Eco Driving: Sfaturi de aur de la Titi Aur

Titi Aur este si un sustinator infocat al unei atitudini eco la volan

Aerul poluat, gazele cu efect de sera ori risipa de combustibil sunt, in mare parte, si consecintele unui sofat agresiv, ce poate fi insa evitat prin cateva manevre la indemana. Titi Aur, cunoscutul pilot de raliuri, care este si un sustinator infocat al unei atitudini eco la volan, dezvaluie cateva reguli simple prin care orice sofer poate deveni ecoresponsabil.

Sa sofezi inteligent si responsabil presupune nu numai sa economisesti bani ori sa-ti protejezi masina, ci si protejarea resurselor de petrol, a mediului inconjurator si, nu in ultimul rand, participarea, alaturi de ceilalti la securitatea rutiera.

Soferii ar trebui sa participe la cursuri de sofat economic si ecologic. Tehnologia si performantele motoarelor au fost imbunatatite, in ultimele decenii, iar conducatorii auto ar trebui sa adopte un nou stil de condus. Noile motoare pot functiona la fel de bine si la o turatie mai mica, ceea ce duce la un consum redus de carburant. De retinut insa ca un motor subturat sau supraturat duce la risipa de combustibil”, a explicat, pentru Green Report, Titi Aur.

Un al doilea sfat oferit de maestrul Titi Aur este folosirea responsabila a sistemului de climatizare a automobilului.

Cand oprim la stop sau circulam prin oras, cu viteza mica, este de preferat sa inchidem sistemul de climatizare, deoarece actionarea lui, in astfel de conditii, duce, din nou, la risipa de carburant. Putem lasa geamurile intredeschise, ca sa avem aer! In alta ordine de idei, un sofer responsabil, care doreste sa-si reduca consumul trebuie sa fie atent la calitatea cauciucurilor si a uleiului, care aduce cu sine reducerea consumului de carburant.

O parte din energia combustibilului ars este pierduta din cauza frecarii interioare, a pistoanelor. Mentinand o viteza scazuta a motorului, o turatie mica, aceasta pierdere este limitata si se reduce consumul de combustibil.

Bagaje in exces, consum mai mare de benzina

„Cand doriti sa incetiniti sau sa opriti, franati usor prin stoparea accelerarii in timp util si ramaneti in aceeasi treapta de viteza. Si folositi frana de motor care are un efect pozitiv atat asupra consumului de combustibil, asupra reducerii emisiilor de gaze, cat si a sigurantei in trafic”, recomanda Titi Aur. Supraincarcarea inutila a masinii, cat si mentinerea indelungata a echipamentelor de schi ori a cutiilor pentru bagaje, pe portbagajul de deasupra, duc, de asemenea, la un consum suplimentar de carburant.

Este inutil si neeconomic sa caram dupa noi bagaje ce nu ne sunt de folosinta imediata, iar acest lucru duce, implicit, la uzura masinii. Un alt truc pentru a economisi carburant, pentru a reduce poluarea si pentru a economisi timp consta in evitarea arterelor supraaglomerate. Este mult mai indicat sa ocolesti centrul Bucurestiului, unde, de regula, se circula infernal, ca sa ajungi, de exemplu, din Berceni pana in Pipera. Drumul pare mai lung insa, in realitate, castigi timp, economisesti carburant si poluezi mai putin. Asta ar fi o alta regula ce trebuie respectata de un sofer responsabil: prin evitarea zonelor supraaglomerate, se castiga timp, benzina si se reduc emisiile de dioxid de carbon”, a mai spus renumitul pilot de curse.

Un sofer eco are nevoie de masina electrica

Titi Aur spera ca, in curand, centrul Bucurestiului sa fie cat mai putin vizitat de mijloace de transport care polueaza. El considera ca ar trebui ca, macar in Centrul Vechi, sa fie permis doar accesul bicicletelor ori al masinilor electrice sau hibrid.

Un sofer eco ar trebui sa conduca o masina electrica sau hibrid. Este, intr-adevar, o tinta greu accesibila si din cauza pretului, dar si din cauza lipsei infrastructurii. Insa, in centrul marilor orase ar trebui gasita o solutie pentru combaterea emisiilor poluante, iar una dintre ele ar fi limitarea accesului masinilor pe benzina si promovarea celor electrice”, crede Titi Aur. Nu in ultimul rand, pentru un condus eco trebuie ocolite piesele de schimb ieftine.

„La fel ca si modelul sau calitatea cauciucurilor, ori calitatea carburantului, este deosebit de importanta si calitatea pieselor de schimb, care nu trebuie sa fie neaparat scumpe, ci performante. Placutele de frana, daca sunt prost confectionate, duc la consum mare de benzina ori motorina. Este foarte important si materialul din care sunt facute aceste piese”, potrivit lui Constantin Aur.

Iar o ultima regula, dar nu cea din urma, pentru un sofat eco, este evitarea accidentelor. Acest lucru se poate face inclusiv prin anticiparea manevrelor efectuate de ceilalti participanti la trafic, pentru a evita franari si accelerari inutile.

Daca va apropiati de un semafor, de exemplu, cand depasiti biciclisti sau masini de mare tonaj, ori cand va aflati pe un drum aglomerat, anticiparea poate avea o influenta majora in evitarea posibilelor accidente, care contribuie categoric la poluare, risipa si pierderi de vieti omenesti.

Deocamdata, masinile electrice sau hibrid, considerate a fi cele mai „curate” mijloace de transport sunt destul de departe de Romania, la fel ca si o infrastuctura adecvata. Insa, ramane la latitudinea soferului sa protejeze mediul inconjurator si pe sine, sa economiseasca resursele de petrol, si nu numai, ori sa-si faca economie in buget. Iar toate acestea se pot intampla, daca tine cont de aceste sfaturile oferite de Titi Aur, ce pot determina o reducere a consumului de carburant cu aproximativ 15%.

Mihaela Pavnutescu

spot_img

Ultimele știri