Doua roti in revolutie

Text de Loredana Pana

Tot mai multe biciclete de oras, de munte, de urcat, de sarituri, de coborat circula pe strazile Capitalei. Bucurestii sunt un mozaic al tuturor stilurilor de ciclism. Oricum ar fi, vehiculele pe doua roti se vand ca painea calda inca de la inceputul anului. Un lucru este cert: romanii aleg sa-si lase masina in parcare si sa-si cumpere o bicicleta. 2008 a fost un an bun, iar 2009 se anunta a fi cel putin la fel de spectaculos in ceea ce priveste vanzarile. Bicicletele nu cunosc criza.
 
Vanzatorii de biciciclete se mandresc cu cresteri, iar biciclistii cu experienta trec peste lipsa de cunostinte a damboviteanului cu referire la cultura bicicletei si spera sa forteze astfel mana autoritatilor cu privire la infrastructura orasului.

Cea mai mare parte a celor care merg cu bicicleta prin oras sustin ca pistele nu-i ajuta si ca au fost facute ecorespunzator, insa ca sunt un pas mic pentru administratie, dar un pas urias pentru ciclisti. Simpla lor prezenta pe trotuarele si pe strazile Capitalei atrage atentia populatiei, poate si respectul soferilor pentru transportul pe doua roti.

„Recomand mersul cu bicicleta in Bucuresti, chiar daca este greu, pentru ca doar asa putem forta autoritatile sa schimbe ceva“, marturiseste Bogdan Bodescu, administratorul magazinului de biciclete Surmont.

Pentru facilitarea mersului cu bicicleta, Bodescu considera ca autoritatile ar trebui sa restrictioneze accesul auto pe unele strazi, sa micsoreze parcul auto, iar viitorii soferi sa invete chiar din scoli sa respecte biciclistul in trafic. „Daca treci pe strada pe bicicleta esti egal cu zero. Esti bun de doborat“, spune Bodescu.

Partea „buna“ a crizei financiare este ca oamenii nu isi mai cumpara masini si se reprofileaza catre mersul pe bicicleta. Partea proasta este ca aleg biciclete de foarte joasa calitate. „In Bucuresti se inchiriaza biciclete incalificabile. Dar genul acela de biciclete inca are, din nefericire, foarte mare succes si la vanzare“, continua Bodescu.

BICICLETELE SCUMPE, LA MARE CAUTARE

Daca in 2007 romanii preferau sa-si cumpere o bicicleta ieftina, mai nou observam ca gusturile in materie s-au cizelat. Unii ciclisti amatori ajung sa scoata din buzunare chiar 4.000 de euro pentru o bicicleta, ne povesteste Adrian Barsan, vanzator la magazinul Bike Expert.

„Bicicletele sunt de urcat, de munte, de pedalat, de sarit, nu mai e bicicleta ce era odata, sa mergi cu ea la serviciu si apoi pe munte. La fel ca la masini, nu poti sa bagi un Ferrari pe un drum de tara“, explica Barsan.

La fel de bine se vand si bicicletele de oras, mai ales cele pliabile. Pretul lor este de la 1.700 de lei in sus, sunt usoare, dar mai ales in trend.

„Multi oameni intra in magazin si spun ca s-au saturat sa stea in masina la semafor, sa se schimbe culorile de trei ori si sa nu inainteze deloc. Sunt oameni care nu au mers deloc pe bicicleta si abia acum invata. Pe langa trafic, e si un pic la moda sa mergi cu o bicicleta de oras cu cosulet in fata“, spune Adrian Barsan.

Sergiu Vaduva, manager la departamentul vanzari Eurosport Dhs, sustine ca starea proasta a pistelor existente descurajeaza mersul pe bicicleta. Cu toate astea, vanzarile din ultimul an au crescut cu 20%, iar trendul este cu siguranta ascendent.

„In 2007 se vindeau biciclete ieftine, acum romanii au inceput sa se orienteze catre un nivel mediu, chiar inalt in ceea ce priveste calitatea, fara sa mai tina cont de pret“, spune Sergiu Vaduva. 

PRESIUNI PE PRIMARIE 

Organizatia „Bate saua sa priceapa iapa“ a propus modificarea Hotararii Consiliului General nr. 66/2006 prin introducerea a noi prevederi menite sa incurajeze mersul pe bicicleta in Capitala. Construirea a doua locuri de parcare pentru biciclete la fiecare loc de parcare pentru o masina, iar primaria sa inspecteze respectarea acestei prevederi este doar una dintre cererile organizatiei. Totodata, instituirea benzii unice pentru transportul in comun, urgente si biciclete si permisiunea biciclistilor de a pedala si pe contrasens pe strazile cu sens unic se numara printre schimbarile propuse. De asemenea, unde se afla banda comuna pentru pietoni si biciclete, viteza biciclistilor ar trebui sa fie redusa la maximum 15 kilometri pe ora. O data pe saptamana sau pe luna ar trebui sa fie instituita o zi fara masini, sustin mai multe ONG-uri.

„Incurajarea bicicletei duce invariabil catre un oras mai aerisit, ceea ce, indirect, duce la cresterea valorii sale imobiliare“, spune George Culda, presedintele organizatiei.

ALPAB s-a angajat sa faca piste de biciclete in parcurile mari din Bucuresti si are in vedere, in primul rand, parcurile Tineretului si Herastrau. S-a realizat un grup tehnic care urmeaza sa traseze sase kilometri de piste de biciclete in Parcul Herastrau.

„Aceasta masura este foarte utila, pentru ca pe pistele din parcuri se va invata efectiv mersul pe bicicleta“, sustine Radu Popa, director ALPAB. Discutiile dintre reprezentantii ciclistilor, George Culda si Federatia Nationala a Ciclistilor Profesionisti si autoritatile municipale au avut loc in cadrul unei intalniri publice intermediate de Asociatia Green Revolution.

spot_img

Ultimele știri