaging Recovery Organisation Europe s.p.r.l. – P.R.O. EUROPE. In Romania, organizatia care implementeaza sistemul Der Grune Punkt la nivel national este ECO-ROM AMBALAJE S.A.

Presedintele Eco-Rom: "toata lumea stie ca Punctul Verde aplicat pe ambalaj este un simbol al reciclarii. Sub aspectul intuitiv, cei care consuma produse ambalate inscriptionate cu Punctul Verde sunt invitati sa arunce deseul de ambalaj in containere specializate pentru colectarea selectiva, inscriptionate, si acestea, cu marca Punctul Verde. Sistemele Der Grune Punkt sunt organizatii cu caracter special, prin intermediul carora cei care au obligatii isi unesc eforturile pentru organizarea unui sistem de gestionare a deseurilor. Este o abordare similara autoreglementarii. Aceasta abordare proactiva le permite celor care au obligatii, in virtutea Directivei Europene pentru ambalaje si deseuri de ambalaje, sa-si creeze in comun o platforma pentru atingerea tintelor de reciclare si valorificare. Resursele puse in comun de catre membrii sistemului sunt utilizate integral pentru atingerea obiectivelor conform legislatiei in vigoare".

Sistemul Der Grune Punkt ia in considerare interesele tuturor participantilor in procesul de reciclare si valorificare, incercand sa gaseasca solutiile cele mai bune din punct de vedere economic si ecologic. Scopul primordial al acestui sistem il reprezinta realizarea obiectivelor de reciclare si valorificare pentru clientii lor, respectiv a agentilor economici. Nerealizarea acestora conduce, pe de-o parte, la penalizarea companiilor din sistem si, pe de alta parte, fiind vorba despre implementarea unei Directive Europene, poate pune sub semnul intrebarii indeplinirea obligatiilor la nivel national, mai precizeza reprezentantii Eco-Rom.

Pentru realizarea acestor obiective, organizatiile Grune Punkt incheie parteneriate cu autoritatile locale si cu diverse companii de salubritate pentru finantarea si organizarea de programe de colectare selectiva de la populatie, in scopul valorificarii sau reciclarii ambalajelor colectate. "Eficienta acestor programe a fost dovedita, in timp, in cele 30 de tari unde exista organizatii de tip Grune Punkt – majoritatea aflandu-se in Uniunea Europeana. In termeni strict juridici, prezenta marcii Der Grune Punkt are semnificatia platii contributiei financiare catre o organizatie nationala de recuperare", a declarat presedintele companiei Eco-Rom.

COMPETITORII AU DATORIA SA FIE CREDIBILI SI TRANSPARENTI

In 2006 criteriile de autorizare pentru transferul de responsabilitate s-au modificat marcand aparitia mai multor jucatori pe piata. Reprezentantii Eco-Rom spun ca, in principiu, competitia este buna, dar "interesul Romaniei este de a avea instrumente credibile, transparente, eficiente, durabile pentru implementarea Directivei Europene referitoare la ambalaje si deseuri de ambalaje. Aceasta este abordarea noastra si a sistemului Der Grune Punkt. Organizatiile de recuperare autorizate de autoritatile competente trebuie sa se incadreze in aceasta logica. Şi, ca principiu, competitia poate oferi serviciimai bune pentru piata mentionata. In ceea ce ne priveste, principiile dupa care functionam servesc interesele pe termen lung ale celor care sunt parte a sistemului. Aceste principii sunt: toate resursele sunt directionate catre dezvoltarea sustenabila a sistemului; nu suntem orientati catre profit; tarifele reflecta costurile de operare", a declarat Mugurel Radulescu, presedintele Eco-Rom Ambalaje S.A.

spot_img

Ultimele știri